Repository logo
 

BUL - Comunicações

Permanent URI for this collection

Browse

Recent Submissions

Now showing 1 - 10 of 33
  • Ciência Aberta & literacia da informação: estudo de caso num centro de investigação
    Publication . Lopes, Carlos; Antunes, Maria da Luz; Sanches, Tatiana
    Em 2016, a publicação das Recomendações para as Bibliotecas do Ensino Superior de Portugal procurou, numa das suas prerrogativas, a construção de uma relação de confiança e de parceria entre as bibliotecas, os seus profissionais e os investigadores. Os ganhos de competências de uns e de outros no apoio à investigação, publicação e disseminação seriam benéficos para ambos. No mesmo ano, a unidade de investigação Applied Psychology Research Center Capabilities & Inclusion (APPsyCI) incorporou, no conjunto das suas áreas de atuação, uma linha de investigação no âmbito da Ciência Aberta em articulação com a Literacia da Informação. Com este desiderato, procurou a APPsyCI implementar os pressupostos da Ciência Aberta através de diversas ações: na prossecução da gestão do repositório, na formação dos docentes e investigadores, no apoio à escolha de revistas onde publicar, na divulgação e promoção do conhecimento científico dentro dos princípios FAIR. Quais as áreas de atuação desta linha de investigação? A Ciência Aberta e a inovação em investigação; o compromisso cívico e o desenvolvimento educacional; a literacia da informação no ensino superior, onde o estudo e a aplicação de competências académicas e de informação assentes nos princípios da Ciência Aberta se traduzem numa estratégia colaborativa e de disseminação transparente, potenciando a transferência do conhecimento e o seu uso prático em prol das pessoas e da sociedade. Qual o impacto social desta linha de investigação? Associando a literacia da informação à Ciência Aberta ampliam-se horizontes e é lançada alguma luz sobre o panorama nacional em relação à inovação em investigação. A natureza transversal desta matéria resultou num conjunto de redes nacionais e de grupos de trabalho; num curso de pós-graduação de Literacia em Saúde; no primeiro ebook em língua portuguesa, editado em Portugal, sobre literacia da informação no ensino superior; em workshops, seminários e webinars sobre literacia da informação; na colaboração da tradução do Open Science Training Handbook para o idioma Português; na participação em comités e comissões científicas nacionais (APBAD, APDIS) e internacionais (ConfOA, EAHIL, ECIL, TEEM). De igual modo, os resultados deste trabalho estão a consolidar-se em vários outcomes: artigos, capítulos de livro, proceedings paper, entre outros. No futuro, esta linha de investigação pretende: incentivar os investigadores a associarem-se ao movimento da Ciência Aberta; aumentar as parcerias efetivas entre investigadores, profissionais da informação, bibliotecários, gestores de ciência, instituições e agências de financiamento; investir no desenvolvimento de competências dos profissionais da informação, incluindo a gestão de dados e a criatividade (pós-graduação em Literacia da Informação – work in progress); participar ativamente em projetos específicos de literacia da informação e Ciência Aberta e na sua implementação social. Em síntese, a criação desta linha de investigação no seio da APPsyCI vem evidenciar que a associação da Ciência Aberta com a Literacia da Informação pode ser considerada como caminho e objetivo (meio e fim) da investigação aplicada. Este é, portanto, um compromisso cívico e científico para o desenvolvimento educacional e investigativo, que abraça os desafios que têm reconfigurado as dinâmicas da ciência e do ensino/aprendizagem no ensino superior.
  • Repositório institucional e rede social académica: um estudo de caso na área da saúde da Universidade de Lisboa (ULisboa)
    Publication . Melo, Luiza Baptista; Sanches, Tatiana; Lopes, Sílvia Costa; Henriques, Susana Oliveira
    O Repositório Institucional da Universidade de Lisboa (Repositório.UL) tem por objetivo reunir, organizar, divulgar e preservar a produção científica das suas escolas e institutos. O ResearchGate (RG) é uma plataforma gratuita para partilha de resultados de investigação, interação e colaboração internacional de docentes/investigadores. No entanto, a sua utilização levanta dúvidas quanto ao formato adequado para depósito, infrações de direitos de autor ou incumprimento de políticas de depósito (Jamali, 2017). Num estudo comparativo sobre os repositórios de 13 universidades espanholas e a plataforma RG, Borrego (2017) conclui que, tendencialmente, os investigadores estão sub-representados nos repositórios institucionais. Estudos sobre a utilização do RG pela comunidade científica (Dafonte-Gómez, Míguez-González, & Puentes-Rivera, 2015; Ribeiro, Oliveira & Furtado, 2017; Liu & Fang, 2018) destacam a sua mais-valia no reconhecimento e visibilidade de docentes/investigadores e no alargamento do processo de comunicação entre pares, com vantagens na disseminação dos resultados e na criação de redes de investigação. Neste estudo, cujo alvo são as Faculdades de Farmácia (FF), Medicina (FM), Medicina Dentária (FMD) e Psicologia (FP), as autoras procuram identificar as tendências quanto à adesão a estas plataformas por parte dos docentes/investigadores das escolas em análise.
  • Pathways to cooperation networks: the case of university libraries in Portugal
    Publication . Sanches, Tatiana
    In the world of libraries, the idea of cooperation is nothing new. Actually it is both a cause and a consequence of the manner of organising and standardising access to knowledge. The international standardisation of cataloguing rules, globally accepted classification systems, system interoperability and the standardisation of metadata are some of the ways found to unite libraries worldwide. However, cooperation networks can go beyond data and information. They can take effect through common goals, sharing experiences, joining efforts, and enhancing economies of scale. In this paper, I will address three paths being developed in Portugal regarding cooperation between university libraries. The first path is at national level and concerns the activities of the professional association of librarians, archivists and documentalists, in particular of the working group on higher education libraries. Here we find transversal cooperation projects between libraries and the beginnings of a Network of University Libraries, currently in the making. The second path shows how a Portuguese university – the University of Lisbon – has worked as a consortium with its 18 libraries. Focused on standardising document treatment systems – the common catalogue and the discovery system –, pro-cooperation work is essential for the service provided to users. The third path show how the author’s research within the scope of higher education libraries is in itself a reflection of cooperation networks. Once a research project is outlined, opportunities for partnerships and cooperation emerge, thus enriching librarians and the libraries where they work. Cooperation networks in the context of higher education libraries add to efforts to improve, in that they provide more strength and flexibility, because they involve different partners seeking to bring out the best of each one to achieve common goals, with tangible results which benefit all.
  • Bibliotecas e pessoas: interligações positivas na Universidade de Lisboa
    Publication . Melo, Luíza Baptista; Sanches, Tatiana; Matos, Gaspar; Torres, Patrícia
    O atendimento nas bibliotecas tem vindo a transformar-se ao ritmo da tecnologia, supondo-se que a mediação entre informação e utilizadores de bibliotecas tem vindo a perder o seu lugar. No entanto, nas bibliotecas de ensino superior, as mudanças decorrentes da implementação de tecnologias de uma forma ubíqua não retirou importância do contacto direto dos utentes com os profissionais. O presente estudo analisa de que forma as interações dos profissionais têm impacto nos utilizadores. O estudo insere-se numa análise mais abrangente e consiste numa avaliação transversal levada a cabo em três instituições de ensino superior, em Portugal, relativa ao atendimento das suas bibliotecas. Para tal foi realizado um inquérito aplicado a uma amostra de utilizadores, alinhado com indicadores das normas ISO 16439, que permitem aferir a qualidade do atendimento em bibliotecas, possibilitando medir os fatores que influenciam e afetam os comportamentos dos utilizadores.
  • Contributos de la ALFIN a la Ciencia Abierta
    Publication . Lopes, Carlos; Antunes, Maria da Luz; Sanches, Tatiana
    O campo de atuação da Ciência Aberta traduz-se num processo colaborativo, transparente, de disseminação, criação e de transferência de conhecimento, acessível à investigação e assente nos princípios do acesso aberto. Os diferentes agentes do processo de investigação, munidos de um conjunto de competências de literacia da informação, adquirem a aptidão, em ambientes de informação impressa ou digital, e tendo por base o seu próprio pensamento crítico e reflexivo, de transformar a informação em novo conhecimento. Este artigo explora a integração dos conceitos da Ciência Aberta na literacia da informação. Apresenta-se uma reflexão teórica que evidencia os contributos da literacia da informação em contexto académico e na dinâmica da produção de ciência. Conclui-se que a literacia da informação se assume como uma ferramenta de aprendizagem essencial para o desenvolvimento da Ciência Aberta, potenciando o entendimento crítico dos conteúdos, a par do desenvolvimento e do progresso da investigação.
  • Information Literacy in Portuguese University Context: a Necessary Intervention
    Publication . Lopes, Carlos; Sanches, Tatiana; Antunes, Maria da Luz; Andrade, Isabel; Alonso Arevalo, Julio
    Due to the Bologna process, but also in light of technological and communication changes, the current context of higher education requires a reconfiguration of the way we learn (ACRL, 2012). Driven to deal with new learning environments, students must handle information, know how to choose it, interpret it, evaluate it, and use it (ACRL, 2000, 2015). It is therefore necessary to value information (in itself and for what it represents in terms of rights and the exercise of citizenship), and understand that its domain, that is, its literacy, is an essential investment in the context of higher education (Allan, 2010). A group of authors from various quarters came together in a research group – Grupo de Investigação em Psicopatologia, Emoções, Cognição e Documentação, Information Literacy in the University Context, based in ISPA, Instituto Universitário – in an attempt to respond to a gap that exists in Portugal: the lack of a book in Portuguese to meet the needs of professionals working on this theme (Horton, 2016). Based on national and international contributions, with the newest developments in this field, this open access e-book (Lopes, Sanches, Andrade, Antunes, & Alonso-Arévalo, 2016) seeks to anchor information literacy in theoretical research to sustain practices, but also to present exemplary cases for inspiration and replication in different educational contexts (Sayers, 2006). It presents ideas and shares experiences, broadens horizons and sheds some light on the national panorama as regards information literacy, barely visible before this initiative. Different formulations, perspectives and approaches seek to provide diverse, extensive input and to respond to the challenge laid down by professionals of this area (especially those intervening in higher education libraries) who have interacted with the authors over the past few years. The purpose of this paper is to describe the challenge which motivated this research work, explaining and encouraging improved learning and academic achievement, through awareness of concrete action by the professionals who develop their action with and for information literacy, in the higher education context.
  • Why information literacy competencies are key skills for future Portuguese librarians
    Publication . Sanches, Tatiana; Costa, Teresa
    Social changes regarding the forms of relationship between producer and consumer of information, between author and spectator, or between writer and reader, only to name a few examples, shook certain beliefs concerning the way the production, exchange and reception of information is currently carried and covers multidirectional paths. In this sense, further reflection is necessary on librarians’ competencies and, more specifically, on the emerging need for their training in information competencies. In fact, a change is already visible in librarians’ training in Portugal, namely in the curricular reconfiguration of the training offer which grants a master’s and doctor’s degree in the fields of information and documentation. This study wishes to understand the state of the art of higher education courses in Portugal to train these professionals, currently recognizing the technological axis and information literacy as two sides of a new expression and reconfiguration of this training. The purpose of this paper is to observe this change, using a systematic literature review, urging towards a change in professionals’ attitude regarding their occupation. The goal is thus to reflect about future librarians’ training, focusing on training in information literacy, which will influence their professional practices.
  • Assessing the impact of academic library spaces on users’ behaviour with the ISO16439:2014(E)
    Publication . Melo, Luíza Baptista; Matos, Gaspar; Torres, Patrícia; Sanches, Tatiana
    Presentation on the QQML2017 - 9th International Conference on Qualitative and Quantitative Methods in Libraries about the research carried out to verify, describe and explain how the spaces of university libraries can affect the behaviour of their users, based on a concrete instrument - ISO 16439:2014(E) standards. Based on a case study of two academic libraries of the Universidade de Lisboa (Faculdade de Medicina Dentária and Faculdade de Psicologia e Instituto de Educação) in which an online questionnaire on these standards is applied, a theoretical reflection is developed based on the concepts of library spaces, in the university context and regarding users’ behaviour towards information
  • Reducing task’s redundancy – the strategy of Faculty of Pharmacy Library to centralize all scientific research
    Publication . Lopes, Sílvia Costa; Freire, António Manuel
    Introduction – Based on a previous project of University of Lisbon (UL) – a Bibliometric Benchmarking Analysis of University of Lisbon, for the period of 2000-2009 – a database was created to support research information (ULSR). However this system was not integrated with other existing systems at University, as the UL Libraries Integrated System (SIBUL) and the Repository of University of Lisbon (Repositório.UL). Since libraries were called to be part of the process, the Faculty of Pharmacy Library’ team felt that it was very important to get all systems connected or, at least, to use that data in the library systems. Objectives – The main goals were to centralize all the scientific research produced at Faculty of Pharmacy, made it available to the entire Faculty, involve researchers and library team, capitalize and reinforce team work with the integration of several distinct projects and reducing tasks’ redundancy. Methods – Our basis was the imported data collection from the ISI Web of Science (WoS), for the period of 2000-2009, into ULSR. All the researchers and indexed publications at WoS, were identified. A first validation to identify all the researchers and their affiliation (university, faculty, department and unit) was done. The final validation was done by each researcher. In a second round, concerning the same period, all Pharmacy Faculty researchers identified their published scientific work in other databases/resources (NOT WoS). To our strategy, it was important to get all the references and essential/critical to relate them with the correspondent digital objects. To each researcher previously identified, was requested to register all their references of the ‘NOT WoS’ published works, at ULSR. At the same time, they should submit all PDF files (for both WoS and NOT WoS works) in a personal area of the Web server. This effort enabled us to do a more reliable validation and prepare the data and metadata to be imported to Repository and to Library Catalogue. Results – 558 documents related with 122 researchers, were added into ULSR. 1378 bibliographic records (WoS + NOT WoS) were converted into UNIMARC and Dublin Core formats. All records were integrated in the catalogue and repository. Conclusions – Although different strategies could be adopted, according to each library team, we intend to share this experience and give some tips of what could be done and how Faculty of Pharmacy created and implemented her strategy.
  • Sete anos de experiência, sete lições para o futuro: formando utilizadores em literacia de informação
    Publication . Sanches, Tatiana; Revez, Jorge; Lopes, Cristina
    O presente estudo faz o balanço da implementação e do desenvolvimento de uma estratégia de formação em literacia de informação, realizada na Biblioteca da Faculdade de Psicologia e do Instituto de Educação da Universidade de Lisboa. Para captar essa experiência foram tidos em conta os quadros teóricos que englobam a literacia da informação e a formação de utilizadores. Metodologicamente optou-se pelo estudo de caso, baseado na análise da documentação interna produzida, incluindo estatísticas de utilização dos recursos de informação, e no tratamento longitudinal dos dados provenientes dos inquéritos aplicados aos utilizadores. Os sete anos decorridos desde o início do processo (2008-2014) foram marcados pela adaptação sistemática da estratégia à mudança contextual. O estudo conclui que os sete aspetos principais que se podem destacar desta análise podem ser compreendidos prospectivamente como sete lições para o futuro que podem apoiar a capacitação das bibliotecas universitárias portuguesas na ligação, transformação e criação de valor através da função pedagógica que desempenham no ensino superior.