Repository logo
 

Search Results

Now showing 1 - 10 of 73
  • Family policies in Portugal: brief overview and recent developments
    Publication . Wall, Karin
    Since 2010 there have been major changes in family policies in Portugal. The economic crisis led to a retrenchment in benefits for families and policy objectives moved away from an explicit pro-family and proegalitarian perspective during the first decade of the 21st century toward a more implicit and residual policy perspective. The new focus of family policies has underlined support for very poor families, the strengthening of selectivity mechanisms and a move away from state responsibility for families in general, by encouraging the non-governmental sector and families themselves to act as the “front-line” of support for persons “in need” (Wall et al. 2014). At the level of the governmental framework, family policy during the last three years has therefore been in the shadow of social policy. There has also been strong delegation of state responsibility for disadvantaged families to third sector institutions (mostly private publicly-subsidized NGOs) and to regional and municipal authorities. At present there is no specific governmental body with responsibility for overseeing family policies and their impact.
  • Why are caring masculinities so difficult to achieve? Reflections on men and gender equality in Portugal
    Publication . Cunha, Vanessa; Rodrigues, Leonor Bettencourt; Correia, Rita; Atalaia, Susana; Wall, Karin
    The emergence of caring masculinities in many parts of the world has been assessed in several reports since the early 2000s, all of them highlighting the virtuous impact of this reshape in male identities and practices for gender equality improvements in societies (Connell 2003; Norwegian Ministry for Children and Equality 2009; Scambor et al. 2013; Levtov et al. 2015; Heilman et al. 2017; Santos et al. 2016; Wall et al. 2017). Indeed, after decades of women demanding equal rights and opportunities and for the end of male domination and its harmful costs in their lives, caring masculinities arise as a strong ally against hegemonic masculinity.
  • Os Impactos Sociais da Pandemia: o Segundo Confinamento
    Publication . Gouveia, Rita; Serra-Silva, Sofia; Almeida, Ana Nunes de; Wall, Karin; Vieira, Maria Manuel; Carvalho, Diana; Ribeiro Santos, Ana Sofia
    Este relatório centra-se nos principais resultados do inquérito online “Os impactos sociais da pandemia - o segundo confinamento”, coordenado por uma equipa de investigadoras do Instituto de Ciências Sociais da Universidade de Lisboa (ICS-ULisboa), que decorreu entre os dias 11 a 25 de Fevereiro de 2021, ou seja, durante o 11º estado de emergência nacional. À data da recolha dos dados, o cenário epidemiológico em Portugal era grave, com um número médio de novas infeções diárias a rondar os 1800 casos e contabilizando um número de 100 óbitos diários. A amostra obtida é uma amostra “bola de neve” ou “guiada pelo respondente”, tendo sido recolhidas 7873 respostas de inquiridos a residir em Portugal, com 16 ou mais anos de idade. Ao longo deste relatório focamo-nos na análise diferenciada dos impactos da pandemia nas diversas esferas da vida, nos diferentes grupos sociais e nas experiências vividas dos indivíduos e das famílias em cenário de confinamento. Para tal, centramo-nos em cinco questões: • Em que medida o confinamento de 2021 foi mais fácil, igual ou mais difícil do que o confinamento de 2020? • Quais os impactos da pandemia na vida profissional dos indivíduos? • Como é que os jovens viveram os seus quotidianos estudantis durante o confinamento e quais as suas maiores preocupações face ao futuro? • Como é que foi vivida a doença por aqueles que estiveram infetados com COVID-19 e que sequelas deixou tal experiência? • Quais os níveis de confiança nas instituições e decisores políticos e a quem é atribuída uma maior responsabilidade pela situação epidemiológica do país?
  • Como evoluíram as famílias em Portugal
    Publication . Atalaia, Susana; Wall, Karin; Cunha, Vanessa; Marinho, Sofia; Ramos, Vasco
    Em Portugal a dimensão média das famílias reduziu-se significativamente em 50 anos, passando de 3,8 pessoas por família, em 1960, para 2,6 pessoas, em 2011. O casal (com e sem filhos) continua a ser a forma predominante de organização da vida familiar (62% das famílias em 1960 e 59% em 2011). Nos últimos 50 anos assistiu-se ao aumento do peso relativo dos casais sem filhos (de 15% em 1960, para 24% em 2011), dos núcleos familiares monoparentais (de 6% em 1960, para 9% em 2011) e das pessoas que vivem sós (de 12% em 1960, para 20% em 2011) e à diminuição do peso das famílias complexas (de 15% em 1960, para 9% em 2011).
  • WHITE PAPER – Men and Gender Equality in Portugal
    Publication . Wall, Karin; Cunha, Vanessa; Atalaia, Susana; Rodrigues, Leonor Bettencourt; Correia, Rita; Correia, Sónia Vladimira; Rosa, Rodrigo
  • Fathers on Leave Alone: Does It Make a Difference to Their Lives?
    Publication . Wall, Karin
    Over the last two decades there has been a continuing enhancement of fathers’ leave entitlements. Depending on eligibility criteria and type of leave, fathers may be on leave at the same time as the mother or alone. Despite these developments, little is known about men on leave in a “home alone” manner. The experiences of fathers were explored through a qualitative study using a purposive sample of fourteen Portuguese fathers who took leave alone for one month. Lived experiences are diverse but emphasize the specific impact of leave alone and six key processes: negotiating, caregiving, learning, bonding, undoing gender and experiencing emotions. From a policy perspective, findings suggest that there are differences between family time and father’s time alone.
  • Fathers on Leave Alone in Portugal: Lived Experiences and Impact of Forerunner Fathers
    Publication . Wall, Karin; Leitão, Mafalda
    In Portugal there has been a continuing enhancement of fathers’ leave entitlements over the last two decades. Policy goals have underlined the improvement of workfamily balance for both parents and the well-being of the child as well as the promotion of gender equality, in particular through the increased involvement of fathers in child care. The last reform of the parental leave system, in 2009, addressed all these objectives but put a strong emphasis on fatherhood and gender equality by increasing paternity leave to 4 weeks of fully-compensated leave (taken with the mother after childbirth) and, more importantly, by introducing a 1-month ‘bonus scheme’ in case of gender sharing of leave (Wall and Leitão 2014 ).
  • Políticas de apoio económico às famílias em 2013
    Publication . Wall, Karin; Leitão, Mafalda; Atalaia, Susana; Cunha, Vanessa
    Num contexto de crise económica agravaram-se as condições de vida das famílias portuguesas. Dados do Inquérito às Condições de Vida e Rendimento (INE, EU- SILC 2013) indicam que 18,7% da população portuguesa (cerca de dois milhões de pessoas) estava em risco de pobreza em 2012, mais 0,8 p.p. do que em 2011 (17,9%). A taxa de risco de pobreza era mais elevada nos menores de 18 anos (24,4%), nas famílias monoparentais (33,1%), nas famílias com duas (19,8%) ou três e mais crianças (40,4%) e nos desempregados (40,2%).
  • Observatório das Famílias e das Políticas de Família - Relatório 2010
    Publication . Wall, Karin; Aboim, Sofia; Leitão, Mafalda
    O Observatório das Famílias e das Políticas de Família (OFAP) tem por objectivo aprofundar e divulgar o conhecimento sobre as famílias e as políticas de família na sociedade portuguesa. Consequentemente, uma das principais tarefas do OFAP é a de monitorizar, de forma regular e na base de alguns indicadores-chave, as mudanças operadas nas dinâmicas familiares e nas políticas de família, enquadrando-as também na evolução da vida familiar e das políticas públicas de outros países europeus. A elaboração de um relatório anual pretende responder a esta tarefa de monitorização. Trata-se de compilar e comentar todos os anos, de forma concisa e sistemática, os indicadores disponíveis com o objectivo de retratar a evolução da vida familiar e das políticas. Do ponto de vista da vida das famílias, são os indicadores estatísticos, trabalhados a partir de várias bases de dados, que permitem essa monitorização e comparação. No caso das políticas de família, em que importa captar as mudanças em três grandes áreas das políticas públicas - no apoio às famílias (económico e em serviços), nos direitos e obrigações legais dos indivíduos e das famílias, e nos organismos e programas que promovem ou implementam as políticas - existem quatro fontes principais: a legislação, as estatísticas da segurança social (e de mais alguns organismos públicos e privados), os programas (de Governo, partidários, de organismos públicos e privados) e o debate público à volta das políticas de família, que é analisado, no OFAP, a partir da imprensa escrita (nomeadamente os jornais diários) e de sites.
  • Critical Review of Research on Families and Family Policies in Europe Conference Report
    Publication . Wall, Karin; Leitão, Mafalda; Ramos, Vasco
    The aim of this Critical Review Report is to describe and report on the international conference "Families and Family Policies in Europe - A Critical Review", wich took place in Lisbon, at the Institute for Social Sciences (University of Lisbon), in May 2010. Organized by FAMILYPLATFORM consortium, the main objective of this 3 day conference was to carry out a critical review of existing research on families and family policies in Europe. Drawing on expert reviews of the state of the art, critical statements by stakeholders and policy makers, and debate on the major challenges for research and policies, the conference was organized with a view to providing a major forum for discussing and identifying the design of future family policies and research.