Repository logo
 
Loading...
Profile Picture
Person

Cardoso Pinto Miguel, Marlon

Search Results

Now showing 1 - 10 of 10
  • Mettre la vie en oeuvre : autour de « La caméra outil pédagogique »
    Publication . Miguel, Marlon
    En 1955, Fernand Deligny publie « La caméra outil pédagogique », dont le statut se situe entre le manifeste et la proposition d’expérimentation. Quoique éloigné de la théorie au sens strict, le texte est composé d’une série de thèses implicites et présente ce qu’on pourrait appeler la première synthèse de l’auteur sur le cinéma et l’image. Il constitue en outre un document historique, révélant une prise de position originale par rapport aux polémiques de l’après-guerre sur le rôle sociopolitique du cinéma. Je voudrais ici m’attarder sur les thèses sous-jacentes à ce texte. Le geste de Deligny – celui de mettre une caméra entre les mains de jeunes délinquants – est certes original et radical, mais mon hypothèse est qu’il s’inscrit dans une tradition matérialiste et un courant soviéto-marxiste souterrain qui se sont transmis de manière discontinue et indirecte.
  • From ‘Materialism’ towards ‘Materialities’
    Publication . Miguel, Marlon; Bianchi, Bernardo; Filion-Donato, Emilie; Yuva, Ayşe
  • Ruins and Erosion: Reflections on the CasaDuna project
    Publication . Miguel, Marlon; Naidin, Julia; Codeço, Fernando
    CasaDuna/DuneHouse is a center of art, research and memory created in 2017 by the philosopher Julia Naidin and the visual artist Fernando Codeço. The center is situated at Atafona, a district of the city of São João da Barra, located in the State of Rio de Janeiro, Brazil. Atafona used to be a seaside resort town, but it has been experiencing a very powerful process of erosion in the last decades. As a result of rising sea levels, the landscape has been radically reshaped—as a consequence, part of the coast was swallowed and several buildings slowly became ruins and are now partially submerged. For this reason, the main beach was nicknamed “Apocalypse beach.” The process of erosion taking place in the region is in part a natural one—it is also largely due to the encounter of the Atlantic Ocean with the Paraíba do Sul River—but it seems to have been accelerated by the massive industrial process that took place in the region. The river traverses the three most industrial regions of Brazil, namely, São Paulo, Rio de Janeiro, and Minas Gerais. CasaDuna is a center for art, research, and memory, and is shaped by the physical and psychological processes of erosion that have transformed the landscape and people in the region.
  • Materialism and Politics
    Publication . Miguel, Marlon; Bianchi, Bernardo; Filion-Donato, Emilie; Yuva, Ayşe
    Is materialism still relevant to critically think politics? Throughout modernity, the concept of materialism was associated with fatalism and naturalism, when it was not simply dismissed as heresy and atheism. In the nineteenth century, materialism evolved into a central concept of progressive politics, reappearing again in the past decades through renewed Marxist and Spinoza-based approaches, New Materialism, and feminist discourses. This volume inquires these contrasting uses from theoretical and historical perspectives.
  • Convocarte, nº11 (Dez. 2020): Arte e Loucura - arte em asilo, arte bruta e história da arte
    Publication . Dias, Fernando; Franco, Stefanie Gil; Cruz, Pedro; Martins, Daniela; Colonnese, Luisa Rosenberg; Andriolo, Arley; Miguel, Marlon; Rivera, Tania; Silva, Sara Gomes da; Lopes, Vasco Mendes; Duarte, Eduardo; Coëllier, Sylvie; Pedro, Raquel; Morais-Alexandre, Paulo; Calado, Margarida; Freitas da Costa, Diogo; Macdonald, João
    Ao lançarmos a chamada para o dossier de número 10 e 11 da Revista Convocarte, era esperado que a escolha temática, o encontro entre arte e loucura, traria uma grande variedade de considerações, nem sempre concordantes e, por vezes, surpreendentes. Por qualificar de “loucura” e não de “doença” e nem de outra coisa qualquer, avaliamos a oportunidade de escutar os diversos entendimentos que, em nossa sociedade, é possível fazer deste termo. É por isso que, no texto que lançava a chamada, propusemos: “tratar as questões da arte na loucura ou da loucura na arte implica uma série de contextualizações e temporalidades que, de antemão, qualificam tanto a obra quanto o sujeito que a produz”. Isto quer dizer que ao falarmos em loucura, ao revermos as suas bases psicológicas, as suas narrativas sociais, os panoramas médicos ou os apelativos artísticos, nós colaboramos em inventar a própria noção de loucura. A loucura não é um estado definido (ou definitivo) e atestado em laudo médico, ela é possibilitada nas relações entre a razão e a desrazão, ponderada pelo desejo de instituir amarras ou potências sobre os sujeitos que habitam este mundo. É e sempre será incitante perceber as variadas formas de produção dos sentidos da loucura. E quando possibilitamos narrativas que levam estes diversos sentidos ao encontro da arte, ou vice-versa, abrimos um sem fim de perspectivas sobre o que pode parecer ilógico ou imponderável: as expressões da loucura.
  • Representar o mundo, sobreviver ao apocalipse. A ecologia marítima de Arthur Bispo do Rosário
    Publication . Miguel, Marlon
    Esse ensaio explora a intrínseca relação entre escatologia e o imaginário do mar na obra do artista Arthur Bispo do Rosário. Bispo era um homem negro que passou a maior parte de sua vida em instituições psiquiátricas. Há uma importante afinidade entre seus delírios psicóticos e a produção de várias centenas de objetos, muitos deles barcos ou formas que mantém uma relação com o mar. Seus objetos podem ser portanto considerados a partir das marcas deixadas pelo trauma do comércio de escravos no Atlântico e abrem reflexões sobre colonialidade e racismo estrutural no contexto brasileiro.
  • Representing the World, Weathering its End. Arthur Bispo do Rosário’s Ecology of the Ship
    Publication . Miguel, Marlon
    This chapter explores the intrinsic relationship between weather/weathering and the imaginary of the sea having as central axis the work of the artist Arthur Bispo do Rosário. Bispo was a black man who spent most of his life in psychiatric institutions. There is an important nexus between his psychotic deliriums and the making of several hundreds of objects, many of them being ships or keeping a relationship to the sea. These objects open the path to a decolonial discussion on the marks left by the history of the transatlantic slave trade.
  • Cartes, objets, installations : le problème de l’art dans la pensée et dans la pratique de Fernand Deligny
    Publication . Miguel, Marlon
    Parler de l’art à propos des pratiques de Fernand Deligny est aussi ambigu que parler de clinique ou de pédagogie. Ses différentes expérimentations – avec des délinquants, des psychotiques, des autistes – se sont emparées de certains outils et dispositifs qui sont sans doute artistiques. Toutefois, d’une part, Deligny n’a jamais voulu intégrer le milieu ou l’institution de l’art, et, d’autre part, hormis l’activité littéraire, l’écriture, souvent ce n’était pas lui qui avait affaire direc¬tement au “faire” artistique, aux activités et outils artistiques à proprement parler. Il serait plus juste peut-être de dire que ses expérimentations cliniques, sociales et pédagogiques sont tra¬versées par des pratiques artistiques, de la même manière qu’elles sont traversées par des réflexions anthropologiques, philosophiques et politiques. Je propose dans cet article de suivre les mouvements de la pensée de Deligny concernant sa perception de l’art et la manière dont celle-ci se rapporte à une activité située et à une conception non-évolutionniste et non-institutionnelle.
  • Representar o mundo, sobreviver ao apocalipse. A ecologia marítima de Arthur Bispo do Rosário
    Publication . Miguel, Marlon
    Esse ensaio explora a intrínseca relação entre escatologia e o imaginário do mar na obra do artista Arthur Bispo do Rosário. Bispo era um homem negro que passou a maior parte de sua vida em instituições psiquiátricas. Há uma importante afinidade entre seus delírios psicóticos e a produção de várias centenas de objetos, muitos deles barcos ou formas que mantém uma relação com o mar. Seus objetos podem ser portanto considerados a partir das marcas deixadas pelo trauma do comércio de escravos no Atlântico e abrem reflexões sobre colonialidade e racismo estrutural no contexto brasileiro.
  • Psychiatric Power. Exclusion and Segregation in the Brazilian Mental Health System
    Publication . Miguel, Marlon
    This text seeks to provide a historical analysis of Brazilian psychiatry. My purpose here is to emphasize the inherent connection between (un)democratic processes and social understandings of the figure of the “mad.” The structuration of the system of psychiatric care indeed would seem to be inseparable from human rights concerns and the need to consider all individuals as worthy of care. Without a doubt, social acceptance of the “mad” is intrinsically related to concerns for democracy, and de-democratization, for its part, begins by targeting “deviant” figures.