Repository logo
 
Publication

Beethoven's Dolce : interpretation, performance, and description - The case of music

datacite.subject.fosHumanidades::Línguas e Literaturaspt_PT
dc.contributor.advisorTamen, Miguel Bénard da Costa
dc.contributor.authorEckerson, Sara Ellen
dc.date.accessioned2017-01-23T15:46:42Z
dc.date.available2017-01-23T15:46:42Z
dc.date.issued2016-06-28
dc.date.submitted2016
dc.description.abstractThis dissertation aims to describe the role of Beethoven’s dolce indications in the staves of a musical score. We will thus explore Beethoven’s dolce in contexts of theoretical interpretation, performance, and critical descriptions of meaning in music. We first will examine performance practice and Beethoven’s dolce indications in a symphonic setting (Symphony No. 3 in E-flat Major, Op. 55, “Eroica”) and in piano sonatas. We will highlight historical and current performance practice to find grounds for the unique way Beethoven uses expressive indications (for example, dolce, cantabile, and espressivo) in the staff. The second part of this dissertation will investigate nineteenth century hermeneutics and Friedrich Daniel Ernst Schleiermacher’s hermeneutic theory to show the resonances between the critical activity of interpreting texts and the activity of interpreting and performing music. In the final part of this dissertation, we will discuss a critical method developed by the theorist, pedagogue, and music historian Adolf Bernhard Marx (1795-1866). Marx determines this critical method in the context of how to explicate meaning in instrumental music, which is namely through simile, symbolism, and psychological coherence. We will conclude this dissertation by describing the importance of material considerations in A. B. Marx’s theory of a musical Idee. Furthermore, we will comment on the role of the Idee as a bridge between the material considerations required for performance practice and the “spiritual” activity that is needed to explore deeper meaning in music.pt_PT
dc.description.abstractO objectivo desta tese é descrever o papel das indicações musicais, em especial de dolce, no contexto dos compassos das pautas de Beethoven. Por conseguinte, vamos analisar as indicações de dolce de Beethoven em diferentes contextos: interpretações teóricas, musicais [performance] e também descrições críticas de significado musical. Na primeira parte da tese fazemos um estudo de interpretação musical no contexto sinfónico, em particular das indicações de dolce que podemos encontrar na Sinfonia n.o 3 em Mi Bemol Maior, Op. 55 “Eroica,” e ainda nas sonatas para piano de Beethoven. Analisamos as teorias históricas e actuais sobre a interpretação [performance] destas peças para desenvolver um fundamento para a tese de que Beethoven compõe usando dolce, e ainda outras indicações como cantabile e espressivo, de uma maneira única e particular. A segunda parte da tese analisa a teoria hermenêutica de Friedrich Daniel Ernst Schleiermacher para demonstrar a ressonância entre uma actividade crítica textual e a actividade de interpretação musical (performance e crítica). Dedicamos a terceira parte da tese a uma explicação da teoria crítica do significado musical desenvolvida pelo historiador da música, pedagogo e teórico Adolf Bernhard Marx (1795-1866). A teoria crítica de Marx indica que o significado de música instrumental pode ser explicado através dos conceitos de símile, simbolismo e coerência psicológica. Concluímos esta tese com uma descrição da importância das considerações materiais do conceito de uma ideia musical [Idee] de A. B. Marx. No final, discutimos como considerações da matéria musical podem fazer a ponte entre a interpretação musical [performance] e a actividade espiritual necessária para estabelecer um significado profundo em música.pt_PT
dc.identifier.tid101509049pt_PT
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10451/26128
dc.language.isoengpt_PT
dc.relationIntention, Action and the Philosophy of Art: New Boundaries in a Theory of Action
dc.subjectBeethoven, Ludwig van, 1770-1827 - Crítica e interpretaçãopt_PT
dc.subjectSchleiermacher, Friedrich, 1768-1834 - Crítica e interpretaçãopt_PT
dc.subjectMarx, Adolf Bernhard, 1799-1866 - Crítica e interpretaçãopt_PT
dc.subjectComposição (Música)pt_PT
dc.subjectFormas musicaispt_PT
dc.subjectTeoria musicalpt_PT
dc.subjectMúsica - Filosofia e estéticapt_PT
dc.subjectTeses de doutoramento - 2016pt_PT
dc.titleBeethoven's Dolce : interpretation, performance, and description - The case of musicpt_PT
dc.typedoctoral thesis
dspace.entity.typePublication
oaire.awardTitleIntention, Action and the Philosophy of Art: New Boundaries in a Theory of Action
oaire.awardURIinfo:eu-repo/grantAgreement/FCT/SFRH/SFRH%2FBD%2F68965%2F2010/PT
oaire.awardURIinfo:eu-repo/grantAgreement/FCT/3599-PPCDT/PTDC%2FFIL-FIL%2F116733%2F2010/PT
oaire.fundingStreamSFRH
oaire.fundingStream3599-PPCDT
project.funder.identifierhttp://doi.org/10.13039/501100001871
project.funder.identifierhttp://doi.org/10.13039/501100001871
project.funder.nameFundação para a Ciência e a Tecnologia
project.funder.nameFundação para a Ciência e a Tecnologia
rcaap.rightsopenAccesspt_PT
rcaap.typedoctoralThesispt_PT
relation.isProjectOfPublicationfcf6dd7c-f1e2-4ea8-869b-261d618801f2
relation.isProjectOfPublicatione47d56ab-f213-4cac-9b53-49a77ea0ec24
relation.isProjectOfPublication.latestForDiscoverye47d56ab-f213-4cac-9b53-49a77ea0ec24
thesis.degree.nameDoutoramento no ramo de Estudos de Literatura e de Cultura, na especialidade de Teoria da Literaturapt_PT

Files

Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
Loading...
Thumbnail Image
Name:
ulfl225077_td.pdf
Size:
65.71 MB
Format:
Adobe Portable Document Format
License bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
license.txt
Size:
1.2 KB
Format:
Item-specific license agreed upon to submission
Description: