Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
6.71 MB | Adobe PDF |
Advisor(s)
Abstract(s)
O presente relatório apresenta a implementação de uma Unidade Didática na disciplina de Oficina Multimédia B, do Curso Científico-Humanístico de Artes Visuais, da Escola Secundária Fernando Lopes-Graça, da Parede.
O tema da Unidade Didática desenvolvida foi A Retórica Visual em Oficina Multimédia B e teve como finalidade a criação de um conteúdo publicitário para uma plataforma digital. Foi trabalhada a temática da Retórica Visual na imagem
publicitária, com o uso do programa Adobe Photoshop.
A Unidade Didática ocorreu em três fases, com a duração de duas aulas de 90 minutos para cada – numa primeira fase, fez-se uma introdução ao tema, com a explicação dos conceitos “retórica visual e “hipérbole visual”. Nesta fase foi, ainda, feita uma abordagem ao programa Adobe Photoshop e à utilização das
ferramentas disponíveis no mesmo.
Considerando a faixa etária dos alunos apropriada para a execução do projeto em vista, uma vez que os mesmos são assíduos utilizadores das plataformas digitais, principalmente das redes sociais, foi utilizado o telemóvel como uma das ferramentas essenciais de trabalho em sala de aula.
Como metodologia de trabalho, adotei o Trabalho de Projeto com as suas fases principais – observação, brainstorming, ação pessoal crítica e criação
individual.
Durante a Implementação, foi notória a dificuldade de ter todos os alunos com o projeto finalizado no tempo estipulado para o mesmo, uma vez que alguns contratempos como a Greve da Classe docente e não docente, mostraram-se limitadores para a finalização atempada dos projetos individuais.
No entanto, no geral, a turma concluiu a tarefa final proposta, tendo tido um resultado positivo. Os objetivos do projeto foram alcançados, na unanimidade da turma, que demonstrou criatividade e empenho em todo o processo de trabalho, resultando num projeto consistente e de acordo com o esperado. No entanto, sentiram-se fragilidades aquando da tomada de decisões e da gestão do tempo.
Concluiu-se que o desenvolvimento do Projeto Retórica Visual em Oficina Multimédia B possibilitou uma análise sobre como um recurso utilizado diariamente pelos alunos – telemóvel- se pode transformar numa ferramenta de trabalho, em sala de aula, na disciplina de Oficina de Multimédia B, nomeadamente durante a construção de um conteúdo digital.
As a complement to my Master studies I had to present and implement a Didactic Unit in the discipline of Oficina de Multimédia B, of the ScientificHumanistic Course of Visual Arts, at Escola Secundária Fernando Lopes-Graça, in Parede. This Didactic Unit theme was Retórica Visual em Oficina Multimédia B and aimed to create advertising content for a digital platform, using Adobe Photoshop. The Didactic Unit took place in three phases, divided in two classes of 90 minutes each – in the first phase, an introduction to the theme was made, with the explanation of the concepts “visual rhetoric and “visual hyperbole”. At this stage, was also made an approach to the Adobe Photoshop program and the use of the tools available in it. Considering the age range, and since they are frequent users of digital platforms, mainly social networks, the cell phone was used as one of the essential tools to work in the classroom. As work methodology, I adopted Project Work with its main phases - observation, brainstorming, critical personal action and individual creation. During the Implementation, it was notorious the difficulty of having all the students with the project finished at time because of some setbacks such as strikes. However, overall, the class completed the proposed final task, with positive results. The project goals were achieved, showing creativity and commitment throughout the work process, resulting in a consistent project that met expectations. It was concluded that the development of the Project Retórica Visual em Oficina Multimédia B enabled an analysis of how a resource used daily by students - mobile phone - can become a work tool, in the classroom, in the subject of Oficina de Multimédia B, especially during the construction of digital content.
As a complement to my Master studies I had to present and implement a Didactic Unit in the discipline of Oficina de Multimédia B, of the ScientificHumanistic Course of Visual Arts, at Escola Secundária Fernando Lopes-Graça, in Parede. This Didactic Unit theme was Retórica Visual em Oficina Multimédia B and aimed to create advertising content for a digital platform, using Adobe Photoshop. The Didactic Unit took place in three phases, divided in two classes of 90 minutes each – in the first phase, an introduction to the theme was made, with the explanation of the concepts “visual rhetoric and “visual hyperbole”. At this stage, was also made an approach to the Adobe Photoshop program and the use of the tools available in it. Considering the age range, and since they are frequent users of digital platforms, mainly social networks, the cell phone was used as one of the essential tools to work in the classroom. As work methodology, I adopted Project Work with its main phases - observation, brainstorming, critical personal action and individual creation. During the Implementation, it was notorious the difficulty of having all the students with the project finished at time because of some setbacks such as strikes. However, overall, the class completed the proposed final task, with positive results. The project goals were achieved, showing creativity and commitment throughout the work process, resulting in a consistent project that met expectations. It was concluded that the development of the Project Retórica Visual em Oficina Multimédia B enabled an analysis of how a resource used daily by students - mobile phone - can become a work tool, in the classroom, in the subject of Oficina de Multimédia B, especially during the construction of digital content.
Description
Relatório da Prática de Ensino Supervisionada, Mestrado em Ensino de Artes Visuais, 2023, Universidade de Lisboa, Instituto de Educação
Keywords
Artes visuais Educação artística Comunicação visual Multimédia Relatórios da prática de ensino supervisionada - 2023