ARTIS - Instituto de História da Arte
Permanent URI for this community
O ARTIS - Instituto de História da Arte (ARTIS-IHA) é uma unidade de I&D financiada pela Fundação para a Ciência e a Tecnologia, consagrada à investigação e à formação em história da arte e ciências do património.
News
Browse
Browsing ARTIS - Instituto de História da Arte by Title
Now showing 1 - 10 of 232
Results Per Page
Sort Options
- À luz do gás e da electricidade: candelabros, lustres e candeeirosPublication . Fevereiro, António Francisco Arruda de Melo CotaO desenvolvimento da iluminação a gás no final do século XVIII revolucionou o quotidiano doméstico e laboral das cidades onde foi implementado. A estabilidade e a luminosidade dos primeiros queimadores permitiram que os arruamentos, os edifícios públicos, as casas de espectáculo, as instalações fabris, as habitações e as unidades de ensino, entre outro tipo de edifícios, pudessem ser usufruídos durante a noite. Por meados do século XIX, os queimadores já tinham sido aplicados em candeeiros de rua, candelabros exteriores e interiores, ornamentações festivas provisórias, candeeiros portáteis, lustres e candeeiros de parede, entre outras tipologias. A arquitectura foi assim realçada e iluminada de forma nunca antes vista. O conjunto de luminária para gás do Supremo Tribunal e Justiça exemplifica essa evolução e é um dos poucos que permanece in situ. No final do século XVIII foram igualmente dados os primeiros passos da iluminação elétrica e na primeira metade do século XIX realizaram-se as primeiras projeções de luz. No ano de 1879 o inventor norte-americano Thomas Edison (1847-1931) aperfeiçoou a lâmpada elétrica e revolucionou o mundo com esta fonte de luz artificial. A luminária elétrica é representada por um par de candeeiros em bronze da autoria de António Maria Ribeiro (1889-1962).
- A Academia de Desenho cyriliana: intervenientes, obras e modelos em circulaçãoPublication . Braga, Sofia
- O acervo de pintura da Biblioteca Nacional: problemas com a sua conservação no convento de São Francisco da Cidade (1834-1969)Publication . Rodrigues, Rute Massano; Soares, Clara MouraCom a Extinção das Ordens Religiosas, em 1834, é criado, no Convento de São Francisco, em Lisboa, o Depósito das Livrarias dos Extintos Conventos, cuja missão consiste em recolher, organizar e distribuir o espólio bibliográfico e artístico oriundo das casas conventuais suprimidas. A inédita estrutura de gestão patrimonial, então montada, teve, porém, que fazer face aos graves problemas de conservação evidenciados por inúmeras obras, agravados pelas debilidades do edifício escolhido para as albergar. Num acervo artístico dominado pela pintura, muitas foram entretanto disseminadas pelo país, outras restauradas e outras ainda destinadas à destruição por serem consideradas irremediavelmente perdidas ou sem valor. As opções tomadas, ao longo de quase século e meio de vivências em São Francisco, permitem-nos avaliar a consciência patrimonial das várias personalidades, a quem coube gerir o acervo pictórico do Depósito, conhecer o percurso físico das obras, na hora de avaliar o seu estado de conservação, bem como contextualizar o diminuto conjunto que atualmente se mantém à guarda da Biblioteca Nacional.
- A "Acrópole Sagrada da Nação"Publication . Santos, Joaquim Rodrigues dos
- Advances in Cultural Heritage Studies : Year 2020 : Contributions of the European Students’ Association for Cultural HeritagePublication . Antunes, Alexandra de Carvalho; Angjeliu, Grigor; Bellanova, MariagraziaThe announcement of the creation of a European Year of Cultural Heritage (year 2018) – by the Decision 2017/864 of the European Parliament – encouraged the creation, in 2017, of the European Students’ Association for Cultural Heritage (ESACH). ESACH has become the first still-growing interdisciplinary and cross- -generational network in the field. Currently brings together young researchers and researchers at early stages of their careers, in the fields of culture and heritage, from all kinds of academic disciplines and is made up of members from various European universities and research centres (see www.esach.org). Within the network, the main questions are: How do we engage with the past elements of our culture(s)? How and why do we protect culture as a genuine element of a contemporary cultural system? What do younger generations state as heritage and what ways do they see to safeguard and experience it? ESACH stands up for a participatory way of involvement and is eager to take part in the cultural discourse at European and national levels. Since ESACHS’ foundation, the Portuguese publisher Mazu Press (www.mazupress.com) has been associated with the initiatives of the Portuguese branch of ESACH based in Lisbon (Sharing Heritage Lisbon), firstly with the promotion actions and then with the publication of the book “New Perspectives in Interdisciplinary Cultural Heritage Studies. Contributions of the European Students’ Association for Cultural Heritage in the European Year of Cultural Heritage 2018”. In this atypical Covid-19 pandemic year, Mazu Press again invited ESACH to join the renewed idea of “unifying through Cultural Heritage”, creating the opportunity for all to associate their efforts to this volume of “Advances in Cultural Heritage Studies, Year 2020”. Until now, ESACH members have been given the opportunity to contribute their ideas in several European events organized by the respective stakeholders, such as the Genoa Meeting, in October 2019, which had the cultural, logistic and financial support of the University of Genoa and foremost the PhD Course in Study and Enhancement of the Historical, Artistic-Architectural and Environmental Heritage. This book brings together twenty chapters by twenty four authors from Canada, Greece, Ireland, Italy, Poland, Portugal, Slovakia, Spain and Turkey. This sharing of knowledge, culture and heritage studies, through various disciplines, shows the richness – advances and new perspectives – generated by the common passion for cultural heritage.
- Análise territorial de Algés antes do surto construtivo do século XXPublication . Antunes, Alexandra de CarvalhoO território actualmente conhecido como Algés foi, até ao início do último quartel de oitocentos, ocupado com actividades agrícolas e algumas quintas de recreio. Dada a sua proximidade de Lisboa, desde, pelo menos, o ano de 1806, era local para os terapêuticos banhos de mar. Nos últimos anos do século XIX, o veraneio começava a democratizar-se. A construção do ramal de caminho de ferro de Cascais, inaugurado em 1889, coadjuvado pela expansão urbana daí resultante e a criação de equipamentos de lazer e de recreio para os veraneantes, transformou o hábito terapêutico de ir a banhos numa temporada em que o convívio e a diversão tinham um papel fundamental. Tornaram-se populares as tabernas e casas de pasto do Dafundo, foi inaugurado o Aquário Vasco da Gama, foi construída a Praça de Touros de Algés, foram criados casinos e outras diversões.
- Anatomical identification of a historic wooden wedge from the construction of Cais das Colunas (Lisbon, Portugal)Publication . Antunes, Alexandra de CarvalhoThe historic quay Cais das Colunas was constructed during the decades 1770-1790. In 1996 was partially dismounted and in 2008 was reconstructed. During these interventions some samples of materials were collected, in order to characterize them. It was collected a wooden wedge, of 25 centimeters long, used during the construction process of the historical quay to adjust one of the stone blocks. The (re)construction of Lisbon, after the 1755's earthquake, depended on huge quantities of wood. Recent historic survey confirmed that tons on wood came to Lisbon from various regions of Portugal (such as Alcácer do Sal and Marinha Grande) and also from some European countries – particularly from Sweden and from the Netherlands. There were already identified, in Pombaline structural elements of the buildings, species already introduced at Portuguese forestry at that time, such as Quercus pedunculata, Castanea sativa, Quercus suber and Quercus ilex; and also other non introduced species, at that time, like Larix decidua or nordic Pinus sylvestris. Species from other continents are also referred in literature: Pinus caribaea, Swietenia macrophylla and Tectona grandis. The present study focuses on the anatomical identification of the wood of the wedge, in order to identify its specie and then to try to determine the material's geographical origin - based on the available knowledge of the distribution of species in the second half of the XVIIIth century. The sample was studied according recommendations of IAWA: (1) macroscopically and (2) microscopically, through transversal, tangential and radial sections of approximately 17 to 20 μm thickness obtained with a sliding microtome, stained with Safranin and mounted on Eukitt; a dissociation process of the lignin (stained with astrablau) was also performed. A microscope Leica DML coupled with a digital camera and the image analysis system LEICA Qwin Plus software Leica, allowed the acquisition of images. The anatomical features of the sample disprove the existing premiss of a nordic P. sylvestris, from Sweden or from the Netherlands. The observed anatomy i.e. coalescence of pinoid pits to windowlike and the type of inner wall thickening of ray tracheids are described in some Pinus spp such as Pinus caribea; but extra survey has to be developed in order to know the wood specie of the wedge and determine its geographical origin.
- Angelo Maria Spinazzi argentiere nella Roma del Settecento: la committenza portoghesePublication . Vale, Teresa Leonor. M.
- O antigo quartel dos Bombeiros Voluntários do BombarralPublication . Santos, Joaquim Rodrigues dosEste capítulo deste livro comemorativo pretende dar a conhecer a história do antigo quartel dos Bombeiros Voluntários do Bombarral, nomeadamente desde os primeiros momentos em que existiu a ambição de construir um quartel para os bombeiros, até ao momento em que o antigo quartel se tornou obsoleto e os bombeiros se instalaram no novo quartel.
