Repository logo
 
Loading...
Project Logo
Research Project

Cultures of Disaster Resilience among children and young people

Funder

Organizational Unit

Authors

Publications

"Há desastres em todo o lado". Uma análise de representações de riscos e catástrofes em desenhos ilustrados por crianças
Publication . Rowland, Jussara; Delicado, Ana; Almeida, Ana Nunes de; Schmidt, Luísa; Fonseca, Susana
O objetivo desta comunicação é apresentar uma análise visual das múltiplas conceções sobre riscos e catástrofes de crianças entre os 10 e os 12 anos, a partir de 123 desenhos obtidos numa atividade que teve como objetivo a seleção de um desenho para a criação do logótipo do projeto CUIDAR Culturas de Resiliência e Catástrofes entre Crianças e Jovens, financiado pelo programa Horizon 2020. A utilização do desenho como metodologia de investigação com crianças tem vindo a ser crescentemente valorizada, uma vez que pode constituir uma ferramenta para a avaliação das perspetivas das crianças, permitindo captar outras facetas das suas experiências, proporcionando maior autonomia, naturalidade e espontaneidade na expressão infantil. Os desenhos têm também sido utilizados como instrumentos analíticos ou descritivos, sendo que neste segundo caso as ilustrações produzidas pelas crianças são utilizadas como base para entender perceções individuais sobre determinadas ideias ou fenómenos, com o objetivo de avaliar a existência e prevalência de determinadas imagens estandardizadas presentes no imaginário infantil.
Alterações climáticas e as crianças: novas vulnerabilidades
Publication . Fonseca, Susana; Delicado, Ana; Rowland, Jussara; Schmidt, Luísa; Almeida, Ana Nunes de
É reconhecido pela comunidade científica que as alterações climáticas terão, como uma das suas consequências mais visíveis, a ocorrência com maior frequência e intensidade de eventos climáticos extremos. Estes eventos poderão, em muitos casos, resultar em desastres ou catástrofes de dimensão significativa, cujos impactos se farão sentir de forma mais intensa sobre os grupos mais vulneráveis, entre eles as crianças. No caso de catástrofe, as crianças são um dos grupos mais vulneráveis. As suas características especificas em termos físicos, emocionais/psicológicos e educacionais, associadas a fatores como a idade, o género, as condições de saúde, o acesso a recursos, o ambiente construído em que vivem ou as redes de sociabilidade, colocam-nas habitualmente numa situação de grande dependência e vulnerabilidade. Isto mesmo é reconhecido pela agência das Nações Unidas encarregue de trabalhar com as crianças – a UNICEF – que assumiu recentemente a necessidade de reforçar o seu trabalho e intervenção sobre o tema das alterações climáticas, por o considerar como uma das grandes ameaças aos direitos das crianças no presente e, em particular, no futuro. Os resultados a apresentar estão integrados no projeto de investigação CUIDAR – Culturas de resiliência à catástrofe entre crianças e jovens, financiado pelo programa Horizon 2020, que está a ser desenvolvido no ICSUlisboa,em parceria com o Reino Unido, Espanha, Itália e Grécia.
Participatory tools for disaster risk management with children and young people
Publication . Rowland, Jussara; Arenas, Miriam; Cordani, Flaminia; Grisi, Anna; Nikolaraizi, Magda; Papazafiri, Maria; Williams, Alison Lloyd; Goto, Aya; Bingley, Amanda
This chapter explores the tools and methods used to include children’s voices in disaster risk management (DRM) that we found to be effective during the different stages of the CUIDAR project. Examples include creative and artistic methods such as drawing, participatory mapping, photovoice, active thinking and planning, storytelling, and video and performance art. In working with these tools, our aim was to inform and foster communication and informal learning, and give more value to the local and grounded knowledges of children and young people, their families and communities, suggesting practical ways of promoting intergenerational learning. Policy-makers and practitioners can use these tools, methods and examples for inspiration, and to promote more child-centred disaster management and civil protection in Europe and beyond.
Children in Disaster Risk Reduction in Portugal: Policies, Education, and (Non) Participation
Publication . Delicado, Ana; Rowland, Jussara; Fonseca, Susana; Almeida, Ana Nunes de; Schmidt, Luísa; Ribeiro, Ana Sofia
International agencies and scientific research have been calling for the inclusion of children in disaster preparedness and risk reduction, to hear their voices in order to address their specific needs and vulnerabilities and harness their capabilities in terms of building community resilience. This article assesses the roles ascribed to children in policy and education for disaster risk reduction in Portugal. The approach is based on a scoping methodology that encompasses document analysis and interviews with national and local stakeholders and policymakers in the disaster risk reduction field. The research is carried out within the scope of a European funded project, CUIDAR Cultures of Disaster Resilience among Children and Young People. More specifically, the article provides an overview of the discourses on the roles ascribed to children in urban disaster risk reduction (DRR). The authors maintain that although children are often taken as a target group in urban disaster prevention and management, they are seldom considered in terms of active participation in disaster risk reduction programs in the Portuguese context. Nevertheless, our analysis shows that there is a growing awareness of the relevance of active participation by children in order to create successful DRR.
Dialogues with Children, Mutual Learning Exercises and National Policy Debates
Publication . Grisi, Anna; Cordani, Flaminia; Ribeiro, Ana Sofia; Kanari, Charikleia; Argyropoulos, Vassilios; Arenas, Miriam; Delicado, Ana
Addressing disaster risk with a young audience poses particular challenges. As seen in the previous chapter, although the Sendai Framework for Disaster Risk Reduction 2015–2030 (UNDRR, 2015) underlines the need to include children and young people as active participants in disaster risk reduction (DRR), governments and practitioners are often reluctant to engage young people in matters that may cause them distress or be above their perceived level of competency.

Organizational Units

Description

Keywords

Contributors

Funders

Funding agency

European Commission

Funding programme

H2020

Funding Award Number

653753

ID