Loading...
67 results
Search Results
Now showing 1 - 10 of 67
- Social inclusion of refugees and asylum seekers: The role of public libraries in the Lisbon Metropolitan AreaPublication . Serra, Sofia; Revez, Jorge, 1980-Social inclusion of refugees and asylum seekers includes addressing their information needs. This research seeks to examine the role of public libraries in this process through the analysis of public librarians’ perceptions. Based on the constructivist paradigm, the case study method, and the semi-directive interview survey technique, 16 public municipal libraries in the Lisbon Metropolitan Area (Portugal) are studied. The results highlight that these libraries do not identify forced migrants as their users. Still, they consider that the information needs and behaviors and the use of libraries by these communities are similar to those of economic migrants, with emphasis on the relevance of free access to the internet, foreign language resources, Portuguese language and digital literacy courses, and help to interact with online platforms. The gaps include the existence of few Portuguese courses for foreigners, a limited practice in assisting with job and housing searches, promoting health literacy, and inclusive collaboration with schools, as well as space, financial, and human resources constraints. To overcome these difficulties, librarians emphasize the motivation to fulfill the inclusive social mission of the public library, the universal accessibility and informal environment of the library, and its action to promote social cohesion and social capital. The respondents consider that the mission of public libraries is adjusted to the goal of social inclusion of forced migrants, but that there is room for improvement in the training of librarians. This research points to the need for more initiative-taking public library collaboration with existing inclusion networks. In conclusion, we seek to alert to the urgency of the involvement of Portuguese public libraries in the social inclusion of forced migrants, which will also contribute to their institutional legitimization.
- Dois lados da mesma moeda: a ciência aberta e o compromisso das bibliotecas com a investigaçãoPublication . Revez, Jorge, 1980-As bibliotecas estão comprometidas com o desenvolvimento científico desde tempos imemoriais. Como construções sociais projetadas para disponibilizar informação e para arquivar a produção científica, as bibliotecas têm estado lado a lado com o desenvolvimento da ciência e com a satisfação das necessidades de informação dos investigadores. O objetivo deste capítulo é questionar, de um ponto de vista teórico, o atual processo de mudança da ciência, como um percurso duplamente influenciado pela sua dinâmica de abertura e pelas mudanças operadas nas bibliotecas de investigação. É apresentada uma revisão da literatura sobre a relação entre as bibliotecas e a abertura científica. A literatura mostra que, embora as bibliotecas permaneçam no centro do processo científico, são desafiadas por vários atores-chave na complexidade do cenário de produção e de disseminação da ciência. No seio de uma mudança cultural profunda, os profissionais de biblioteconomia e de ciência da informação enfrentam um conjunto de desafios relevantes. Por um lado, os bibliotecários estão fortemente envolvidos no futuro da ciência, como sempre estiveram, como uma importante parte interessada no sistema e também como fornecedores de produtos e de serviços de informação. Por outro lado, as bibliotecas de investigação estão a modificar os seus papéis e os seus serviços tradicionais para poder responder às necessidades atuais dos investigadores e às exigências de abertura reclamadas pela sociedade. Numa dinâmica convergente, as bibliotecas de investigação e o movimento da Ciência Aberta são, em última análise, dois lados da mesma moeda - o desenvolvimento da ciência - e ambos pugnam por isso.
- Pragmatic paradigm in information science research: A literature reviewPublication . Revez, Jorge, 1980-; Borges, Leonor CalvãoIn social science research, Pragmatic Paradigm was proposed as a philosophical basis for mixed methods research, supporting a third option to qualitative and quantitative methods dichotomy. The paradigm wars between these approaches often encouraged the application of rigid methodological frameworks and the temptation of creating ‘one size fits all’ epistemological solutions. To overcome these issues, pragmatism focused on obtaining the necessary data to answering research questions, rejecting pre-established methods design. Several studies performed analysis of mixed methods research presence in information science but those which mentions the pragmatic paradigm are poorly known. In this paper, we explore the rationale and the foundations of the pragmatic paradigm and its applications in information science research. Using a recent literature review (Web of Science and Scopus), the main objective is to understand pragmatic paradigm presence in information science literature, understanding if mixed methods researchers and others refer pragmatism as their philosophical basis. The analysis shows that information science research is not aware of the pragmatic paradigm as a methodological foundation neither recognize it as a basis for mixed methods research. Nevertheless, knowledge acquisition about information science field is still enriched through the study and observation of this paradigm choice.
- A organização da informação e a Agenda 2030: A interoperabilidade e o desenvolvimento sustentávelPublication . Revez, Jorge, 1980-; Silva, Carlos Guardado da, 1971-Este artigo procura compreender a relação entre a interoperabilidade tecnológica e semântica (metainformação) dos sistemas de informação com a sustentabilidade, proposta global da Agenda 2030 das Nações Unidas para o desenvolvimento das nossas sociedades. Através de uma revisão sistemática da literatura e de uma análise dos resultados, pretende-se perceber o contributo da organização da informação e da interoperabilidade para o incremento do desenvolvimento sustentável. Foram colocadas duas questões de investigação: Qual o papel dos sistemas interoperáveis no desenvolvimento ambiental, social e económico? De que forma a organização da informação e a interoperabilidade podem contribuir para o desenvolvimento sustentável? Os resultados mostram que a interoperabilidade é considerada como fundamental para o desenvolvimento sustentável, sobretudo na construção de sistemas de informação integrados e normalizados. O papel dos sistemas interoperáveis no desenvolvimento ambiental, social e económico é relevante, pois a organização da informação e a interoperabilidade contribuem, de forma indireta, mas decisiva, para o desenvolvimento sustentável. Viabilizam a permuta de informação, incentivam a construção de comunidades globais de prática e ultrapassam as limitações e os défices locais. Conclui-se que a organização da informação desempenha um papel crucial e transversal nos projetos, que visam implementar os objetivos do desenvolvimento sustentável.
- Doctor Facebook: social media and health (mis)informationPublication . Revez, Jorge, 1980-Facebook and other social media tools are pervasive in information consumption habits. Health information is a relevant part of information activities and behavior, and its importance has been highlighted during the Covid-19 pandemic. The Facebook news feed rises as an information channel for many individuals, who read and share health information for different purposes, including fake news and disinformation sources, disregarding basic assessment criteria, or fact-checking strategies. This chapter explores current knowledge about online health information behavior through social media, focusing on Facebook, Covid-19, and the misinformation phenomenon. A literature review was performed, using 51 recent works (between 2020-2021). The main goals of this chapter are to understand online information behavior in the social media setting; to assess the landscape of fake or misinformed health information transmitted through Facebook; and to evaluate the relationship between Facebook and health information during the Covid-19 pandemic. The results show two dominant research approaches: information behavior analysis, mostly acquisition and sharing activities; and online content analysis, focusing on infodemic, social behavior, and public health authorities’ communication strategies. Despite serious concerns towards misinformation, research reveals a yet uncertain scenario regarding solutions to counter this public health issue.
- Redes sociais e desinformação na saúde: o caso do FacebookPublication . Revez, Jorge, 1980-A pandemia da COVID-19 realçou a importância da qualidade e da fiabilidade da informação sobre saúde, especialmente, aquela que é consumida diariamente pelos cidadãos através do Facebook e de outras redessociais digitais. Os estudos sobre o comportamento informacional não podem ignorar que o feed de notícias do Facebook surge como um canal de informação para muitos indivíduos, que leem e partilham informações de saúde para diferentes fins, incluindo notícias falsas e fontes de desinformação, ignorando critérios básicos de avaliação ou estratégias de verificação de factos. Este artigo pretende analisar resultados da investigação sobre o comportamento face à informação online de saúde através das redes sociais digitais, centrando-se no Facebook, no período mais intenso da crise pandémica e no fenómeno da desinformação. É realizada uma revisão da literatura, utilizando 51 trabalhos recentes (entre 2020-2021) com os seguintes objetivos: compreender o comportamento informacional online no contexto das redes sociais; avaliar o panorama da informação de saúde falsa ou distorcida transmitida através do Facebook; e, conhecer algumas propostas para contrariar a infodemia provocada pela pandemia. Os resultados mostram duas abordagens de investigação dominantes: análise do comportamento informacional, na sua maioria atividades de aquisição e de partilha de informação; e análise do conteúdo publicado, centrando-se na infodemia, no comportamento social e nas estratégias de comunicação das autoridades de saúde pública. Apesar das preocupações em relação à desinformação, a investigação revela um cenário ainda incerto com vista à obtenção de soluções para contrariar esta questão grave de saúde pública.
- The impact of generative AI on the scholarly communications of early career researchers: an international, multi‐disciplinary studyPublication . Nicholas, David; Swigon, Marzena; Clark, David; Abrizah, Abdullah; Revez, Jorge, 1980-; Herman, Eti; Rodríguez Bravo, Blanca; Xu, Jie; Watkinson, AnthonyThe Harbingers study of early career researchers (ECRs), their work life and scholarly communications, began by studying generational—Millennial—change (c.2016), then moved to pandemic change (c.2020) and is now investigating another potential agent of change: artificial intelligence (2024–). We report here on a substantial scoping pilot study that looks at the impact of AI on the scholarly communications of international ECRs and, extends this to the arts and humanities. It aims to fill the knowledge gap concerning ECRs whose millennial mindset may render them especially open to change and, as the research workhorses they are, very much in the frontline. The data was collected via in-depth interviews in China, Malaysia, Poland, Portugal, Spain and (selectively) the United Kingdom/United States. The data show ECRs to be thinking, probing and, in some cases, experimenting with AI. There was a general acceptance that AI will be responsible for the growth of low quality scientific papers, which could lead to a decline in the quality of research. Scholarly integrity and ethics were a big concern with issues of authenticity, plagiarism, copyright and poor citation practices raised. The most widespread belief was AI would prove to be a transformative force and would exacerbate existing scholarly disparities and inequalities.
- The Classification Plan for Local Administration : Portuguese Archives and the Knowledge Organization in PracticePublication . Silva, Carlos Guardado da, 1971-; Corujo, Luís, 1976-; Revez, Jorge, 1980-This paper presents recent developments in Portuguese local archives’ classification policies. Following several professional workgroups and reinforced with a political mandate, local administration archives are putting in practice a new knowledge organization approach through the development of a national Classification Plan for Local Administration (CPLA). New archival legislation is ready to be officialy published and its impact is expected to largely modify administration practices. The main objective of the study is to discuss the knowledge organization solutions embedded in the creation of CPLA. To achieve this goal, a literature review was performed, together with a project management approach, exploring a qualitative analysis of the problems and the solutions found during CPLA’s design. The Functional Macrostructure for Public Administration information is the main framework for the development of CPLA, and contributes to the emergence of a new paradigm in Information Management. Such paradigm intersects functions with business processes, transversally and supra-institutionally, and considers the different public administration bodies as open systems. As an outcome, the public administration and, in particular, the archival community receive a new standardized information management tool that serves the classification, appraisal and selection of archival information.
- Diálogos na Ciência da Informação: Atas do XIV Encontro EDICICPublication . Silva, Carlos Guardado da, 1971-; Revez, Jorge, 1980-; Corujo, Luís, 1976-
- Uma abordagem fenomenológica às organizações inteligentes: a perspetiva dos estudantes de pós-graduaçãoPublication . Corujo, Luís, 1976-; Revez, Jorge, 1980-A avaliação dos sistemas de informação tem frequentemente relegado para segundo plano o elemento humano. Partindo da análise de Choo relativa à Organização e Gestão do Conhecimento no seio da Organização Inteligente, e da proposta metodológica da Fenomenologia, são investigadas as experiências de estudantes de cursos pós-graduados (2.º e 3.º Ciclos do Ensino Superior) lecionados em Portugal, relativamente aos procedimentos administrativos nas Instituições de Ensino Superior, perspetivados no âmbito dos sistemas de informação das organizações. Para o efeito, efetuam-se entrevistas eletrónicas estruturadas que permitem colher as perceções dos estudantes face aos sistemas de informação, particularmente no que se refere aos procedimentos administrativos, e que evidenciem fenómenos de insuficiência, falhas de conceção, funcionamento e desalinhamento, captados pelas vivências dos sujeitos, e que tenham resultado, por exemplo, em frustrações, sugestões de melhoria, etc. Os resultados informam sobre fenómenos reais, porque percecionados por várias pessoas, mas que não costumam ser documentados e, logo não estudados. De uma forma geral, as Instituições de Ensino Superior são percecionadas de forma positiva, apresentando ainda algumas falhas no funcionamento dos sistemas de informação.