Repository logo
 

FC-DE-CIE-GIEDF - Comunicações

Permanent URI for this collection

Browse

Recent Submissions

Now showing 1 - 10 of 56
  • Investigação da Indisciplina e da Violência com as Escalas de Disrupção Escolar, Inferida e Professada
    Publication . Veiga, Feliciano Henriques
    O Conselho Europeu assinalou recentemente que a violência nas escolas constitui um problema escolar e declarou a necessidade de os sistemas educativos se preocuparem em educar para a paz. Em vários países, as escolas estão hoje confrontadas com níveis de indisciplina que, por vezes, tornam difícil um clima propício ao ensino e à aprendizagem. O presente estudo inclui informação acerca da avaliação da disrupção escolar, retoma a Escala de Disrupção Escolar Inferida pelos Professores (EDEI), apresenta investigações com ela realizadas e descreve novos elementos, numa abordagem da sua multidimensionalidade, que originou a versão denominada EDEI-2006. São, ainda, relatadas investigações com a Escala de Disrupção Escolar Professada pelos Alunos (EDEP), envolvendo vários países europeus. Os elementos apresentados mostraram-se consistentes e salientam as qualidades destas escalas de disrupção escolar, bem como a sua utilidade na investigação em psicologia e em educação, quer em estudos de natureza diferencial quer em estudos de tipo quase experimental, tanto em grupos nacionais como em grupos europeus.
  • Envolvimento dos alunos em escolas portuguesas: Elementos de um projecto de investigação
    Publication . Veiga, Feliciano Henriques; Almeida, Ana Tomás; Carvalho, Carolina; Janeiro, Isabel Nunes; Nogueira, João; Melo, Madalena; Festas, Maria Isabel; Bahia, Sara; Caldeira, Suzana
    O objectivo geral deste trabalho é a apresentação de elementos do projecto Envolvimento dos Alunos em Portuguesas (EAEP). Este projecto nacional está ligado a um projecto internacional o “Exploring Student Engagement in Schools Internationally”. A equipa do projecto internacional é composta por 33 membros de 19 países. A equipa portuguesa é composta por 9 investigadores de 6 Faculdades diferentes. Conceptualizaram-se seis estudos principais. A amostra envolverá 900 estudantes de diferentes anos de escolaridade. Espera-se que os resultados permitam uma melhor compreensão do envolvimento dos estudantes portugueses na escola e, também, uma comparação com estudantes de outros países.
  • Criatividade, autoconceito e rendimento escolar em alunos do ensino básico
    Publication . Caldeira, Maria J.; Veiga, Feliciano Henriques
    Com este estudo pretendeu-se estudar como se relacionam a criatividade, o autoconceito e o rendimento escolar em alunos do ensino básico. A amostra foi constituída por 350 alunos de do 6º e do 9º anos de escolaridade, de escolas da Grande Lisboa e do distrito de Faro, englobando sujeitos dos dois sexos e de diferentes nacionalidades. Para a avaliação do autoconceito académico recorreu-se ao Self-Concept as a Learner Scale, já adaptada para Portugal. A criatividade foi avaliada com o instrumento denominado Torrance Tests of Creative Thinking. A análise dos resultados permitiu observar, em variadas situações, diferenças significativas nas dimensões das atitudes dos alunos face a si mesmos em função da criatividade, com superiores resultados nos alunos vistos como criativos, verificando-se, ainda, correlações esperadas entre os valores da criatividade e do rendimento escolar. Os resultados foram interpretados numa perspectiva cognitivo-social e sugerem novas investigações acerca das dimensões da riatividade e de variáveis específicas, quer pessoais quer escolares.
  • Primeiros elementos da adaptação portuguesa da Multidimensional Peer Victimization Scale
    Publication . Veiga, Feliciano Henriques
    Neste estudo, procedeu-se à adaptação portuguesa da “Peer Victimization Scale”, de Mynard e Joseph (2000). A amostra envolveu 279 alunos do ensino básico de escolas da periferia de Lisboa, com sujeitos do género masculino e feminino. A escala apresentou bons índices de consistência interna e, numa análise de componentes principais com rotação varimax, foram identificados quatro factores. No estudo da validade externa, os factores da escala apareceram correlacionados com os factores da “Escala de Disrupção Escolar Professada pelos Alunos” (EDEP). Os resultados sugerem que a “Multidimensional Peer Victimization Scale” apresenta boas qualidades psicométricas, podendo ser utilizado na investigação para avaliar a vitimização entre alunos em escolas portuguesas.
  • How’s the mental health of higher education students in Portugal?
    Publication . Santos, Luísa; Pereira, Anabela; Veiga, Feliciano Henriques
    The present study aims to characterize the mental health of higher educations students in Portugal, by analysing differences based on socio-demographic variables.
  • Atitudes dos Professores face a Si-mesmo: Estudo Confirmatório da “Escala de Avaliação do Autoconceito Profissional de Professores” (EAPP)
    Publication . Veiga, Feliciano Henriques; Gonçalves, Virgílio
    Este estudo dá conta de elementos confirmatórios das qualidades psicométricas da “Escala de Avaliação do Autoconceito Profissional dos Professores” (EAPP), previamente elaborada em contexto português (Veiga et al, 2003). O presente estudo retomou a aplicação da escala EAPP, com 36 itens, a uma amostra de 251 professores, de diferentes grupos e de diferentes níveis de educação. No estudo psicométrico da escala, fez-se a análise factorial de componentes principais com rotação varimax — que confirmou os quatro factores esperados; procedeu-se, ainda, à determinação dos coeficientes de fiabilidade, para diferentes grupos, sendo a variância total explicada de 42,93%. No que respeita ao estudo da validade externa, considerou-se a relação entre os resultados na escala EAPP e os resultados na escala “Teacher Self-concept Evaluation Scale” (TSCES) — outra escala de avaliação do autoconceito profissional dos professores, de Villa e Calvete (2001), recentemente adaptada para Portugal (Veiga et al, 2006) —, com correlações significativas entre as duas escalas. Também significativas foram as correlações entre as dimensões da EAPP e cada uma das variáveis “envolvimento do professor na promoção dos alunos” e “competências para lidar com a indisciplina”, corroborando o estudo inicial. Os resultados confirmam as propriedades psicométricas da escala; os elementos apresentados são consistentes e especificam as qualidades da “Escala de Avaliação do Autoconceito Profissional dos Professores” (EAPP), para diferentes grupos, bem como a sua utilidade para a investigação e para o estudo dos professores. Uma nova escala, resultante dos melhores itens da EAPP e da TSCES, poderá constituir um posterior estudo acerca do autoconceito profissional dos professores.
  • Come away with me: Statistics learning through collaborative work
    Publication . César, Margarida
    At a more technological and literate society statistics play a relevant role in order to allow people becoming critical and active citizens. Statistics is part of our daily life. Most media refer to statistical knowledge showing graphs, tables or means in order to sound scientifically supported and to be able to manipulate people’s opinion about what is going on in the world. Choosing the information one reads, analysing it, processing data and deciding different ways of presenting them are some of the competencies that we need to develop and mobilize. School practices play an essential role in the access pupils will have, or not, to these forms of literacy so deeply needed in a complex, changing and multicultural society. Nowadays most international and Portuguese policy documents refer that school should provide the means to develop each pupil’s competencies, namely the ones related to communication and to participant citizenship. Collaborative work is also suggested in many of them, namely related to statistical contents. Piaget and Vygotsky (Tryphon and Vonèche, 1996) underlined the role of communication in knowledge appropriation and in pupils’ performances. Social interaction, namely peer ones, played a main role in the process and could be seen as a facilitator when used within an innovative and coherent didactic contract (César, 1998). The need to use social marking and tasks related to pupils’ life is also easy to operacionalise in statistics and probabilities as these themes allow for establishing a relation between academic mathematics and the one used in daily life. Developing project work in statistics is a way of promoting legitimate participation contributing to pupils’ engagement in academic activities that are meaningful to them. In the last ten years we implemented Interaction and Knowledge project in several mathematics classes (5th to 12th grade). The main goal of its action research level is to study and promote peer interactions as a facilitator for knowledge appropriation and competencies development and mobilization. The data were collected through participant observation (different observers); video and audio tapping; questionnaires, interviews, pupils’ works, academic documents, and teachers’ and evaluators’ reports. Special attention was given to certain cases in each class and we will discuss some of them related to statistics leaning. Two types of collaborative work will be analysed: peer interactions within dyad work; and project work developed in small groups (usually 4 pupils). The analysis of peer interactions illuminates the role played by them in pupils’ performances, change of attitudes, sociocognitive development and school achievement. Peer interactions in statistics leaning are an effective way of avoiding pupils’ rejection of academic tasks and developing their positive academic self-esteem, their ability to find solving strategies and to become more autonomous and critical learners. They also play an essential role in order to promote inclusive schooling principles (César, submitted). The results stress the potentialities of this work and the importance of promoting meaningful statistical tasks, developed in project work, in which students chose the themes to explore, also planning and operacionalizing the different steps of their statistical work. Come away with me and discuss statistics learning through collaborative work!
  • Um estudo de adaptação à população portuguesa do University Student Depression Inventory
    Publication . Santos, Luísa; Pereira, Anabela; Veiga, Feliciano Henriques
    O presente trabalho tem como objectivo estudar as acaracterísticas psicométricas do University Student Depression Inventory (USDI), tendo em vista a adaptaçãod este instrumento à população universitária portuguesa.
  • Dialogical identities in students from cultural minorities or students categorised as presenting SEN: How do they shape learning, namely in mathematics?
    Publication . César, Margarida
    Portuguese schools are multicultural. Diversity is their main characteristic. Portuguese policy documents assume inclusive principles (Ainscow & César, 2006). Students categorised as presenting Special Educational Needs (SEN) attend mainstream schools. Multiculturality and diversity are challenges to the educational system. We assume that teachers need to (re)construct the curricula, conceiving it as a mediating tool (César & Oliveira, 2005). Collaborative work facilitate students’ knowledge appropriation, the development of competencies (Elbers & de Haan, 2005), and the emergence of a learning community (Lave & Wenger, 1991). Students can be empowered and (re)construct their identities, including students whose voices are usually silenced. Identities are conceived as dialogical and conflictive (Hermans, 2001), particularly when the students’ cultures are far away from the school’s cultures, and transitions between them are difficult (César, 2003). These data are from the Interaction and Knowledge project whose main goal was to study and promote collaborative work in formal educational settings. It lasted 12 years, including classes all over the country (5th - 12th grades, 9/10 - 17/18 years old). It had two levels: (1) quasi experimental studies where different types of dyads were studied (César, 1994; Carvalho, 2001); (2) action-research studies based on interpretative/qualitative approaches, inspired in ethnographic methods; collaborative work was implemented during at least a school year (César & Santos, 2006). A ten years follow up was implemented. The cases in discussion were from two 9th grade classes, in two schools near Lisbon. Participant observation (different observers, including external evaluators; audio and/or videotaped), questionnaires, interviews, instruments inspired in projective tasks, students’ protocols and several documents were the data collecting instruments. The data analysis was a systematic and recurrent content analysis. The inductive categories and the interpretations that emerged were then discussed among the participants and by the project research group. The results illuminate that collaborative work and being part of a learning community can be powerful tools that allow students to (re)construct their identities, namely their identity as (mathematics) students. Collaborative work empowered students and had an impact in their life paths even many years after leaving the project. The participants’ accounts illuminate the role of teachers’ practices in their identities, as well as the conflicts these students had to face, namely the ones related to their cultures and to the experiences related to their categorisation as presenting SEN. Learning how to deal with these conflicts is an essential step to school achievement and to avoid exclusion.
  • Adaptação da “Multidimensional Peer Victimization Scale” para Portugal
    Publication . Veiga, Feliciano Henriques
    Neste estudo, procedeu-se à adaptação portuguesa da “Peer Victimization Scale”, de Mynard e Joseph (2000). A amostra envolveu 279 alunos do ensino básico de escolas da periferia de Lisboa, com sujeitos do género masculino e feminino. A escala apresentou bons índices de consistência interna e, numa análise de componentes principais com rotação varimax, foram identificados quatro factores. No estudo da validade externa, os factores da escala apareceram correlacionados com os factores da “Escala de Disrupção Escolar Professada pelos Alunos” (EDEP). Os resultados sugerem que a “Multidimensional Peer Victimization Scale” apresenta boas qualidades psicométricas, podendo ser utilizado na investigação, para avaliar a vitimização entre alunos em escolas portuguesas.