Repository logo
 
Publication

Corporate social responsibility communication and interaction processes within stakeholders relationships : case studies of active mines and mine brownfield rehabilitation in the portuguese sector of the Iberian Pyrite Belt

dc.contributor.advisorSardinha, Idalina
dc.contributor.advisorBaptista, Maria Cristina Pinto
dc.contributor.authorBurguete, Teresa Maria Cordeiro
dc.date.accessioned2022-07-08T14:18:59Z
dc.date.available2022-07-08T14:18:59Z
dc.date.issued2022
dc.descriptionDoutoramento em Sociologia Económica e das Organizaçõespt_PT
dc.description.abstractThis thesis deals with the relationships between mining companies and their key stakeholders, under the realm of Corporate Social Responsibility. The overall purpose has been to understand the interaction processes involved in the relationships between corporations and their stakeholders within corporate social responsibility communication, to contribute to the development of stakeholder management that promotes sustainability grounded on lasting relationships. A new interdisciplinary approach is put forward, by bringing together social organizational and marketing and economic theories. Based on literature review, it is demonstrated that Corporate Social Responsibility Communication and the Industrial Marketing Purchase Approach can jointly analyse stakeholder relationships. A theoretical framework has been developed via conceptual analysis, using the existing literature and a preliminary knowledge of the context. Further, the constructs have been conceptualized in each of the dimensions of the framework at early stages. Multiple case studies have been conducted. Selection of cases was determined by the context – active metal underground mines in the Iberian Pyrite Belt and relevant mine brownfield redevelopment, also in the Iberian Pyrite Belt. On each case the key stakeholders have been identified, based on company information, either from interviews or from company reports. Cases analysis has been done applying within and cross case analysis. Qualitative research made it possible to cope with a complex context, to contact with participants in their setting, to gather data on their perception and to seek for causal associations. The development of a framework appropriate for the understanding of the development of long-term relationships in the mining sector and a new theoretical approach tested, are important theoretical contributions. The “real world” can take advantage of it by applying this approach to similar environments.pt_PT
dc.description.abstractEsta dissertação tem como foco as relações entre as empresas mineiras e o relacionamento com os seus stakeholders principais, no âmbito da Responsabilidade Social Empresarial. O objetivo geral foi compreender os processos de interação envolvidos nas relações entre as empresas e seus stakeholders, no âmbito da comunicação de responsabilidade social corporativa, que contribuem para o desenvolvimento de uma gestão de stakeholders que promova a sustentabilidade alicerçada em relacionamentos duradouros. Uma nova abordagem interdisciplinar é apresentada, reunindo teorias das ciências sociais e do marketing e da economia. Com base na revisão da literatura, é demonstrado que a Comunicação no âmbito da Responsabilidade Social Empresarial e a abordagem Industrial Marketing Purchase podem analisar conjuntamente os relacionamentos com os stakeholders. Foi desenvolvido um modelo teórico baseado em análise conceptual, utilizando a literatura existente e um conhecimento preliminar do contexto do sector mineiro. Além disso, os constructos foram definidos em cada uma das dimensões da estrutura na fase inicial. Vários estudos de caso foram realizados. A seleção dos casos foi determinada pelo contexto - minas subterrâneas ativas na Faixa Piritosa Ibérica e reabilitação de minas abandonadas, também na Faixa Piritosa Ibérica. Em cada caso, foram identificados os principais stakeholders, com base em informações da empresa, através de entrevistas e em relatórios da empresa. O estudo dos casos foi realizado através dos métodos de análise within-case e cross-case. A análise qualitativa permitiu lidar com um contexto complexo, ter interações com os participantes no seu ambiente, reunir dados sobre sua perceção e procurar associações causais. O desenvolvimento de um modelo adequado para a compreensão do desenvolvimento de relacionamentos de longo prazo no sector mineiro e a testagem de uma nova abordagem teórica, são contributos teóricos importantes. O “mundo real” pode tirar vantagem disso aplicando essa abordagem em contextos similarespt_PT
dc.description.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersionpt_PT
dc.identifier.citationBurguete, Teresa Maria Cordeiro (2022). "Corporate social responsibility communication and interaction processes within stakeholders relationships : case studies of active mines and mine brownfield rehabilitation in the portuguese sector of the Iberian Pyrite Belt". Tese de Doutoramento. Universidade de Lisboa. Instituto Superior de Economia e Gestão.pt_PT
dc.identifier.tid101705018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.5/24795
dc.language.isoengpt_PT
dc.publisherInstituto Superior de Economia e Gestãopt_PT
dc.subjectStakeholder relationships managementpt_PT
dc.subjectcorporate social responsibility communicationpt_PT
dc.subjectinteraction processespt_PT
dc.subjectresponsible miningpt_PT
dc.subjectsustainable brownfield redevelopmentpt_PT
dc.subjectGestão de relacionamentos com stakeholderspt_PT
dc.subjectcomunicação no âmbito da responsabilidade social empresarialpt_PT
dc.subjectprocessos de interaçãopt_PT
dc.subjectexploração mineira responsávelpt_PT
dc.subjectreabilitação sustentável de minas abandonadaspt_PT
dc.titleCorporate social responsibility communication and interaction processes within stakeholders relationships : case studies of active mines and mine brownfield rehabilitation in the portuguese sector of the Iberian Pyrite Beltpt_PT
dc.typedoctoral thesis
dspace.entity.typePublication
rcaap.rightsopenAccesspt_PT
rcaap.typedoctoralThesispt_PT

Files

Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
TD-TMCB-2022.pdf
Size:
2.1 MB
Format:
Adobe Portable Document Format
License bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
license.txt
Size:
1.71 KB
Format:
Item-specific license agreed upon to submission
Description: