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51.14 MB | Unknown |
Authors
Advisor(s)
Abstract(s)
Num contexto globalizado com grande diversidade de oferta de produtos e
serviços, a identidade visual da marca cumpre a exigente missão de assegurar o
contraste, a diferenciação, o reconhecimento e o posicionamento face aos
concorrentes, em diferentes contextos de uso e distintas culturas.
Frequentemente a identidade visual é o primeiro contacto visual a contribuir
para determinada percepção sobre a empresa, produto ou serviço. Ao longo do
tempo de vigência de uma marca, a identidade visual é o sistema que garante o
seu reconhecimento e a coerência dos processos de comunicação visual.
Baseando o estudo numa marca especí ca, procurou-se estudar o processo de
conceção e componentes de uma identidade visual de marca. Para tal, foi selecionada
uma metodologia mista, composta por métodos não intervencionistas e
intervencionistas. Na componente não intervencionista realizou-se uma revisão
da literatura sobre marca e identidade visual de marca e respectivos componentes,
bem como entrevistas a proprietários/gestores de marcas de joalharia e
estudo de caso de marcas do setor. Em termos intervencionistas desenvolveu-se a
componente de projeto de design de identidade visual da marca de joalharia
“Catalina”, que constitui parte dos resultados deste projeto investigativo, além de
alguns princípios de design de identidade visual.
ABSTRACT: In a globalized context with a great diversity of products and services, the visual identity of the brand ful lls the demanding mission of ensuring contrast, di erentiation, recognition and positioning against competitors, in di erent contexts of use and di erent cultures. Visual identity is often the rst visual contact to contribute to a certain perception about the company, product or service. roughout the life of a brand, the visual identity is the system that guarantees its recognition and the consistency of the visual communication processes. Basing the study on a speci c brand, we tried to study the design process and components of a visual brand identity. For this, was selected a mixed methodology, composed of non-interventionist and interventionist methods. In the non-interventionist component, a review of the literature on brand and brand visual identity and respective components was carried out, as well as interviews with jewelery brand owners / managers and a case study of brands in the sector. In interventionist terms, the visual identity design component of the jewelery brand “Catalina” was developed, which is part of the results of this investigative project, in addition to some visual identity design principles.
ABSTRACT: In a globalized context with a great diversity of products and services, the visual identity of the brand ful lls the demanding mission of ensuring contrast, di erentiation, recognition and positioning against competitors, in di erent contexts of use and di erent cultures. Visual identity is often the rst visual contact to contribute to a certain perception about the company, product or service. roughout the life of a brand, the visual identity is the system that guarantees its recognition and the consistency of the visual communication processes. Basing the study on a speci c brand, we tried to study the design process and components of a visual brand identity. For this, was selected a mixed methodology, composed of non-interventionist and interventionist methods. In the non-interventionist component, a review of the literature on brand and brand visual identity and respective components was carried out, as well as interviews with jewelery brand owners / managers and a case study of brands in the sector. In interventionist terms, the visual identity design component of the jewelery brand “Catalina” was developed, which is part of the results of this investigative project, in addition to some visual identity design principles.
Description
Dissertação de Mestrado em Design, com a especialização em Design de Comunicação apresentada na Faculdade de Arquitetura da Universidade de Lisboa para obtenção do grau de Mestre.
Keywords
Identidade Marca Identidade visual Imagem de marca Marca de joalharia Identity Brand Visual identity Brand image Jewelry brand
Pedagogical Context
Citation
SIMÕES, Inês Santos - Construção e gestão da identidade visual da marca Catalina.- Lisboa: FA, 2019. Dissertação de Mestrado. [A autora não autoriza a divulgação do texto integral]
Publisher
Universidade de Lisboa, Faculdade de Arquitetura