Browsing by Author "Almeida, Ana"
Now showing 1 - 10 of 15
Results Per Page
Sort Options
- Arte Teoria, nº5 (2004)Publication . Pereira, José Fernandes; Pais, Alexandre; Almeida, Ana; Marques, Ana Luísa; Côrte-Real, Eduardo; Martins, João Paulo; Morais, Joana; Monteiro, João Pedro; Souto, Maria Helena; André, Paula; Braga, Pedro Bebiano; Santos, Rui Afonso
- Aspirações escolares em estudantes com diferentes níveis de envolvimento na escola : um estudo em rapazes e em raparigasPublication . Veiga, Feliciano Henriques; Taveira, Maria do Céu; Janeiro, Isabel Nunes; Melo, Madalena; Caldeira, Suzana Nunes; Bahia, Sara; Nogueira, João; Galvão, Diana; Almeida, Ana; Carvalho, Carolina; CONBOY, JOSEPH; Festas, I.; Pereira, TiagoContexto: A importância das aspirações escolares em adolescentes tem sido salientada, mas pouco investigada. Objetivo: Este estudo teve como objetivo proceder ao levantamento das aspirações escolares de jovens alunos e analisara relação que mantêm com o envolvimento na escola, por grupo de pertença ao sexo (rapazes e raparigas). Método: A amostra foi constituída por 685 estudantes de diferentes anos de escolaridade (6º, 7º, 9º e 10º anos), de escolas de diferentes zonas do país. Os alunos preencheram escalas de avaliação do envolvimento na escola e foi-lhes pedido que especificassem até quando pretendiam continuar a estudar. Resultados: as análises permitiram encontrar relações significativas entre as variáveis aspirações escolares e envolvimento na escola, quer nos rapazes quer nas raparigas, apresentando-se as aspirações mais elevadas no grupo com maior envolvimento e de acordo com as hipóteses do estudo. Os resultados foram interpretados num posicionamento cognitivo-social, tomando como suporte de discussão a sua comparação com investigações anteriores. Sugestão: é destacada a necessidade de futuras pesquisas com amostras mais heterogéneas e a utilização de entrevistas a alunos de subgrupos específicos.
- Atas do I Congresso Internacional Envolvimento dos alunos na escola: perspetivas da psicologia e educaçãoPublication . Veiga, Feliciano Henriques; Almeida, Ana; Carvalho, Carolina; Galvão, Diana; Goulão, Fátima; Marinha, Fernanda; Festas, Isabel; Janeiro, Isabel Nunes; Nogueira, João; CONBOY, JOSEPH; Melo, Madalena; Taveira, Maria do Céu; Bahía, Sara; Caldeira, Suzana Nunes; Pereira, TiagoO “I Congresso Internacional Envolvimento dos Alunos na Escola: Perspetivas da Psicologia e Educação” (ICIEAE) ocorreu no Instituto de Educação da Universidade de Lisboa (IEUL), nos dias 15, 16 e 17 de julho de 2013. Foi um Congresso que, embora na sua primeira edição, adquiriu uma dimensão internacional, com 405 participantes, de 15 países, 3 conferências de convidados internacionais de elevado mérito científico, 3 mesas redondas com a participação de especialistas internacionais de renome, e 14 simpósios, para além de 4 centenas de comunicações e posters. Os textos selecionados neste Livro de Atas destacam a importância e a multidimensionalidade do EAE, e centram-se na procura de respostas ao seguinte problema de investigação: Como têm ocorrido os contributos da investigação em Psicologia e Educação para a análise das variações do envolvimento dos alunos na escola – engagement –, para a compreensão dos seus antecedentes e das suas repercussões, e para o estudo da complexidade que marca as políticas e as práticas de aprendizagem e de ensino? Espera-se contribuir para lançar desafios e gerar razão crítica, sendo que as opiniões e os conteúdos apresentados são, naturalmente, da responsabilidade dos seus autores. Para além dos trabalhos publicados neste Livro de Atas, apresentados no ICIEAE, encontra-se disponível um conjunto de outros estudos, no E-Book intitulado “Envolvimento dos Alunos na Escola: Perspetivas Internacionais da Psicologia e Educação / Students’ Engagement in School: International Perspectives of Psychology and Education”, disponível no site do Instituto de Educação. Cumpre agradecer a todos aqueles que tornaram possível a realização dos produtos do Congresso. Destaca-se a FCT pelo apoio financeiro concedido.
- Cyberbullying and Students Engagement in School: A Literature ReviewPublication . Veiga, Feliciano Henriques; García, Fernando; Almeida, Ana; Caldeira, Suzana; Galvão, DianaBackground: Cyberbullying refers to an indirect and covert form of aggression, carried out through the use of new technologies, exhibiting distinct features from those found present in traditional bullying, and has been acquiring its own space of analyses and research; still, it maintains an inevitable proximity with the second, namely, the negative impact on the victim, both the person and the student, with consequences on academic performance, among other aspects. Purpose: This piece reviews some of the most relevant studies on cyberbullying, its assessment and relation with personal (self-esteem, age, sex, ethnicity and type of aggression) and contextual (family, school context and peer group) variables, as well as with several aspect related to academic context, particularly, students‟ engagement in school and academic success. Considering the expected link between bullying and cyberbullying, some studies on the first form of aggression were included in this review, as they may be considered a theoretical referential in this subject. Conclusions: Cyberbullying is a recent and important phenomenon, linked to the inclusion of new technologies in daily life. There are, however, some gaps in research carried out on this issue, which presents different features from those that characterize traditional bullying. Similarly to bullying, studies suggest that cyberbullying presents negative impact both on students and academic success. Students‟ engagement in school plays an import role in the occurrence of aggression-victimization behaviors and appears to be a valorous strategy in cyberbullying prevention.
- Cyberbullying and Students' Engagement in School: A Literature ReviewPublication . Veiga, Feliciano Henriques; García, Fernanda; Almeida, Ana; Caldeira, Suzana Nunes; Galvão, DianaBackground: Cyberbullying refers to an indirect and covert form of aggression, carried out through the use of new technologies, and exhibiting distinct features from those found present in traditional bullying, and has been acquiring its own space of analyses and research; still, it maintains an inevitable proximity with the second, namely, the negative impact on the victim, both the person and the student, with consequences on academic performance, among other aspects. Purpose: This piece reviews some of the most relevant studies on cyberbullying, its assessment and relation with personal (self-esteem, age, sex, ethnicity and type of aggression) and contextual (family, school context and peer group) variables, as well as with several aspect related to academic context, particularly, students’ engagement in school and academic success. Considering the expected link between bullying and cyberbullying, some studies on the first form of aggression were included in this review, as they may be considered a theoretical referential in this subject. Conclusions: Cyberbullying is a recent and important phenomenon, linked to the inclusion of new technologies in daily life. There are, however, some gaps in research carried out on this issue, which presents different features from those that characterize traditional bullying. Similarly to bullying, studies suggest that cyberbullying presents negative impact both on students and academic success. Students’ engagement in school plays an import role in the occurrence of aggression-victimization behaviors and appears to be a valorous strategy in cyberbullying prevention.
- Envolvimento dos Alunos na Escola: Conceito e Relação com o Desempenho Académico — Sua Importância na Formação de ProfessoresPublication . Veiga, Feliciano Henriques; Festas, Maria; Taveira, Maria do Céu; Galvão, Diana; Janeiro, Isabel Nunes; CONBOY, JOSEPH; Carvalho, Carolina; Caldeira, Suzana; Melo, Madalena; Pereira, Tiago; Almeida, Ana; Bahia, Sara; Nogueira, JoãoO conceito de envolvimento dos alunos na escola tem vindo a ser colocado no cerne das discussões relacionadas com o sucesso académico e com o abandono escolar. Este estudo faz uma revisão de literatura acerca deste conceito e das suas relações com o desempenho académico, destacando a sua importância no âmbito da formação de professores. Vários estudos sustentam que a falta de envolvimento dos alunos aparece associada ao baixo desempenho académico, a problemas de comportamento e ao abandono escolar. O envolvimento dos alunos na escola apresenta-se, na literatura revista, como uma resposta eficaz para os problemas que afetam as escolas e os seus alunos, como um aspeto a ter em conta na prevenção de padrões de comportamento problemático em contexto escolar e, portanto, como um conceito transdisciplinar de elevada importância na formação de professores.
- Gama, nº17 (Jan./jun. 2021)Publication . Queiroz, João; Mena, Ana; Viruete, Joaquín Escuder; caseirao, armando; BRONZE, MANUELA; Gomes, Paulo César Ribeiro; Grando, Angela; Almeida, Ana; Cova, Massimo; Garcia, Simone Cristina; Oliveira, Adriana; Martins, Tatiana da Costa; Macedo, Juliana Gouthier; Oliveira, João Augusto Cristeli de; Pinto, Ana Lúcia; Tapadas, Sandra; Rita, Dora Iva; Lima, Cladenir Dias de; CESARIO, WELLINGTONA edição número 17 da revista Gama apresenta 15 artigos originais que se debruçam sobre a obra de artistas contemporâneos ou mais antigos numa perspetiva de revisitação reapreciadora das suas obras promovendo-se assim um olhar de resgate
- Inovação no currículo em TIC no ensino secundário: telemóveis, georreferenciação e páginas webPublication . Almeida, Ana; Piedade, João; Pedro, N.O artigo apresenta um projecto de investigação de natureza exploratória desenvolvido com alunos do curso profissional de Turismo, no âmbito da disciplina de TIC no ano lectivo 2011/12, e onde se procurou tirar partido da utilização de smartphones e apps adjacentes para a criação de percursos turísticos organizados online num website. Procura-se analisar em que medida o projecto desenhado, onde se procura tirar partido de tecnologias totalmente imbrincadas nas práticas sociais dos jovens, consegue promover desempenhos escolares satisfatórios em TIC, em particular no módulo de criação de páginas web e conceções favoráveis acerca da utilização educativa dos telemóveis enquanto ferramenta de apoio ao trabalho escolar. Os resultados evidenciam um nível satisfatório de desenvolvimento de competências em relação à criação de websites. Relativamente às conceções dos alunos os dados apresentam-se mais controversos.
- Long-term follow-up of patients with deferred coronary intervention guided by measurement of fractional flow reservePublication . Pereira, Luísa Vilalonga; Pereira, Hélder; Vinhas, Hugo; Martins, Cristina; Calé, Rita; Pereira, Ernesto; Vitorino, Sílvia; Esteves, Ricardo; Marques, Jorge; Ciríaco, Carlos; Almeida, AnaIntroduction and Aims: The functional significance of coronary lesions can be assessed in the cardiac catheterization laboratory by determination of fractional flow reserve (FFR), thus overcoming one of the major limitations of conventional angiography. The aim of this study was to analyze the long-term clinical course of patients with intermediate coronary stenosis (50---70%) deferred for intervention based on FFR <0.80. Methods: Between May 1999 and December 2009, 300 lesions in 231 patients (mean age 65±10 years, 68% male and 75.3% with multivessel disease) were studied by FFR. Intervention was deferred in 282 (94%) lesions and 18 were treated based on FFR <0.80. We assessed the occurrence of major adverse cardiovascular events (MACE), defined as cardiovascular death, non-fatal acute coronary syndrome and target lesion revascularization (TLR). Results: During a median follow-up of 637 days (interquartile range 455---1160), there were 15 (6.5%) MACE in the subgroup of patients with target lesion intervention deferred based on FFR: one cardiovascular death, four hospitalizations for acute coronary syndrome and 14 TLR (12 patients were treated percutaneously and two underwent coronary artery bypass grafting). MACE-free survival at one year follow-up was 97.8%. Conclusion: These results, in a real-world population, support the current trend to base the decision to treat on functional rather than purely anatomical criteria, in order to improve safety and efficiency.
- MAMMALS IN PORTUGAL : A data set of terrestrial, volant, and marine mammal occurrences in P ortugalPublication . Grilo, Clara; Afonso, Beatriz C.; Afonso, Filipe; Alexandre, Marta; Aliácar, Sara; Almeida, Ana; Alonso, Ivan Prego; Álvares, Francisco; Alves, Paulo; Alves, Paulo Célio; Alves, Pedro; Duarte, Beatriz; Duro, Virginia; Encarnação, Cláudia; Eufrázio, Sofia; Fael, António; Falé, João Salvador; Faria, Sandra; Fernandes, C; Fernandes, Margarida; Lopes, Susana; Rosalino, L. M.; Costa, Gonçalo Ferrão; Ferreira, Clara; Ferreira, Diogo F.; Ferreira, Eduardo; Ferreira, Joaquim Pedro; Ferreira, João; Ferreira, Diana; Fonseca, Carlos; Fontes, Inês; Fragoso, Ricardo; Rosário, Inês T.; López-Baucells, Adrià; Franco, Claudia; Freitas, Tamira; Gabriel, Sofia I.; Gibb, Rory; Gil, Patricia; Gomes, Carla Patricia Jorge; Horta, Pedro; Gomes, Pedro; Gomes, Verónica; Rossa, Mariana; Grilo, Ana Filipa; Amado, Anabela; Guedes, Américo; Guilherme, Filipa; Gutiérrez, Iván; Harper, Henry; Herrera, José M.; Hipólito, Dário; Infante, Samuel; Jesus, José; Russo, Danilo; Loureiro, Armando; Loureiro, Filipa; Lourenço, Rui; Lourenço, Sofia; Lucas, Paula; Magalhães, Ana; Maldonado, Cristina; Marcolin, Fabio; Marques, Sara; Marques, J. Tiago; Sá, Pedro; Amendoeira, Vitor; Marques, Carina; Marques, Paulo; Marrecas, Pedro Caetano; Martins, Frederico; Martins, Raquel; Mascarenhas, Miguel; Mata, Vanessa A.; Mateus, Ana Rita; Matos, Milene; Sabino‐Marques, Helena; Medinas, Denis; Amorim, Francisco; Mendes, Tiago; Mendes, Gabriel; Mestre, Frederico; Milhinhas, Catarina; Mira, António; Monarca, Rita I.; Monteiro, Norberto; Monteiro, Barbara; Salgueiro, Vânia; Monterroso, Pedro; Nakamura, Mónia; Silva Aparício, Guilherme; Negrões, Nuno; Nóbrega, Eva K.; Nóvoa, Miguel; Nunes, Manuel; Nunes, Nuno Jardim; Oliveira, Flávio; Oliveira, José Miguel; Santos, Helena; M. Palmeirim, Jorge; Pargana, João; Paula, Anabela; Araújo, Ricardo; Paupério, Joana; Pedroso, Nuno M.; Pereira, Guilherme; Pereira, Pedro F.; Pereira, José; Pereira, Maria João Ramos; Santos, Joana; Petrucci-Fonseca, Francisco; Pimenta, Miguel; Pinto, Sara; Pinto, Nuno; Ascensão, Fernando; Pires, Rosa; Pita, Ricardo; Pontes, Carlos; Quaresma, Marisa; Queirós, João; Barbosa, A. Márcia; Queirós, Luís; Rainho, Ana; Graça Ramalhinho, Maria; Ramalho, Patrícia; Raposeira, Helena; Augusto, Margarida; Rasteiro, Francisco; Rebelo, Hugo; Regala, Frederico Tátá; Reto, Dyana; Jones, Kate E.; Ribeiro, Sérgio Bruno; Rio‐Maior, Helena; Rocha, Ricardo; Rocha, Rita Gomes; Rodrigues, Luísa; Román, Jacinto; Bandeira, Victor; Roque, Sara; Santos, João P. V.; Santos, Nuno; Santos, Sara; Santos, Carlos Pedro; Santos-Reis, Margarida; Serronha, Ana; Sierra, Pablo; Silva, Bruno; Silva, Carla S. G. M.; Silva, Clara; Laborde, Marina I.; Barbosa, Soraia; Silva, Diogo; Silva, Luís P.; Silva, Ricardo; Silva, Carmen; Silva Júnior, Flavio Manoel Rodrigues; Sousa, Pedro; Sousa‐Guedes, Diana; Spadoni, Giulia; Tapisso, Joaquim T.; Oliveira, Luís Lamas; Teixeira, Daniela; Barbosa, Sérgio; Teixeira, Sérgio; Teixeira, Nuno; Torres, Rita T.; Travassos, Paulo; Vale‐Gonçalves, Hélia; Cidraes‐Vieira, Nuno; Merten, Sophie; Luz Mathias, Maria; Leitão, Inês; Barreiro, Silvia; Barros, Paulo; Barros, Tânia; Barros, Filomena; Pinto Basto, Mafalda; Bernardino, Joana; Bicho, Sara; Biedma, Luis Eduardo; Borges, Marta; Braz, Luis; Lemos, Rita; Brito, José Carlos; Brito, Tiago; Cabral, João Alexandre; Calzada, Javier; Camarinha, Cláudia; Carapuço, Mafalda; Cardoso, Paulo; Carmo, Mário; Carrapato, Carlos; Silva Carrilho, Maílis; Lima, Cátia; Carvalho, Diogo Filipe T. C. S.; Carvalho, Filipe; Carvalho, João; Castro, Diana; Castro, Guilherme; Castro, Joana; Castro, Luis Roma; Catry, Filipe Xavier; Cerveira, Ana M.; Cid, André; Linck, Paloma; Clarke, Rafael; Conde, Conceição; Conde, José; Costa, Jorge; Costa, Mafalda; Costa, Pedro; Costa, Cristina; Couto, André Pedro; Craveiro, João; Dias, Marta; Lopes, Hugo; Dias, SofiaMammals are threatened worldwide, with 26% of all species being includedin the IUCN threatened categories. This overall pattern is primarily associatedwith habitat loss or degradation, and human persecution for terrestrial mam-mals, and pollution, open net fishing, climate change, and prey depletion formarine mammals. Mammals play a key role in maintaining ecosystems func-tionality and resilience, and therefore information on their distribution is cru-cial to delineate and support conservation actions. MAMMALS INPORTUGAL is a publicly available data set compiling unpublishedgeoreferenced occurrence records of 92 terrestrial, volant, and marine mam-mals in mainland Portugal and archipelagos of the Azores and Madeira thatincludes 105,026 data entries between 1873 and 2021 (72% of the data occur-ring in 2000 and 2021). The methods used to collect the data were: live obser-vations/captures (43%), sign surveys (35%), camera trapping (16%),bioacoustics surveys (4%) and radiotracking, and inquiries that represent lessthan 1% of the records. The data set includes 13 types of records: (1) burrowsjsoil moundsjtunnel, (2) capture, (3) colony, (4) dead animaljhairjskullsjjaws, (5) genetic confirmation, (6) inquiries, (7) observation of live animal (8),observation in shelters, (9) photo trappingjvideo, (10) predators dietjpelletsjpine cones/nuts, (11) scatjtrackjditch, (12) telemetry and (13) vocalizationjecholocation. The spatial uncertainty of most records ranges between 0 and100 m (76%). Rodentia (n=31,573) has the highest number of records followedby Chiroptera (n=18,857), Carnivora (n=18,594), Lagomorpha (n=17,496),Cetartiodactyla (n=11,568) and Eulipotyphla (n=7008). The data setincludes records of species classified by the IUCN as threatened(e.g.,Oryctolagus cuniculus[n=12,159],Monachus monachus[n=1,512],andLynx pardinus[n=197]). We believe that this data set may stimulate thepublication of other European countries data sets that would certainly contrib-ute to ecology and conservation-related research, and therefore assisting onthe development of more accurate and tailored conservation managementstrategies for each species. There are no copyright restrictions; please cite thisdata paper when the data are used in publications.
