Loading...
10 results
Search Results
Now showing 1 - 10 of 10
- Os Impactos Sociais da Pandemia: o Segundo ConfinamentoPublication . Gouveia, Rita; Serra-Silva, Sofia; Almeida, Ana Nunes de; Wall, Karin; Vieira, Maria Manuel; Carvalho, Diana; Ribeiro Santos, Ana SofiaEste relatório centra-se nos principais resultados do inquérito online “Os impactos sociais da pandemia - o segundo confinamento”, coordenado por uma equipa de investigadoras do Instituto de Ciências Sociais da Universidade de Lisboa (ICS-ULisboa), que decorreu entre os dias 11 a 25 de Fevereiro de 2021, ou seja, durante o 11º estado de emergência nacional. À data da recolha dos dados, o cenário epidemiológico em Portugal era grave, com um número médio de novas infeções diárias a rondar os 1800 casos e contabilizando um número de 100 óbitos diários. A amostra obtida é uma amostra “bola de neve” ou “guiada pelo respondente”, tendo sido recolhidas 7873 respostas de inquiridos a residir em Portugal, com 16 ou mais anos de idade. Ao longo deste relatório focamo-nos na análise diferenciada dos impactos da pandemia nas diversas esferas da vida, nos diferentes grupos sociais e nas experiências vividas dos indivíduos e das famílias em cenário de confinamento. Para tal, centramo-nos em cinco questões: • Em que medida o confinamento de 2021 foi mais fácil, igual ou mais difícil do que o confinamento de 2020? • Quais os impactos da pandemia na vida profissional dos indivíduos? • Como é que os jovens viveram os seus quotidianos estudantis durante o confinamento e quais as suas maiores preocupações face ao futuro? • Como é que foi vivida a doença por aqueles que estiveram infetados com COVID-19 e que sequelas deixou tal experiência? • Quais os níveis de confiança nas instituições e decisores políticos e a quem é atribuída uma maior responsabilidade pela situação epidemiológica do país?
- Energia solar descentralizada: 50 anos de políticas públicasPublication . Ribeiro Santos, Ana Sofia
- Vidas suspensas? Os jovens em confinamento pandémicoPublication . Vieira, Maria Manuel; Ribeiro Santos, Ana Sofia; Almeida, Ana Nunes de
- Exploring the Acceptability of an Environmental Education Program for Youth in Rural Areas: ECOCIDADANIA ProjectPublication . Silva, Isabel S.; Cunha-Saraiva, Filipa; Ribeiro, Ana Sofia; Bártolo, AnaBackground: There has been a growing interest in environmental education programs to improve environmental awareness and behavior change among school-aged youth. Yet, assessment of the approaches aligned with citizen science principles emphasizing community participation and empowerment is scarce. The present study aimed to explore the acceptability of the “ECOCIDADANIA” environmental education program targeted at youth in rural areas. Methods: The program was applied for two years in the municipality of Gouveia, and it involved nature walks methodologies combined with citizen science. A total of 107 students participated in the program. Eighteen participants (13 youth and 5 teachers) were selected as key informants, and semistructured interviews were conducted to assess the appropriateness of the intervention and the perceived benefits. Results: The program was demonstrated to be acceptable to youth and teachers, and its benefits included increasing students’ knowledge, skills and self-efficacy, discovering the territory, promoting environmental awareness, strengthening social relationships between peers and educators, and contributing to the promotion of individual and collective well-being. All the participants were satisfied with the program’s activities and recommend its continuation in the school context. Conclusions: Programs of this nature could foster environmental activism and enhance environmental sustainability at the local level, which reinforces the entrepreneurship profile of the youth.
- Lockdown practices: a portrait of young people in the family during the first lockdown in PortugalPublication . Vieira, Maria Manuel; Almeida, Ana Nunes de; Ribeiro Santos, Ana SofiaGovernments introduced protective public health measures, including lockdowns and social distancing, in response to the unprecedented global crisis brought about by the COVID-19 pandemic. For young people, such measures are particularly painful, as they entail an interruption of their transitions to adulthood, which generally require taking up their position in the public space and emerging as a recognised social peer, either through leaving the parental home, initiating an intimate relationship or getting a full-time job. In Portugal, where such transitions are often postponed, and young people cohabit with parents for much longer, lockdown meant withdrawal from the public space and living in an intensive family collective. This brought many challenges and created tension. Based on the results of a non-representative online survey on the impacts of the pandemic in Portugal, this article focuses how young people aged 16–24 adapted to the 2020 lockdown, using the conceptual lens of familialism. The results show that familialism remains a key support system in adversity, evidencing intergenerational solidarity through everyday practices of resilience and (self-) care, renewing and remaking social bonds. Individual distancing practices are deployed backstage, however, mitigating and nuancing the overwhelming hold of familialism.
- Activating aspirations: fostering creative and soft skills for rural NEETS in central PortugalPublication . Ribeiro Santos, Ana Sofia; Roque, Isabel; Sousa, João CarlosThis article focuses on young people not in employment or education in rural areas of Portugal. It highlights the specific vulnerability of this group, and its conceptual focus is underpinned by the debate between the capabilities approach and structural ramifications in the labour market. It presents a case study analysis based on an employability and social inclusion programme for young people in Central Portugal. The data analysis comprises documentary analysis, interviews with PES services and case workers, and 13 semistructured interviews with young people. The discussion, which covers the views of programme participants’ and stakeholders, deconstructs generalisations about the labour market and employment prospects for higher education graduates, taking the capabilities for education, work, voice and aspirations as analytical points. We argue that rural young people’s employability may be enhanced by nonformal training that stimulates entrepreneurial and soft skills, and that service delivery should take mobility into account when planning interventions in rural areas.
- Fierce flames: Evoking wildfire disaster emotions through children’s drawingsPublication . Ribeiro Santos, Ana Sofia; Silva, IsabelIn the aftermath of catastrophes, art based participatory research has proven to be a useful tool for evoking emotions and knowledge in affected children, as well as for informing risk education and recovery psychology practices. Framed by disaster risk reduction and environmental philosophy, this article analyses a sample of drawings produced by schoolchildren aged 6–10 years old affected by the wildfires of October 2017 in the central inland region of Portugal, obtained using a ‘draw and write’ technique. The children’s narratives expressed concerns for their own safety and that of others, as well as concern for ecological damage. Emotional distress was also reported. The verbal statements accompanying the drawings helped the children to express their narratives carefully, allowing them to become active participants in their own process of thinking about the phenomena. We argue that children’s drawings constitute a valuable methodology to access children’s experiences after a disaster, as their visual richness reaches more than humans worlds. We recommend training for professionals, age-appropriate levels of informational support and a children’s disaster intervention model.
- Educação e pandemia: entre a urgência social a emergência digitalPublication . Vieira, Maria Manuel; Ribeiro Santos, Ana SofiaEste capítulo dá a conhecer os impactos da COVID-19 na educação. Inicia-se com o contexto da sua declaração como pandemia e os seus efeitos, no que toca às atividades escolares, no espaço europeu. Prossegue com um foco sobre as principais medidas educativas adotadas pelo governo português e termina com o olhar de jovens estudantes sobre o ensino remoto de emergência posto em prática no país.
- Esboçando tendências temporais e geográficas: um estudo da garantia jovem no período 2014-2022Publication . Sousa, João Carlos; Ribeiro Santos, Ana Sofia; Tatiana, FerreiraA presente pesquisa tem como objetivo geral o mapeamento e caraterização da Garantia Jovem direcionada aos NEET em Portugal entre 2014-2022. A estratégia metodológica passa pela utilização de dados secundários oriundos do IEFP, que controla o número de integrações e exclusões desta política pública para os NEET. A demonstração empírica é feita com recurso a uma abordagem de natureza quantitativa, fazendo uso da estatística descritiva. Os resultados apontam para o facto de que o número de jovens NEET integrados no programa Garantia Jovem está fortemente associado à própria dinâmica da economia portuguesa, acompanhando os ciclos económicos de expansão e de recessão. Subsidiariamente demonstramos também que são as parcelas relativas à integração no mercado de trabalho, nomeadamente empregos e estágios, aquelas que dão mais resposta pública aos NEET e, por isso, constitui-se como uma política pública fortemente devedora da dinâmica económica.
- Digitalização, precariedade e (des)integração no mercado de trabalho. Trajetórias de jovens NEET rurais em PortugalPublication . Roque, Isabel; Ribeiro Santos, Ana Sofia; Sousa, João CarlosEmbora a relação com o mercado de trabalho seja central para as experiências juvenis, a precariedade e vulnerabilidade estendem-se para além do mesmo. Num contexto de policrise e incertezas quanto ao futuro, este artigo centra-se nas trajetórias de vida dos jovens NEET. Entre outubro de 2022 e janeiro de 2024, realizaram-se focus group e entrevistas aprofundadas com stakeholders de centros de emprego e formação de jovens NEET em Portugal para analisar as suas aspirações, condições de vida e estratégias de mitigação das dificuldades através de programas de inclusão no mercado de trabalho.