Repository logo
 
Loading...
Profile Picture
Person

de Oliveira Vale de Gato, Margarida Isabel

Search Results

Now showing 1 - 8 of 8
  • Civil resistance: in accord with nature: on the Bicentennial of H. D. Thoreau
    Publication . Silva, Edgardo Medeiros da, 1961-; Alves, Isabel Maria Fernandes, 1964- ‎; Gato, Margarida Vale de, 1973-
  • Dez ar mar
    Publication . Gato, Margarida Vale de, 1973-; Duarte, José, 1984-
    Ten (+ 10) poets and scholars (including artistic partnerships) were invited to experiment with the question: how to breathe in and navigate through the climate crisis? We were particularly interested in coastal issues or “ecotones,” areas where at least two communities/environments overlap. The ocean and the coastline invite the “ebbing” of our thought and writing on the water’s edge, “deterritorializing” certain concepts, such as “disciplinary field,” which Steve Mentz, in his book Ocean (2020), proposes to replace with “currents.” Or, another notion that could be di_erently steered: the verse “line,” which can become a crest, a plane, a wave, with di_erent vibrations and resonances on the horizon, and a significant force in the poetry–life equation. It is urgent to approach this equation through more intersubjective and ecocentric ways of using language.
  • Wondering in humanities: the belligerence of the belletristic
    Publication . Gato, Margarida Vale de, 1973-
    To address the issue of publication formats for the humanities, an area increasingly under the management of organizations for the development of science, I borrow both authority and wisdom from a sensitive scholar who has penetrated the walls of a major science, Medicine, with the Trojan horse of Fiction. Rita Charon’s programme of “Narrative Medicine” in Columbia University invites healthcare professionals to spare some of their time, previously taken up wholly by clinical evidence, for the narratives patients tell with mouths, bodies, ink drawings or scribbles, using stories of pain to help healing, constructing shared tales of beauty to inspire life from beyond and into the suffering body. Her own writing style demonstrates the will to intervene in containers of representation, and can be transposed to the realm of academic norms for publishing, in support of a belletristic writing that generates alternative forms of research not only in literary studies but in the humanities in general.
  • Arte fantástica em Portugal
    Publication . Gato, Margarida Vale de, 1973-; Lima, Maria Antónia
    O Centro de Estudos Anglísticos da Universidade de Lisboa celebrou os 200 anos de Edgar Allan Poe (1809-1849), com o colóquio internacional Poe e Criatividade Gótica, organizado pelo grupo de investigação de Estudos Americanos, em parceria com instituições culturais de Lisboa, de 18 a 20 de Março. Na Casa Fernando Pessoa, houve comunicações sobre Poe em Portugal, uma leitura encenada de poesia e um debate que reuniu cinco criadores, representativos da vocação interdisciplinar do género. A moderadora, Maria Antónia Lima, professora associada da Universidade de Évora, e autora de O Terror e a Literatura Norte-Americana, lançou o mote, citando Allen Ginsberg – "tudo leva a Poe" – e desafiou os participantes com três questões: i. qual a influência de poe para o universo criativo das artes a que se dedicam? ii. qual a linhagem do fantástico nas diferentes áreas artísticas em portugal? iii. a arte do terror pode matar? haverá uma estética perversa que convida ao crime e à violência na sociedade?
  • Natural in verso
    Publication . Duarte, José, 1984-; Gato, Margarida Vale de, 1973-
    É um conjunto de reflexões e criações, por académicos e escritores em português e inglês, sobre a leitura, a escrita, a ação ambiental e a natureza. Impulsionado por uma homenagem a Ralph Waldo Emerson, com o qual alguns dos textos estabelecem diálogo, este livro pretende contribuir para modos de “escrita da natureza” em Portugal. Organizado pelo Grupo de Estudos Americanos do Centro de Estudos Anglísticos da Universidade de Lisboa. Esta publicação integrou-se no Congresso Internacional Naturally Emerson, organizado pelo Grupo de Estudos Americanos do Centro de Estudos Anglísticos da Universidade de Lisboa.
  • Introdução: a arte perversa de Edgar Allan Poe
    Publication . Gato, Margarida Vale de, 1973-; Lima, Maria Antónia
    E se Edgar Poe, esse autor americano tão fora do seu tempo e espaço, e por isso tão pouco dado a efemérides, tivesse sido atormentado não só pelo vício do álcool, mas também pelo vício da sua arte? A questão estará em saber se esse segredo nunca revelado – procurado na insondável negritude dos abismos, nos turbilhões do mar, nos enterros prematuros, nas experiências de morte antecipada, nos extremos de sofrimento provocados por instrumentos de tortura, por actos de vingança, por amores trágicos ou por impulsos perversos gratuitos – não estaria talvez muito próximo da revelação implícita, em muitos dos seus contos, de que a arte pode matar, não tendo a sua ficção outra saída que não fosse iniciar-se como uma arte do crime.