| Name: | Description: | Size: | Format: | |
|---|---|---|---|---|
| 4.2 MB | Adobe PDF | |||
| 3.51 MB | Adobe PDF |
Authors
Advisor(s)
Abstract(s)
Empregabilidade e cidadania : Expectativas dos Alunos do Ensino Secundário face à sua
inserção no Mercado de Trabalho. Vol II
Procuraremos desenvolver ao longo do nosso trabalho a relação (que nos parece cada dia mais estreita)
entre empregabilidade e cidadania, ressaltando os seguintes aspectos:
- o direito à formação ao longo da vida não pode perpetuar uma sociedade de educação a dois
níveis. Nos países da OCDE, uma parte crescente da população com actividades económicas
integra uma "economia do saber" e exige níveis altos de qualificação. E todos os outros?;
- um sistema plural de parcerias com estabelecimentos de ensino, autarquias, sindicatos,
empresas ... deveria permitir que esta formação se fizesse ora na escola ora em contexto de
trabalho, permitindo a actualização de conhecimentos e a aquisição de outras competências que
facultassem a todos uma verdadeira (e jusía!) integração no(s) novo(s) mercado(s) de trabalho-,
- para além de outros factores, só uma equitativa apropriação de novas tecnologias pode ajudar o
desenvolvimento e a plena integração de uma população que, como a nossa, apresenta uma taxa
significativa de abandono escolar e possui baixa escolaridade.
This paper examines the relationship, which every day seems stronger, between employability and citizenship. It emphasises the following points: - the right to life-long-leaming cannot continue while education in society exists on two leveis. In the westem economically developed countries, a growing part of the economically active population is part of a community of knowledge that demands high leveis of qualifications. However, what about ali the otlier citizens? - a plural sysíern of partnerships between educational establishments, local authorities, trade unions and businesses should allow this training and education, whether it takes place in educational establishments or in work context, to keep citizens' knowledge up to date. They should also have the opportunity to acquire new skills that would give them a realistic, and deserved, opportunity to become integrated into new work markets-, - along with other factors, only by fairly making available new technologies, can we help fiilly integrate and develop our population, which has a high rate of school dropouts and a low levei of educational qualifications.
This paper examines the relationship, which every day seems stronger, between employability and citizenship. It emphasises the following points: - the right to life-long-leaming cannot continue while education in society exists on two leveis. In the westem economically developed countries, a growing part of the economically active population is part of a community of knowledge that demands high leveis of qualifications. However, what about ali the otlier citizens? - a plural sysíern of partnerships between educational establishments, local authorities, trade unions and businesses should allow this training and education, whether it takes place in educational establishments or in work context, to keep citizens' knowledge up to date. They should also have the opportunity to acquire new skills that would give them a realistic, and deserved, opportunity to become integrated into new work markets-, - along with other factors, only by fairly making available new technologies, can we help fiilly integrate and develop our population, which has a high rate of school dropouts and a low levei of educational qualifications.
Description
Mestrado em Sociologia Económica e das Organizações.
Keywords
Empregabilidade Cidadania Educação ao longo da vida Expectativas de inserção SES (estatuto sócio-económico) das famílias Novo mercado de trabalho employability citizenship life-long-leaming expectations of social acceptance socio economic status (SES) of families new work-markets
Pedagogical Context
Citation
Medeiros, João António Cavaco (2004). " Empregabilidade e cidadania. Expectativas dos alunos do secundário face à inserção no mercado de trabalho." Dissertação de Mestrado. Universidade Técnica de Lisboa. Instituto Superior de Economia e Gestão.
Publisher
ISEG
