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Authors
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Abstract(s)
A introdução do conceito de Capital Intelectual no mundo empresarial representa um
considerável avanço na valorização do indivíduo enquanto parte integrante da cadeia de
valor organizacional, dado que marca o início de uma nova era cujo enfoque se encontra
no elemento humano, no conhecimento e nos activos intelectuais, um pressuposto
essencial da nova economia baseada no conhecimento.
A crescente preocupação no seio das organizações em desenvolver modelos que
permitam aferir a eficácia dos seus métodos de gestão e a eficiência dos seus recursos
humanos, quer de um ponto de vista operacional, quer estratégico, remete-nos para a
problemática do tema objecto de estudo.
Este estudo pretende avaliar o grau de convicção que as práticas associadas a este
modelo produzem, não só nos indivíduos, como também nas organizações. Os efeitos e
resultados não se encontram inteiramente comprovados, ou pelo menos conhecidos,
principalmente do ponto vista do tecido empresarial português, nomeadamente quanto à
forma de implementação, organização, gestão e de condicionantes à mudança.
Assim, de forma a compreender estes efeitos e conhecer resultados, foi realizado um
estudo de caso numa empresa do sector da hotelaria.
The introduction of the Intellectual Capital concept into the business world represents considerable progress in terms of the worth of the individual as an integral part of the organizational value chain. It marks the beginning of a new age focusing on the human element, knowledge and intellectual activities, an essential assumption of the new economy based on knowledge. A growing concern inside organizations is the development of models that allows them to show the efficiency of their management methods and human resources both from an operational and strategic point of view. This leads us to the problematic of the theme under study. This study sets out to evaluate the degree of conviction that the practical associates to this model produce not only on individuais but also on organizations. The effects and results are not entirely proven or known, at any rate, particularly in terms of the Portuguese enterprise structure and the forms of implementation, organization, management and resistance to a changing environment. With a view to understanding these effects and knowing the results, we will carry out a case study of a company in the hotel sector.
The introduction of the Intellectual Capital concept into the business world represents considerable progress in terms of the worth of the individual as an integral part of the organizational value chain. It marks the beginning of a new age focusing on the human element, knowledge and intellectual activities, an essential assumption of the new economy based on knowledge. A growing concern inside organizations is the development of models that allows them to show the efficiency of their management methods and human resources both from an operational and strategic point of view. This leads us to the problematic of the theme under study. This study sets out to evaluate the degree of conviction that the practical associates to this model produce not only on individuais but also on organizations. The effects and results are not entirely proven or known, at any rate, particularly in terms of the Portuguese enterprise structure and the forms of implementation, organization, management and resistance to a changing environment. With a view to understanding these effects and knowing the results, we will carry out a case study of a company in the hotel sector.
Description
Mestrado em Sociologia Económica e das Organizações.
Keywords
Gestão do Conhecimento Capital Intelectual Novas Tecnologias Formação e Desenvolvimento de Competências Organização do Conhecimento Knowledge Management Intellectual Capital New Technologies Training and Skills Development Knowledge Organization
Pedagogical Context
Citation
Ramos, Pedro Manuel da Costa (2005). " O capital intelectual e a gestão do conhecimento: estudo de caso na industria hoteleira". Dissertação de Mestrado, Universidade Técnica de Lisboa. Instituto Superior de Economia e Gestão.
Publisher
ISEG
