Repository logo
 

Search Results

Now showing 1 - 10 of 12
  • Recentralização, Transparência e Gestão da Água em Portugal
    Publication . Schmidt, Luísa; Guerra, João; Ferreira, José Gomes; Travassos, David
    A gestão por bacia ou região hidrográfica tem sofrido importantes transformações no quadro político-administrativo nacional. Nas últimas décadas, passou-se de um período de consenso em que o país assumiu a descentralização como prioridade, até à reversão desse processo e consequente agudização de dificuldades, quer na produção e divulgação de informação, quer na dinamização da participação pública. Em simultâneo, e interligando-se com esse processo, ganharam visibilidade velhos e novos problemas (e.g., poluição de rios e ribeiras, secas, cheias) que se vêm agravando com o impacto crescente das alterações climáticas e dos incêndios florestais. O INTRAG 2019 retoma a caracterização da informação hídrica, avaliando a sua qualidade, acessibilidade, transparência e, a partir daí, as suas consequências na governança da água em Portugal. Apesar de algumas melhorias, os resultados indiciam a manutenção do que poderíamos designar como ‘opacidade administrativa’ já registada na sua primeira edição do INTRAG em 2014, não por obliteração intencional, mas por ausência de plataformas e dados de forma regionalizada, o que resulta na diminuição da informação disponível.
  • Environmental education in Portuguese Speaking Nations: a survey of current practices and priorities
    Publication . Guerra, João; Prata, Leonor; Schmidt, Luísa
    Since the Community of Portuguese Speaking Nations (CPLP) was created in 1996, environmental education (EE) has gained recognition for enhancing multilateral cooperation on environmental protection and sustainability promotion. Conducted online in 2020 in all member states during the COVID-19 pandemic, this second Environmental Education Survey of CPLP explores the conditions and approaches of EE within the overall setting of the 2030 UN Agenda, taking the concepts of Canaparo’s geo-epistemology and Öhman and Östman’s selective traditions as the underlying framework of analysis. The survey received 196 valid responses from EE Experts and Promoters who hold positions in various institutional backgrounds. Addressing the current state of EE in all nine countries, a picture emerges of significant and ecologically prudent human intervention based on fact-based, normative, and pluralist EE approaches. Most encouraging is the overall finding that EE is vibrant, relevant for sustainable transformation, young people focussed, and in good heart.
  • Escola, educação ambiental e crises múltiplas: notas para um futuro juvenil
    Publication . Schmidt, Luísa; Guerra, João; Prata, Leonor
    A pandemia da COVID-19 e os seus efeitos assumiram um duplo papel nas escolas e nas comunidades escolares. Por um lado, aceleraram o processo de digitalização já em curso com a progressiva introdução de estratégias pedagógicas inovadoras, como são exemplo a gamification ou a utilização de aplicações eletrónicas em sala de aula. Por outro lado, agravaram as, também conhecidas, fragilidades e desigualdades presentes no sistema educativo. Por exemplo, as desigualdades no acesso a equipamentos e à internet por parte de alunos em situações socias mais vulneráveis, inclusivamente no que respeita às limitações das próprias habitações. Ou, a outro nível, a falta de literacia digital que se acentua nas faixas etárias menos jovens, mas ainda com responsabilidades educativas, como será o caso de alguns professores. Ora, numa área de experimentação e criação de sentido crítico como é o da Educação Ambiental que, em larga medida, depende da Natureza vivida e experimentada, todas estas dificuldades aumentaram à medida que as atividades migraram do espaço exterior para o interior, e das salas de aulas para as salas de estar no seio das famílias. Neste contexto, as novas regras de saúde pública impostas pela pandemia exigiram de todos (professores, alunos, famílias…) um esforço de adaptação inusitado que não deixou de ter efeitos perversos nos processos de ensino-aprendizagem: nos diversos níveis de ensino, a maioria dos alunos indicou estar a aprender menos durante as aulas à distância. Apesar disso, talvez não sejam de descurar algumas vantagens que a inovação imposta por este “ensino remoto de emergência” proporcionou. Desde logo, a concretização de mais ofertas escolares em territórios que delas careciam, como o caso de grande parte do interior rural. Depois, a potencialmente mais facilitada articulação de contextos e necessidades familiares e pessoais proporcionada pela flexibilidade de horários e por meios e contextos de trabalho alternativos.
  • Agricultural vulnerability and adaptation strategies by farmers to climate change in south-western coastal Bangladesh
    Publication . Ashrafuzzaman, Md.; Gomes, Carla; Cerdà, Artemi; Schmidt, Luísa; Guerra, João
    Agriculture in the south-western coastal region in Bangladesh (SWCRB) has high vulnerability to climate change (CC) owing to its proximity to the rivers and the coast, frequent natural disasters, and sea level rise (SLR) causing intrusion of saline water into agricultural fields. Climate change and SLR have caused an increase in soil salinity in the SWCRB over the years, exerting significant pressure on farming, traditional agriculture and means of living. This study examines the impacts of SLR and climate change on the agricultural land of Shyamnagar Upazila in Satkhira District of the SWCRB. This conceptual framework integrates socio-economic and geophysical factors to understand the vulnerability of farmers to climate change. A mixed-methods approach is used in this study with data analysis (qualitative and quantitative), including close-ended questionnaires, interviews, surveys, focus groups with regional farmers. The survey was conducted among 320 households in Shyamnager Upazila in Satkhira District of Bangladesh to identify current adaptation measures adopted by farmers considering the effects of climate change and associated impacts. Land use change analysis from 1989 to 2019 demonstrated the expansion of water coverage in the region. The study analysed secondary rainfall data available from the Bangladesh Water Development Board (BWDB) from 1968 to 2018, showing the changes in the rainfall pattern. Multiple logistic regression (MLR) analysis was employed to understand the interrelationship between adaptive measures used by farmers. It was determined that age, gender, and total income of survey respondents affected the chosen adaptation measures.
  • Alterações climáticas, avaliação técnica e opinião pública: perspectivas ibéricas no contexto europeu
    Publication . Guerra, João; Schmidt, Luísa; López, Iván
    Tendo em mente o cenário desencadeado pelas Alterações Climáticas (ACs) e o contexto europeu, este artigo pretende contribuir para fazer um balanço geral da situação nos países ibéricos, com dois tipos de dados complementares. Por um lado, dados objetivos, assentes no conhecimento técnico-científico, avançados pelo Índice de Desempenho em Alterações Climáticas (Climate Change Performance Index – CCPI), que inclui a consulta de peritos. Por outro lado, fazendo uso dos inquéritos à opinião pública europeia sobre as mesmas matérias (Eurobarômetro Especial 490 de 2019), analisa-se o ponto de vista dos leigos (i.e., percepções e atitudes dos cidadãos). Globalmente, pode concluir-se que existe um certo afastamento entre peritos e leigos quanto ao problema das ACs e suas consequências, ficando clara a urgência da sua aproximação para se conseguir um processo adaptativo mais rápido e eficaz e, também, mais justo.
  • The case of ODSlocal in Portugal. Results of a monitoring survey
    Publication . Guerra, João; Prata, Leonor; Schmidt, Luísa
    The 2030 Agenda, proposed by the United Nations in 2015, was adopted and adapted by the ODSlocal (the local SDG) Platform. Thought to support municipalities and municipal communities in pursuing local sustainability, ODSlocal is based on a comprehensive and intense mobilisation of local authorities, stakeholders, and local actors while monitoring the progress of Portuguese municipalities concerning various SDG targets through national key performance indicators. At the same time, it also maps the innovative and sustainable practices that municipalities and other local actors are implementing in each territory. Listening to the protagonists of this assisted but endogenous change is thus a sine qua non of the ODSlocal from an early stage. This paper presents some results of the first ODSlocal questionnaire survey conducted to acquire a baseline knowledge of local policy engagement strategy and action within member municipalities of the Platform. Given the spatial-cultural differences between regions (e.g., inland, coastal) and dimensions (number of inhabitants), the survey was conducted online, gathering information about how municipal actor groups perceived local sustainability. Moreover, to ensure a robust sample that portrayed the universe of respondents, we relied on the help of ODSlocal focal points in each municipality, who secured a reasonable number (1,310) of valid responses, including 70 from political decision-makers, 1,029 from municipal technicians, 58 from focal points and 153 from local stakeholders. The results provide a preliminary diagnosis of SDG localisation regarding policy planning and implementation as well as community mobilisation and enforcement. In particular, this paper will focus upon the critical role of monitoring and transparency for sustainable development (Chowdhury & Kushwanth, 2017) as well as municipal and stakeholder evaluations of political priorities and outcomes. Our findings confirm the existence of gaps in knowledge and collaboration, both between local governments and their communities and within municipal structures. Nevertheless, all consulted groups, notably the municipal technicians who directly engage with localising sustainability, view these challenges as surmountable and prioritize addressing them as a pathway forward.
  • O caso ClimAdaPT.Local: capacitação e ação climática em Portugal
    Publication . Guerra, João; Schmidt, Luísa; Penha-Lopes, Gil
    Numa época em que as alterações climáticas ganharam relevância e causaram níveis de apreensão social sem precedentes, o objetivo do projeto ClimAdaPT.Local valorizou a integração da dimensão climática nos processos municipais de planeamento. Com base num inquérito por questionário aplicado em três rondas consecutivas, este artigo centra-se nas respostas de um grupo de técnicos municipais que, em conjunto com a equipa promotora do projeto, desenvolveu Estratégias Municipais de Adaptação às Alterações Climáticas. Com foco principal na evolução dos respondentes, no que diz respeito à aquisição de conhecimentos e à mobilização e capacitação ao longo do desenvolvimento do projeto, as principais conclusões serão aqui apresentadas.
  • Sustainable Development Goals in Portuguese Speaking Countries: The Perspective of Environmental Education Experts
    Publication . Guerra, João; Schmidt, Luísa; Prata, Leonor
    Portuguese-speaking countries are at different levels in the process of promoting environmental education and sustainability. In recognition of the political and cultural ties within a considerable diversity of socio-economic conditions, a pioneering study was developed in 2017 to map and establish a diagnostic of Environmental Education’s (EE) realities and “sustainability norms legislation” in the Lusophone nations. Three years later, the EE2CPLP survey, implemented in 2020, builds upon and streamlines the first edition, considering the current context marked by Agenda 2030 and the impacts and concerns regarding the COVID-19 pandemic. Thus, the survey was divided into three main sections: (1) Contexts and EE approaches in the CPLP countries; (2) Place and role of children and youth in the field of EE and (3) Coronavirus pandemic environment, against the backdrop of Agenda 2030. In the following chapter, we will address EE’s cross-cutting nature, its selective traditions (i.e., positivist, normative, and pluralist) and its role for sustainable development and the 2030 Agenda. Looking for the perspective of stakeholders and experts in Environmental Education (EE) and sustainability, we will assess the perceived impact of the current health crisis, which compounds the climate crisis, exacerbating the socio-economic issues within Portuguese-speaking countries.