Loading...
26 results
Search Results
Now showing 1 - 10 of 26
- Editorial V9n2Publication . Sampaio, Sofia; Lopes, Rui; Horta, Arlindo; Palinhos, Jorge Miguel Ferrão; Laranjeiro, Catarina
- Entre as práticas cinematográficas e as práticas turísticas: um olhar etnográfico sobre a produção de filmes turísticos portugueses na década de 1960Publication . Sampaio, SofiaO artigo explora a relação entre práticas cinematográficas e práticas turísticas na produção de filmes turísticos portugueses da década de 1960. Para além da análise de imagens depositadas no Arquivo Nacional das Imagens em Movimento (ANIM) da Cinemateca Portuguesa-Museu do Cinema, recorro ao testemunho de profissionais do cinema e seus familiares para tentar recuperar os contextos e as práticas de produção destes filmes, numa espécie de etnografia retrospectiva do campo de produção cinematográfica desse tempo. Ainda que frequentemente relegados (pelos próprios realizadores) para uma posição secundária ou marginal, estes e outros filmes de utilidade desempenharam um papel importante na carreira destes profissionais, permitindo-lhes desenvolver uma práxis profissional reconhecida dentro e fora do meio cinematográfico e, em geral, permanecer dentro de uma profissão marcada por uma elevada precariedade laboral. Na linha de teorias “não-representacionais” ou “mais-do-que-representacionais”, analiso a produção de imagens em movimento turísticas à luz da sobreposição de experiências cinematográficas e turísticas incarnadas e situadas, e não tanto da imposição directa de um “olhar turístico” por parte quer da indústria quer do Estado.
- ‘Why study cinema?’ experiences of crisis and future making in the Portuguese film production sectorPublication . Sampaio, SofiaThe article examines the discourses and positions that emerged in the Summer and Autumn of 2020, during the public discussion of bill 44/XIV, which regulated the operation of subscription video on demand (SVOD) services in Portugal. The bill was perceived as a moment of change and impending crisis and divided the film-making sector. Based on a longitudinal ethnographic study of film production practices in Portugal, I ask what made this crisis different from previous and ongoing experiences of crisis. I draw on interviews, informal conversations, participant observation, and published documents to discuss how ideas of the local, national and transnational, discourses of quality and diversity, and practices of future making and life making converged in the defence of a film production culture to which older and younger practitioners attributed a non-economic (or more-than-economic) value considered worth preserving.
- [Book review] Bad Film Histories: Ethnography and the Early ArchivePublication . Sampaio, Sofia
- Brandos Costumes (1975): Oppositional Filmmaking Meets the National Archive in Revolutionary PortugalPublication . Sampaio, SofiaThe article analyzes the use of archival footage in the Portuguese film Brandos Costumes (Mild Manners, 1975), directed by Alberto Seixas Santos (1936–2016). The film was shot in 1972–73, in the wake of the political opening that followed António de Oliveira Salazar’s retirement, a period known as Marcelismo (1968–1974); however, it did not premier until September 1975, that is, several months after the military coup that put an end to the regime in April 1974. I identify the archival material and examine how it was incorporated into the film. Drawing on contemporaneous and more recent sources, I then discuss the film’s dissonant reception and political equivocations.
- «
- 1 (current)
- 2
- 3
- »