Repository logo
 

FL - CLUL - Livros de Actas

Permanent URI for this collection

Browse

Recent Submissions

Now showing 1 - 10 of 168
  • Virtual and augmented reality as an antonymy learning innovation
    Publication . Baptista, Adriana; Morgado, C.; Costa, José António; Azevedo, João
    The more we know about children mental lexicon organization, the more effective our pedagogical practices may be, which emphasizes the importance of a truly comprehensive connection between Research and Education. We will be conducting a three-step paper beginning with a brief summary of lexical semantic relations, mainly of antonymy, secondly we will explain how the project “Língua e Cidadania: das relações entre palavras ao conhecimento do mundo”/Language and citizenship: from the words relations to the world knowledge (Baptista et al., 2018) was held and how its experiments allowed to verify if primary school pupils intuitively organize their mental lexicon in a dichotomous way, mainly with comprehension and organization of narrative words in three narratives and thirdly we will explain that different strategies used for grouping words may correspond to different ways of organizing the mental lexicon and defend that language teaching should take this idea into consideration. We found very useful to propose an augmented reality application. By combining verbal and visual representations, this app caters for making the cognitive complexity of lexical antonyms obvious when manipulating the image, in a way that it enhances the possibility of occurrence of distinct words in the same context and for the same view (or not) of different perspectives.
  • O Curso Intensivo de Verão para Lusodescendentes: ‘Língua Portuguesa, Literatura e Cultura Madeirenses’ no Contexto de Mobilidade da Venezuela.
    Publication . Nunes, Naidea
    O curso intensivo de verão para lusodescendentes, criado em 2013, pela Universidade da Madeira, em parceria com o Centro das Comunidades Madeirenses e Migrações (CCMM) do Governo Regional da Madeira, é uma formação em contexto intercultural, que visa acolher várias gerações de migrantes madeirenses de diferentes partes do mundo. Nos últimos dois anos, é frequentado, quase na totalidade, por luso-venezuelanos em contexto de mobilidade, que procuram a sua integração sociocultural e laboral na Região Autónoma da Madeira (RAM). São indivíduos vulneráveis que fogem da atual crise política da Venezuela, com graves consequências socioeconómicas e humanitárias. Além das aulas de Língua Portuguesa (LP), com destaque para o desenvolvimento das competências de comunicação oral, através do Português em (inter)ação, os estudantes têm a oportunidade de realizar várias atividades socioculturais e trabalho de campo em instituições governamentais, museus, bibliotecas, associações culturais e em empresas regionais, conhecendo a realidade madeirense, como forma de inserção socioeconómica na RAM. Palavras-chave – Língua Portuguesa, Migrantes Luso-venezuelanos, Educação Intercultural, Linguística Sociocultural, Região Autónoma da Madeira.
  • Da oralidade à escrita: a transcrição grafemática ou ortográfica de memórias/histórias de vida de mobilidades Madeira/Brasil
    Publication . Nunes, Naidea
    A questão da passagem da oralidade à escrita é muito pertinente na transcrição grafemática ou ortográfica das entrevistas realizadas, no âmbito do projeto Nona Ilha, aos emigrantes madeirenses, aos que ficaram à espera dos que partiram, assim como aos imigrantes que vieram para o Arquipélago da Madeira. Esta investigação enquadra-se na História Oral ou “História vista de baixo” que permite recolher toda a riqueza expressiva do registo oral, com as características da oralidade, as particularidades do Português falado na Madeira e as formas populares (geralmente associadas à baixa escolarização), bem como observar interferências das línguas dos países de acolhimento, possibilitando o estudo da língua falada enquanto identidade sociocultural no espaço e no tempo.
  • I’m still learning. A web platform for the intervention in reading disabilities
    Publication . Baptista, Adriana; Ribeiro, I; Viana, Fernanda Leopoldina; Choupina, Celda; Brandão, S.; Azevedo, H.; Santos, S.; Cadime, I.; Cruz, J.
    In 2014, 20% of the 4th graders had an unsatisfactory evaluation in the national exam of Portuguese language. This percentage is similar in the 6th and 9th grades indicating that a large number of Portuguese students have reading difficulties. The e-learning platform “I’m still learning” was developed to provide a systematic intervention with students (from 1st to 4th grade) experiencing reading difficulties. This free access platform provides a set of didactic sequences to promote phonological awareness, word reading, reading fluency and comprehension. Informal tasks for reading assessment are also included. In this paper we describe the platform and the theoretical framework adopted in its construction.