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- Vida e obra do escultor António Paiva : levantamento da obra artísticaPublication . Sequeira, Joana Paiva de Menezes de; Castro Silva, João Carlos; Frade, MartaThis investigation deals with the life and work of the Portuguese sculptor António Paiva and is not a monography. António Paiva can be considered a sculptor of the second modernism, as he seeks to counteract residual academic standards2. Thus, the starting point was the contextualization of the life and work of this sculptor, both historically and politically, as well as artistically and biographically. António Paiva's life is intrinsically relatedto his sculptures, in the sense that it is possible to understand, through his analysis, the critical gaze of the author and his choices. It was through the analysis of some of his sculptures that we were able to establish the causality index between the artist's life and work. Given the extent of the work found, we opted for a typological classification, pre-defined in the workby Marie Thérese Baudryet. At the same time and to disseminate António Paiva's sculptural work, we decided to create a second volume of this dissertation with all the inventory of the work found. It is on these sheets that we gather the images of the sculptures and all the technical information corresponding to each one
- Isolamento social e autonomia física em pessoas idosasPublication . Costa, Priscilla Silva; Pinto, Paula CamposCom o aumento da esperança de vida, torna-se fundamental pensarmos no papel da pessoa idosa na sociedade contemporânea. Do ponto de vista fisiológico, a velhice acarreta uma fase de vulnerabilidade e fragilidade funcional que tende a aumentar com o avançar da idade. Ora, os aspetos funcionais do processo de envelhecimento influenciam diretamente neste papel e nas relações sociais das pessoas idosas em comunidade. Sob uma perspetiva sociológica, a pessoa idosa tem papel fundamental na construção familiar, pois constitui-se no alicerce, onde a sabedoria e o prestígio muitas vezes são padrões comportamentais para várias gerações familiares. Assim, este estudo procura entender a relação entre autonomia física e isolamento social. A pesquisa foi desenvolvida a partir de abordagens envolvendo tanto os aspetos funcionais da autonomia física, nomeadamente a dependência, como também os aspetos e as características sociais que englobam o risco de isolamento social nas pessoas idosas. O estudo se desenvolveu sob o prisma de duas vertentes: a) fisiológica, apresentando as principais características e alterações funcionais do processo de envelhecimento; b) sociológica, através de abordagens socio comportamentais, tendo em vista o papel das pessoas idosas na sociedade. Os dados foram recolhidos através de um inquérito por questionário, aplicado a uma amostra de conveniência de 56 pessoas idosas, de ambos os sexos, com idade a partir dos 65 anos, residentes em Lisboa e regiões adjacentes. Com este trabalho pretendeu-se investigar em que medida as limitações físicas próprias do envelhecimento condicionam o nível de isolamento social de pessoas idosas, utilizando as escalas de Lawton-Brody (versão SIQUEIRA, 2007), para obter uma avaliação da autonomia e dependência física; e a escala breve de redes sociais de Lubben, LSNS-6, como forma de avaliação do risco de isolamento social. Os dados permitiram concluir que: a) a rede social das pessoas inquiridas é constituída, principalmente por seus familiares, sendo a família também, a principal forma de apoio emocional; b) existe uma correlação entre idade avançada e o nível de dependência funcional; c) o risco de isolamento social cresce com o avançar da idade.
- Multi-drug and beta-lactam resistance in Escherichia coli and food-borne pathogens from animals and food in Portugal, 2014-2019Publication . Costa, Miguel Mendes; Cardo, Miguel; Soares, Patricia; Cara d'Anjo, Maria; Leite, AndreiaAnimal and food sources are seen as a potential transmission pathway of antimicrobial resistance (AMR) to humans. The aim of this study is to describe Campylobacter, Salmonella, and commensal Escherichia coli multi-drug resistance (MDR) in the food chain between 2014 and 2019 in Portugal. AMR surveillance data from food-producing animals and food were assessed. MDR relative frequencies were estimated by bacterial genus and year. AMR profiles were created using observations of resistance to antimicrobial classes from each isolate. Antimicrobial susceptibility testing results were clustered using k-modes. Clusters were described by population, AMR classification, β-lactamases, sample stage, sample type, season, and year. Overall, MDR was more prevalent for E. coli, ranging from 74–90% in animal and 94–100% in food samples. MDR was found to be more widespread in resistance profiles that were common among E. coli and Salmonella isolates and in those exclusively observed for E. coli, frequently including (fluoro)quinolones and cephalosporins resistance. β-lactam resistance was observed around 75% to 3rd/4th-generation cephalosporins in E. coli. Clusters suggest an escalating MDR behaviour from farm to post-farm stages in all bacteria and that Salmonella (fluoro)quinolones resistance may be associated with broilers. These findings support policy and decision making to tackle MDR in farm and post-farm stages
- Improving the nutritional value of microalgae for feeding pigs through the use of novel enzymesPublication . Coelho, Diogo; Prates, José António Mestre; Fontes, Carlos Mendes Godinho AndradeThe pig industry will face new challenges due to the increase demand for pork, concerning the negative environmental impact and the low content in the beneficial n-3 polyunsaturated fatty acids (PUFA) of pork. Microalgae exhibit a well-balanced nutritional composition, including in n-3 PUFA, and its production has a low environmental impact. Thus, microalgae could be a suitable alternative to traditional feedstuffs of pig industry. Arthrospira platensis and Chlorella vulgaris are the two most studied microalgae, also with the highest commercial expression. However, these microalgae are endowed by recalcitrant cell walls, which impairs the bioavailability of their compounds for pigs. In line with this, in the first part of this study, we developed a two-Carbohydrate-Active Enzyme (CAZYme) and a four-CAZYme mixtures with the ability to disrupt A. platensis and C. vulgaris cell walls, respectively. This process was performed via a high-throughput (HTP) approach, where the enzyme mixtures were selected from a 178 CAZymes and 22 sulfatases library, according to its ability to disrupt the microalgae cell wall, which was evaluated through the release of cell wall sugars, decrease of fluorescence intensity and the release of several microalgae compounds. We verified that this two CAZYme formulations are able to degrade these cell walls and may constitute a good approach to improve the bioavailability of these microalgae nutrients for pig diets. In the second part of this study, we assessed for the first time the effect of a high dietary incorporation level of the selected microalga (5% of C. vulgaris) supplemented or not with the respetive CAZYme mixture, the four-CAZYme mixture developed in the first part, and the commercially available Rovabio® Excel AP, on productive performance, meat quality and composition, health status and liver composition of finishing pigs. We observed that C. vulgaris diets had no effect on productive performance, meat quality traits and pork oxidative stability, but promoted an increase in pork carotenoids content and in n-3 PUFA composition of pork and liver. The action of the four-CAZYme mixture was preponderant for the decrease of blood lipemia. The C. vulgaris diets also promoted the decrease of plasma immunoglobulins content. It is concluded that the use of C. vulgaris in finishing pig diets, at this high incorporation level, improves the nutritional value of pork fat without compromising pig performance and health status of pigs, except the immunosuppressive effect promoted by the microalga, which deserves further investigation
- Relatório final de estágio no Amora FC - Futebol SAD (Época 2020 - 2021) : a importância da observação e análise para o treino e jogo de uma equipaPublication . Martinho, Tiago Miguel dos Santos; Santos, Fernando Jorge LourençoO presente relatório descreve a realização da minha prática enquanto estagiário na área da observação e análise do jogo, como elemento de uma equipa técnica. A primeira temática a ser abordada é sobre a realização prática das tarefas do estagiário, onde o primeiro ponto a ser escrutinado é o modelo de jogo, pois é ele que vai ser o guia para a observação e análise, assim como para o modelo de treino. De seguida, é exposto o processo de observação e análise da própria equipa, assim como do adversário. Por fim, apresenta-se o microciclo padrão e o modelo de treino, pois só faz sentido realizar observação e a análise se houver espaço no treino para a correção, o desenvolvimento e a evolução dos jogadores e da equipa. Foi realizado uma análise descritiva aos golos marcados pelo Amora FC - Futebol SAD, na qual se verificou que a equipa marcou mais golos através de ataque posicional, conseguindo mais golos na condição de visitante. Na área da relação com a comunidade realizou-se um Webinar sobre a observação e análise do jogo, que teve como principal objetivo promover e valorizar a área e o trabalho do analista.
- Relatório final de estágio realizado na Escola Básica e Secundária de Gama BarrosPublication . Saraiva, Maria Camarão; Martins, João Filipe da Silva FigueiraO estágio pedagógico em Educação Física é o momento final da formação inicial dos futuros professores de Educação Física, representando uma etapa fundamental e obrigatória para a sua formação. O estágio providencia a oportunidade de praticar o ensino real, microensino e observação pedagógica, de forma a que os professores estagiários desenvolvam as suas competências. O presente relatório tem como objetivo descrever e analisar de forma reflexiva e projetiva a experiência vivida durante o estágio pedagógico em Educação Física na escola Básica e Secundária de Gama Barros. Este momento de formação permitiu-me adquirir e desenvolver competências fundamentais tais como: planear conteúdos, interpretar comportamentos, desenvolver conhecimentos e analisar informação. Assim, considero-me bem preparada para desempenhar o papel de professora com qualidade e competência. Ao longo do ano letivo 2020/2021 apresentei algumas dificuldades nos diferentes aspetos da intervenção do professor, como por exemplo o planeamento numa fase muito inicial do ano letivo, adequar a linguagem ao contexto escolar, sendo que inicialmente era muito informal para com os alunos e também em criar diversas adaptações aos exercícios em aula, de acordo com os níveis dos alunos. No entanto, procurei sempre melhorar e superar essas dificuldades trabalhando em cada uma, de forma organizada e individual. Apesar das competências desenvolvidas ao longo do estágio pedagógico tenho a consciência que irei desenvolver e aperfeiçoar as mesmas todos os dias da minha vida, ao longo da minha carreira profissional.
- Relatório de estágio na IndieLisboa - Associação Cultural: aplicação de estratégias e importância da revisão na tradução para legendagemPublication . Lopes, Rita Isabel Grais; Jorge, GuilherminaEste relatório realiza-se no segundo ano letivo do Mestrado em Tradução na Faculdade de Letras da Universidade de Lisboa (FLUL), pela unidade curricular “Estágio Curricular”. O segundo ano do Mestrado em Tradução da FLUL caracteriza-se pela escolha entre um dos ramos científicos – Dissertação ou Trabalho de Projeto – e o ramo profissionalizante – Estágio Profissionalizante. Optei por escolher o Estágio que me permitia seguir um percurso mais prático através da experiência de tradução na sociedade civil, neste caso, sobretudo a Tradução Audiovisual, e aplicar os conhecimentos adquiridos em várias unidades curriculares, especialmente na UC de Tradução do Audiovisual. Optei por realizar o estágio na IndieLisboa – Associação Cultural, cujo propósito é “mostrar ao público filmes inacessíveis de outra forma, por não estarem disponíveis nos chamados circuitos comerciais de distribuição”, ou seja, a associação ocupa-se da realização de festivais de cinema, que projetam filmes que entram na componente audiovisual tão desejada para o estágio. A preferência por esta entidade de acolhimento baseou-se ainda nas propostas apresentadas pela entidade e na possibilidade de realizar uma atividade que despertou o meu interesse, a Legendagem ao Vivo. No relatório que se apresenta, descrever-se-ão de forma extensiva as atividades concretas da Associação e as características e os vários cenários do seu festival principal e serão apresentados o estágio e as tarefas realizadas ao longo de vários meses. Refletir-se-á, de um ponto de vista teórico, e de forma mais pormenorizada, sobre a Tradução para Legendagem e áreas afins, analisar-se-á a experiência de tradução e serão apresentados casos específicos que ilustram as dificuldades do trabalho de tradução e as observações que daí decorrem. No final, pretende-se descrever as aprendizagens que os meses de estágio trouxeram e as perspetivas futuras, reforçando também a importância do trabalho de equipa e do trabalho presencial para a formação de futuros tradutores.
- Relatório de Estágio na IndieLisboa - Associação Cultural: a singularidade na tradução audiovisualPublication . Candeias, Íris Cristina Mafra; Jorge, GuilherminaO presente Relatório de Estágio realizou-se no âmbito da Mestrado em Tradução durante o período de estágio na IndieLisboa - Associação Cultural, de outubro de 2020 a setembro de 2021. O Relatório descreve o período de estágio de um modo mais pessoal e analisa o multifacetado “Festival Internacional de Cinema - IndieLisboa”. Pretende-se realçar as etapas de trabalho do tradutor audiovisual e as competências necessárias nesta área polivalente. Destaca, em particular, a mais valia essencial do trabalho de revisão. Incorpora uma análise do leque de internacionalidade do Festival, com a sua componente de legendagem eletrónica simultânea. Numa abordagem teórica, há um foco no caráter polissemiótico da Tradução Audiovisual, encaixado no panorama do cinema independente e do mundo digital atual. O trabalho de investigação atribui também a devida importância à miríade e à evolução constante deste campo da Tradução. O estudo do corpus justifica o uso de estratégias de tradução e de operações de retextualização, com uma abordagem mais prática, relevantes na esfera da Tradução Audiovisual presentes nas diversas obras cinematográficas independentes traduzidas durante o período de estágio. Reconhecem-se os elementos técnico-linguísticos da legendagem que condicionam a tradução, em especial a proeminência da redução do texto de partida, bem como questões culturais ou de natureza particular. O foco final do Relatório salienta as particularidades da metodologia observável da mente humana que podem determinar escolhas de tradução conscientes e inconscientes, reforçando a ideia de conhecimento explícito e implícito, dando origem a lapsos e a singularidades na tradução através da experiência individual e subjetiva da arte do cinema, em paralelo com o ofício da tradução.
- Burden of disease estimation using dose-response models based on E.coli quantification in ready-to-eat meals of institutional canteensPublication . Antunes, Leonor Fonseca; Henriques, Ana Rita Barroso Cunha de Sá; Nunes, Telmo Renato Landeiro Raposo Pina (Tutor)ABSTRACT - In 2015 the World Health Organization launched an initiative to estimate the global burden of foodborne disease, through the release of the Estimates of the Global Burden of Foodborne Diseases. According to the most recent estimate, in 2010, Shiga toxin-producing E.coli (STEC) was responsible for 12,953 disability adjusted life years (DALYs), enterotoxigenic E.coli (ETEC) for 2,084,229 DALYs and enteropathogenic E.coli (EPEC) for 2,938,407 DALYs. These E.coli groups are associated with the onset of gastroenteritis with different severities, however, STEC can be associated with other sequelae such as hemolytic uremic syndrome and end stage renal disease. This work aimed to estimate the annual foodborne burden of disease associated with STEC, ETEC and EPEC infection based on results of E.coli quantification in ready-to-eat meals of institutional canteens from 2018 to 2019. Results were compiled and organized in a database, and the number of expected cases of disease resulted from the application of dose-response models for risk assessment using quantitative microbial risk assessment methodology which also allowed DALYs calculation. Two different scenarios were built based on the ingested meal portion and also based on the occurrence of E.coli STEC, ETEC and EPEC. A sensitivity analysis was performed for each model using Sobol method. Assuming a scenario in which a whole meal portion (450 grams) was consumed daily, the calculated burden was 4.99 x 10-3 DALYs/person/year for STEC infection, 2.82 x 10-4 DALYs/person/year for ETEC infection and 7.91 x 10-6 DALYs/person/year for EPEC infection. Regarding the sensitivity analysis, the factors that most contributed to the overall output variability were the occurrence of the E.coli group for the STEC model, the number of people exposed to the hazard for the ETEC model and the E.coli concentrations for the EPEC model.
- Integrating Digital Technologies in Accounting Preservice Teacher Education: A Case Study in PortugalPublication . Rodrigues, Ana LuísaThe importance of developing technological skills at the undergraduate level to form better professionals is no longer questionable, assuming a particular role in subjects as accounting education. However, it appears that technologies are still weakly used in education and training. This article intends to analyse 1) how students’ technological skill development can be promoted, 2) in what way the integration of digital technologies in the curriculum is managed, and 3) what influence teaching, assessment, and learning methods have in the development of generic skills, especially technological skills. It presents a case study in the Master’s degree in Economics and Accounting Teaching that forms teachers to vocational secondary education in this area. A qualitative approach was used with the support of participant observation and a questionnaire to finalist students. The case study is based on the active teacher training model that promotes technological skills using teaching and assessment methods for active learning.
