Repository logo
 
No Thumbnail Available
Publication

Implicações sócio-organizacionais da deslocalização de empresas transnacionais japonesas na indústria automóvel.

Use this identifier to reference this record.
Name:Description:Size:Format: 
DM-TGBM-1999.pdf2.66 MBAdobe PDF Download

Abstract(s)

A noção de hibridação dos modelos produtivos, associada à deslocalização da produção, torna-se especialmente pertinente no quadro da internacionalização/globalização das empresas japonesas no sector automóvel. O presente trabalho pretende estudar as implicações decorrentes dessas estratégias espaciais, em particular sob a perspectiva sócio-organizacional, dado que a especificidade e a vantagem competitiva japonesa repousam, em larga medida, em opções que se prendem com a gestão do factor humano nas organizações. Entre as teses da convergência (para um modelo único, global) e as teses da divergência (dos meios), considera-se a hipótese da transferência do modelo de organização do trabalho da produção "ligeira" para novos cenários institucionais e culturais. A perspectiva científica desenvolvida é, depois, testada em estudo de caso levado a cabo numa empresa transnacional japonesa de fabrico e montagem de veículos comerciais ligeiros implantada em Portugal.
The concept of hybridization of productive models, related to the displacement of production, becomes especially significant within the framework of the internationalization/globalization of Japanese companies in the automobile sector. This paper aims to analyse the implications of those spatial strategies, mainly from a socio-organizational perspective, since the Japanese singularity and competitive advantage rely heavily on the human factor management within the organizations. Among the The concept of hybridization of productive models, related to the displacement of production, becomes especially significant within the framework of the internationalization/globalization of Japanese companies in the automobile sector. This paper aims to analyse the implications of those spatial strategies, mainly from a socio-organizational perspective, since the Japanese singularity and competitive advantage rely heavily on the human factor management within the organizations. Among theThe concept of hybridization of productive models, related to the displacement of production, becomes especially significant within the framework of the internationalization/globalization of Japanese companies in the automobile sector. This paper aims to analyse the implications of those spatial strategies, mainly from a socio-organizational perspective, since the Japanese singularity and competitive advantage rely heavily on the human factor management within the organizations. Among the convergence (towards a unique, global model) and divergence (of the environments) theories, we take into consideration the hypothesis of the transfer of "lean" production^ work organization model towards new institutional and cultural scenarios. The scientific approach developed is then tested through a case study undertaken at a Japanese transnacional company dealing with the manufacture and assembly of light trucks set in Portugal.

Description

Mestrado em Sistemas Sócio-Organizacionais da Actividade Económica

Keywords

"ligeira" novas formas de organização do trabalho indústria automóvel IDE Japão Portugal "lean" production new forms of work organization FDI automobile industry

Pedagogical Context

Citation

Machado, Tiago Gomes Brasão ( 1999). " Implicações sócio-organizacionais da deslocalização de empresas transnacionais japonesas na indústria automóvel". Dissertação de Mestrado. Universidade Técnica de Lisboa. Instituto Superior de Economia e Gestão.

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue

Publisher

Instituto Superior de Economia e Gestão

CC License