Repository logo
 

FM-ISAMB-Livros e Capítulos de Livros

Permanent URI for this collection

Browse

Recent Submissions

Now showing 1 - 5 of 5
  • Saúde ambiental : caderno de notas soltas III
    Publication . Santos, Ricardo; Santos, Osvaldo; Abreu, Ana; Caminha, Luís; Costa, Andreia; Sul, Susana; Nogueira, Paulo Jorge; Henriques, Adriana; Arriaga, Miguel; Câmara, Gisele; Alarcão, Violeta; Rodrigues, Fatima; Branquinho, Cátia Sofia dos Santos; Noronha, Catarina; Moraes, Bárbara; Gaspar, Tania; Matos, Margarida Gaspar de; Santos, David; Feteira-Santos, Rodrigo; Martins, Raquel; Capitão, Carolina; Barreto, Elias; Matos, Andreia; Bicho, Maria Clara; Bicho, Manuel; Candeias, Pedro; Virgolino, Ana; Várzea, Inês; Antunes, Francisco; Bárbara, Cristina; Mendes, Gabriel; Caneiras, Catia; Ramalho, João Francisco; Santos, Maria Leonor; Riso, Brígida; Sousa, Isabela
    Na sua 3.ª edição, o Caderno de Notas Soltas pretende reunir diferentes perspetivas e metodologias, celebrando a sua razão de ser e a nobreza da sua génese intimamente ligada à realidade dos estudantes. Na verdade, passados três anos retomamos uma colaboração firmada desde a primeira hora com a Associação de Estudantes da Faculdade de Medicina de Lisboa (AEFML), num registo de proximidade da comunidade estudantil e dos interesses das gerações futuras.
  • University student’s perceptions about climate change : the case of interior design and architecture students of a Brazilian university
    Publication . Alves, Fátima; Bacelar-Nicolau, Leonor; Lima, Dula; Azeiteiro, Ulisses M.; Bacelar-Nicolau, Paula
    Higher Education Institutions have a very important educational role to play in the formation of active citizens involved in climate change mitigation and/or adaptation. Few studies assess higher education students’ knowledge and attitudes about this issue, and the contribution of their graduate course to the deepening of this knowledge and to the change of attitudes and behaviours. This study aims to contribute to this gap and to provide reflection and data on the views, attitudes and behaviours about climate change issues, of graduate students of Interior Design and Architecture of University of Amazonia, Brazil. We surveyed university students from two graduation programs targeting their knowledge, attitudes and behaviour on climate change, and their views of the role that their graduate degree had on it. Further research is necessary so that curricula programs can be adequate to promote better knowledge and attitudes about climate change and an active engagement of future participative professionals and citizens, in order to cope with the environmental crises and climate change challenges and to be part of the solution for climate change problems.
  • Facilitators and barriers in sexual history taking
    Publication . Virgolino, Ana; Roxo, Luis; Alarcão, Violeta
    This textbook is a comprehensive resource covering sexual disorders in depth, from etiology, pathophysiology, phenomenology, treatment, to prognosis. The book highlights aspects the biological and psychosocial factors predisposing, precipitating, and perpetuating sexual dysfunction, and the importance of integrating biological and psychosocial treatments. Specialized chapters cover specific common medical complaints, including erectile, ejaculatory, and orgasmic disorders in the male; desire, arousal and orgasmic disorders in the female; and an integrated approach to the couple. With its focus on educational tools including over 100 figures, easy-to-use DSM-5 criteria table, and quick-guide appendices, this textbook is specially designed to educate readers on the psychiatric evaluation, treatment, and management of a wide range of sexual disorders. The Textbook of Clinical Sexual Medicine is a vital resource for medical students, residents, fellows, graduate students, psychiatrists, psychologists, women’s health specialists, urologists, endocrinologists, general practitioners, social workers, and all medical professionals and trainees working with patients suffering from sexual disorders.
  • Anti-fatalismo
    Publication . Bacelar-Nicolau, Helena; Eduardo Franco, José
    “É fatal como o destino”, diz o ditado, tantas vezes repetido. Há certamente, na cultura popular uma tendência para algum modo de fatalismo, que se traduz na crença na vacuidade da acção humana. Fatalismo, do latim "fatum", fado, fica na vizinhança de não aleatório, “destino” fixado, apelando à passividade e liga-se à crença ou aceitação de um poder ou lei superior a que não é possível escapar - os acontecimentos ocorrem de modo imutável, não controlado ou influenciado pela vontade humana (fatalismo ao longo de Os Maias, de Eça de Queirós, por exemplo). Fatalismo refere-se, pois, a algo previamente determinado, pelo que, não sendo comummente considerado como equivalente a determinismo, tem sido por alguns encarado até como mais geral: já que o fatalismo considera que toda a ação humana é causada por eventos anteriores e não pelo exercício da vontade - ou seja, considera impossíveis acontecimentos “não-causados” por necessidade - então o determinismo seria uma forma de fatalismo, um fatalismo “físico”, em que o futuro é fixado pelas leis da natureza, que governam o nosso universo “físico”. Mais adiante veremos outros modos de pensar e associar fatalismo e determinismo.