Repository logo
 

Search Results

Now showing 1 - 5 of 5
  • Who’s afraid of Local Agenda 21? Top-down and bottom-up perspectives on local sustainability
    Publication . Schmidt, Luísa; Gil Nave, Joaquim; Guerra, João
    Local Agenda 21 is essentially a process of democratic practicing, insofar as it involves sharing political competencies in decision making by the local authorities, and the mobilisation of all citizens and civil society organisations in the process. It is, thus, a course of action in which the willingness and openness of local political leaders is as important as the ability of citizens to take the initiative of learning about and getting involved in local public life. Unfortunately, there are no more than twenty LA21 processes running in Portugal, and most of them do not fulfil all the parameters required. This paper discusses some hypotheses on the lack of success of LA21 in Portugal, which are related to structural political conditions for local governance and public participation. Resorting to some surveys on environmental policy issues (applied to both the municipal leaders and the population), the aim is to characterise the trends of mobilisation on local sustainability in Portuguese society, particularly with regard to the citizenry and local administrations.
  • Do Ambiente ao Desenvolvimento Sustentável: Contextos e Protagonistas da Educação Ambiental em Portugal
    Publication . Schmidt, Luísa; Guerra, João
    No âmbito da década 2005-2014 proclamada pela UNESCO para a Educação para o Desenvolvimento Sustentável (EDS), realizou-se um diagnóstico que teve como principais objetivos conhecer o tipo de projetos, temáticas e intervenientes da Educação Ambiental (EA) em Portugal, a partir de dois inquéritos de âmbito nacional — um aplicado a um vasto leque de organizações não-escolares estatais, privadas e associativas e outro aplicado ao universo português de estabelecimentos de ensino básico e secundário. Dando conta de alguns dos resultados mais representativos, procura-se contribuir para uma descrição fundamentada em observação empírica. Refira-se, por exemplo, o persistente afunilamento do espaço de incidência da EA/EDS que sobrevaloriza a questão ecológica em desfavor da questão cívica, deixando na sombra áreas tão importantes para a sustentabilidade como as atividades económicas, ou as questões da qualidade de vida. Esta auto-delimitação tende a expressar-se também no peso excessivo da escola, dos estudantes e dos grupos mais jovens, em desfa- vor de uma maior abrangência que permitisse alargar o âmbito, à comunidade escolar, às famílias e à comunidade envolvente em geral. Caraterísticas que resultam da desarticulação entre uma visão mais curricular do Ministério da Educação e uma prática mais assente em aspetos recreativos do Ministério do Ambiente, uma situação que tende a não criar as necessárias sinergias.
  • Trends and dilemmas facing environmental education in Portugal: from environmental problem assessment to citizenship involvement
    Publication . Schmidt, Luísa; Nave, Joaquim Gil; O'Riordan, Tim; Guerra, João
    Environmental education (EE) emerged in Portugal as an organized field of collective action about 30 years ago. At this time of the return to democracy, major social and environmental changes had begun to occur. Yet, after 30 years of EE, together with significant improvements in the education system and curricula, the real impacts of these mostly voluntary and aggressive efforts aimed at preparing future citizens to deal effectively and sensitively with environmental problem solving are not yet evident. The pathways and social context of these efforts aimed at upgrading EE in Portugal, and their apparent failure to meet their objectives, form the basis of the analysis in this paper. The authors examine the results of a survey questionnaire sent to 15,000 public and private schools all running projects formally associated with both EE and education for sustainable development (ESD). The primary purpose of the analysis was to identify the trends, constraints, and potentials for these EE/ESD projects and initiatives within primary and secondary schools. In addition, perspectives as to the emerging trends in ESD in Portugal are discussed, bearing in mind the shifting educational context.