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- Analysis of labour market adjustment using matched employer-employee data for PortugalPublication . Escária, Vítor Manuel ÁlvaresIn this thesis' I analyse how the labour market adjusts in Portugal. I do so using a unique matched employer-employee dataset built during this work in order to evaluate several aspects of that adjustment process. The thesis is mostly empirical despite taking inspiration from the rele¬vant theoretical literature oh labour market adjustment, such as search and matching models of the labour market, or models of segmented or dual labour markets. The use of a matched employer-employee data set with information on workers and their employers enables the analysis of some more specific aspects of the adjustment in the labour markets such as the analysis of flow rates for different types of workers or the identification of the existence of segregation against some type of workers. The different chapters of the thesis constitute progressive steps of the analysis. Each chapter tries to go a bit deeper into the adjustment process exploring more specific aspects of that process: starting with the analysis of job flow rates; moving into the analysis of flow rates for different types of workers; to the analysis of workers affected by employment adjustment decisions of the business units; and to the analysis of individual separations. It finishes with an analysis of the role of business demography on employment creation at regional level.
- Qualidade de serviços. Importância estratégica do grau de fidelização do clientePublication . Silva, João Licínio Cabral da; Jordão, Jorge Manuel VieiraTodos as pessoas em geral e as organizações, em particular, são a favor de uma boa qualidade e contra a má qualidade. Todas as organizações com ou sem fins lucrativos existem para, de alguma forma, satisfazerem as necessidades humanas. Por isso, todos têm objectivos de qualidade em comum. Contudo, muitas organizações nem sempre conseguem alcançar todos os seus objectivos de qualidade e, muitas vezes, fornecem produtos ou serviços que ficam aquém das expectativas e, sobretudo, das necessidades dos seus clientes, consumidores, associados, etc. Os consumidores, cada vez mais exigentes, solicitam garantias acrescidas da qualidade dos produtos e serviços. A prestação e o desempenho de serviços de qualidade enquanto prática para satisfação dos clientes, tomou-se numa tarefa significativamente complexa, tanto mais que na perspectiva cognitiva dos consumidores/clientes ela assume interpretações e dimensões diferentes. Implementar medidas de qualidade não conduz, necessariamente, a resultados que possibilitem a viabilidade das empresas no longo prazo. A forma de impedir que este cenário se concretize consiste em assegurar uma relação directa entre as iniciativas da qualidade e a contínua satisfação dos clientes. Se a qualidade possibilita a manutenção de uma determinada vantagem competitiva, na medida em que incrementa o valor do produto/serviço junto do cliente, parece fundamental conhecer esse cliente, as suas necessidades e expectativas, por forma a oferecer-lhe uma resposta adequada - se possível acima das suas expectativas - e duradoura. Para as empresas, é vital a satisfação do cliente que possibilita, a médio e longo prazo, uma relação de continuidade (lealdade) cliente-empresa. Esta relação de fidelidade conduz à obtenção de uma vantagem competitiva no mercado e, consequentemente, a uma recompensa obtida através do lucro. Melhorar a qualidade aos olhos do cliente traz rendibilidade à empresa. Estudos realizados demonstram que vantagens baseadas na qualidade percepcionada pelo cliente permitem o incremento dos lucros. Somente uma abordagem integrada da qualidade/satisfação do cliente permite às empresas a conquista de vantagens competitivas sustentadas no mercado e o sucesso a longo prazo. Desta visão integradora da qualidade nos serviços como causa directa da satisfação do cliente e da sua fidelização à empresa, resulta o presente trabalho.
- Innovation and catching-upPublication . Fagerberg, Jan; Godinho, Manuel MiraThe history of capitalism from the industrial revolution onwards is one of increasing differences in productivity and living conditions across different parts of the globe. According to historian David Landes, for instance, 250 years ago the difference in income per head between the richest and poorest country in the world was approximately 5:1, today this difference has increased to 400:1. However, in spite of this long run trends towards divergence in productivity and income, there are many examples of (initially) backward countries that – at different times – have managed to defy the trend by narrowing the gap in productivity and income between themselves and the frontier countries, that is, by “catching up”. How did they do it? What was the role of policy in the process? These are among the questions that we are going to discuss in this paper.
- A gestão da manutenção em PortugalPublication . Dias, José Manuel Ribeiro; Reis, António Palma dosA manutenção é uma actividade essencial ao ciclo de vida dos equipamentos, que combina acções de gestão, técnicas e económicas, no sentido de obter elevada disponibilidade a baixos custos. Embora todos os autores continuem a defender para a Gestão de Manutenção três tipos de soluções: recursos internos e externos, somente recursos internos e somente recursos externos, as soluções recorrendo a recursos externos, o outsourcing, têm vindo a ganhar espaço e adeptos. Saber qual é a realidade actual da Gestão de Manutenção em Portugal é o objectivo e a razão desta tese de mestrado. Para conhecer essa realidade, foi elaborado um trabalho de investigação que assentou num inquérito enviado a 184 responsáveis de manutenção de empresas portuguesas, fundamentalmente através de fax e correio electrónico. Como resultado recebemos 95 respostas, que corresponde a uma percentagem de 52% dos inquéritos enviados. A esmagadora maioria das empresas que responderam ao inquérito, cerca de 92%, opta por realizar a sua manutenção através de meios internos e externos e pensam continuar com esta solução. Na última década diminuiu a percentagem de empresas que recorrem somente a meios internos e assistiu-se a uma transferência para a solução de meios internos e externos. Ao avaliarmos o peso do outsourcing, verificamos que cerca de 40% da manutenção, efectuada pelas empresas que responderam, é efectuada por meios externos, e as soluções mais comuns na contratação exterior são contratos de manutenção e empreitadas.
- Modelização de efeitos de alterações nas despesas do Estado no âmbito de uma Matriz de Contabilidade Social. Aplicação a Portugal em 1998-99Publication . Santos, SusanaSerão construídas Matrizes de Contabilidade Social (MCS) agregadas para a economia Portuguesa em 1998 e 1999, com base nas estatísticas das contas nacionais do país. A MCS será mostrada como um instrumento de trabalho para a quantificação de fluxos no circuito económico e para a simulação dos efeitos resultantes de alterações em tais fluxos. Dar-se-à particular atenção aos fluxos associados ao Estado e os multiplicadores contabilísticos calculados irão possibilitar o estudo dos efeitos resultantes de alterações nas suas despesas, o qual passará também pelo teste da sua validade.
- Strain partitioning in transpressive shears zones in the southern branch of the Variscan Ibero-Armorican arcPublication . Dias, R; A., Mateus; Ribeiro, AntonioThe Torre de Moncorvo region (NE Portugal) is a key-sector of the Autochthon Domain of the Iberian Terrane. The region experienced Variscan deformation in the southern branch of the Ibero-Armorican Arc wherein the early structures (of Upper Devonian age—D1) denotes the establishment of a heterogeneous sinistral transpressive regime. This regime was also responsible for the development of large-scale left-lateral shear zones whose direction is subparallel to major folds. Finite strains analyses were carried out in the Torre de Moncorvo region using the normalised Fry method on different strain markers: (1) distribution of detrital quartz grains in quartzite rocks of Arenigian–Lanvirnian age; (2) arrangement of oolites in discontinuous Ordovician–Silurian ironstone horizons; (3) the rotation experienced by Skolithos preserved in Lower Ordovician metasedimentary clastic rocks. The results obtained indicate the predominance of slightly prolate strain ellipsoids. Nevertheless, the variation of their orientation around mesoscopic folds emphasises the role of strain partitioning in a transpressive regime, suggesting that different folding mechanisms were active in the course of the same deformation phase. For the studied cases, tangential longitudinal strain and flexural shear combined with regional sinistral shear seem to be the most common mechanisms of folding. Some of these three-dimensional theoretical models for strain patterns in folds could be used in other regions, where a transpressive regime is inferred.
- INQUER - Interacção Pessoa-Máquina em linguagem NaturalPublication . Correia, João Carlos Bento; Branco, António
- Implementation of a Functional Semantic Similarity Measure between Gene-ProductsPublication . Couto, Francisco M.; Silva, Mário J.; Coutinho, Pedro M.Sequence similarity is a common technique to compare gene-products. However, many applications need to compare gene-products based on what they do, not how they are. Most gene-products are being annotated with terms describing their biological function. These terms are defined in biological ontologies. This makes it possible to implement similarity measures between gene-products based on their behavior. We define FuSSiMeG, a functional similarity measure between gene-products that compares the semantic similarity between the terms in their annotations. Software available from http://xldb.fc.ul.pt/rebil/ssm/
- Philosophica 22Publication .
- Strategies to Improve Rooting and Acclimatization of Cork OakPublication . Romano, A.; Martins-Loução, M. A.In this work the inclusion of 2 mg l-1 of indole-3-butyric acid (IBA) in the rooting medium produced 78% rooting. The rooting percentage was improved to 95% by basal immersion of shoots in 0.5 g l-1 IBA for 2 min. With this method high number of long and vigorous roots developed during the second week after IBA treatment. Differences in root morphology related with rooting induction method were observed. The roots formed by dipping were more branched than those resulting by auxin addition to the culture medium. Darkness during the first week of rooting resulted in a remarkable enhancement of the rooting percentage, number of roots developed per shoot and the length of the longest root. Well-rooted plantlets were transplanted into a mixture of peat and vermiculite and incubated in a growth chamber with high humidity. Hardening of plantlets under high humidity during four weeks was found to be essential for successful acclimatization. After two months, plants were transferred to the glasshouse and the percentage of surviving plantlets after six months ranged from 60% to 72%.
