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- No centro da periferia. Os independentes do modernismo portuguêsPublication . Reis, LeonorThis paper seeks to address the origins and trajectory of the so-called independents of Portuguese Modernism on which it aims to shed new light by establishing a direct connection between the Grupo dos Artistas Independentes born in Ma- deira in 1918, and the Independents’ movement which made itself known to Lisbon audiences and critics with the 1923 exhibition at Sociedade Nacional das Belas-Artes. We base our argument on the journey of the three Madeiran artists, Francisco Franco, Henrique Franco and Alfredo Miguéis, from their studies as bursary holders in Paris, to their intellectual gatherin- gs at the Golden Gate in Funchal, to their participation in the 1st Exhibition of Modern Painting and Sculpture of Funchal in 1922. Neglected by Portuguese art historiography this unprecedented although isolated exhibition which was the prelude to the Cinco Independentes exhibition the following year, is a key element of this study.
- A arte, apesar dela. A ambiguidade da arte em E. LevinasPublication . Reis, LeonorCentrada no filósofo francês Emmanuel Levinas (1906-1995), a presente comunicação propõe-se expor a tensão e ambiguidade existentes na sua obra entre a sua reflexão filosófica sobre a arte e a significância da mesma na origem e realização do seu projecto filosófico, com implicações profundas no qual, procuraremos mostrar, a arte joga um papel crucial, constituindo-se como a sua modalidade inaudita. Como qualquer leitor de Levinas certamente saberá, a arte não consta entre as principais e mais prementes preocupações do filósofo. Não só não encontramos, no conjunto da sua obra, aquilo a que poderíamos chamar uma Estética, nem mesmo uma teoria sistematizada da arte, mas nenhum dos seus quase trinta livros publicados trata exclusivamente, ou mesmo substancialmente da arte. Acresce a isto que o seu único texto propriamente filosófico dedicado exclusivamente à arte — “La réalité et son ombre” (1948) — está na base da crença prevalecente de que o filósofo nutre uma antipatia profunda pela arte, recusando-lhe qualquer acesso metafísico. Mas se é inegável a intransigência do filósofo no denunciar do esteticismo, da idolatria, da auto-suficiência da beleza, dos poderes encantatórios da poesia, do silêncio que cria e da irresponsabilidade que fomenta no seu transformar do mundo e da palavra em imaginário, substituindo, desse modo, o mistério pelo mito — a realidade pela sua sombra —, não é menos verdade que o filósofo (que durante mais de 40 anos alimentou ambições literárias, com quase uma centena de poemas e dois romances da sua autoria) reconhece à arte um valor e dignidade ontológicas inigualáveis: como um conhecimento profundo, ao invés de inefável, que põe em causa o próprio conhecimento. E sendo certo também que a arte não constitui questão última ou central na obra de Levinas, a verdade de tal constatação prende-se com o considerar a arte enquanto “questão”. Ora, em Levinas, a arte não se constitui, primordialmente, enquanto “questão”, revelando-se antes como modalidade; modalidade de apresentação e de articulação, modalidade essencialmente obscura e ambígua — dois termos cuja habitual interpretação negativa nos propomos aqui desconstruir, mostrando como na ausência de luz do primeiro, e de objectividade do segundo, se abre uma dimensão constitutiva do ser refractária aos poderes totalizadores da razão e da verdade e, assim, a possibilidade de eludir a tematização e a intencionalidade objectivizante da consciência, sobre as quais assenta todo o projecto levinasiano. Propomo-nos, enfim, demonstrar como os conceitos e formulações fundamentais da filosofia de Levinas — o ‘il y a’, o rosto, a sensibilidade, a passividade, o des-inter-essamento, a desformalização da noção de tempo, o Dizer, a subjectividade, e mesmo a possibilidade de enunciação do ‘de outro modo que ser’ — se descobrem e articulam através da poesia, do cinema, da música, da pintura, enfim, da arte que, sem nunca se eximir das críticas do filósofo, e apesar delas, opera nos bastidores do seu raciocínio e do seu discurso, quer anunciando, reflectindo, ou pondo em causa as suas interrogações filosóficas, e insinuando-se constantemente nos seus avanços.
- A experiência estética como abertura religadaPublication . Reis, Leonor; Pereira, José Carlos, 1963-Emmanuel Levinas’ premise of ethics as transcendence of intentionality lays the foundation for a philosophical hypothesis, which we present in this paper, about the ethical and transcendent nature of the aesthetic experience of art. We begin by examining the central features of E. Levinas’ ethics and aesthetics, focusing on the philosopher’s seemingly ambiguous reasoning regarding the value and status of poetry, to which we propose a new reading and understanding through the notion of the poem as dialogue. We then proceed to a formal analysis of the aesthetic experience. This analysis, consisting of the identification and characterization of the object of the aesthetic experience, as well as its form, and of the various moments it entails – sensibility, fruition and restlessness –, is conducted through an active dialogue between authors such as Xavier Zubiri, Michel Henry, Maurice Blondel and Emmanuel Levinas, in whom we find a common disquiet which we also share: the dehumanism of the contemporary man, based on the radical desacralization of its life. In attempting to find a possible answer to this problem, we have elaborated an original thesis – a experiência estética como abertura religada –, based on the concepts of silence, sacrifice and significance, whereby we sustain that art constitutes one of the central elements of the restauration of the sacred. Consequently, we argue that the aesthetic experience is a form of actualization of the religated essence of man, based on significance, which lays a renewed path for the sacred, and therefore to the consecration of his condition as Son, from which derives the full constitution of his subjectivity
- João Onofre : untitled (It's about that time crystal version)Publication . Onofre, João; Wahler, Marc-Olivier; Reis, LeonorExhibited in a specific installation that transforms the ground floor of the Rialto6 into a new exhibition space, Onofre’s artwork summons a sequence of intermedial processes of translation/transference of sounds, materials, codes, time (the space of the event) and space (the place it occupies in time), materializing in an abstract form a concrete duration or, in other words, in the form of the spatial duration of key moments of the original track.A recurring practice in the work of João Onofre, the hybridized performance is here manifested in the crystalline version of a container – also a key concept in the artist’s work – or of a container within a container and the closure that both entail. But whereas this closure would seemingly foster the presential stability of what it harbors, the installation actually undermines presence itself since it reflects the insoluble deferral of synchrony between what we see and what we hear, and the excess to which both are exposed and whose visual and sound constraints return us only an absence
- João Onofre : untitled (in awe of)Publication . Renton, Andrew; Onofre, João; Reis, Leonor; Velez, Vera