Repository logo
 
No Thumbnail Available
Publication

A representação do Amor Sacrificial em The Happy Prince and other Tales (1888) e A House of Pomegranates (1892)

Use this identifier to reference this record.
Name:Description:Size:Format: 
ulfl221660_tm.pdf397.91 KBAdobe PDF Download

Abstract(s)

A presente dissertação, apresentada no Ć¢mbito do Mestrado em Estudos Ingleses e Americanos, tem como objectivo abordar a representação do amor sacrificial nas colectĆ¢neas de contos de Oscar Wilde, The Happy Prince and Other Tales (1888) e A House of Pomegranates (1892), e articulĆ”-la com a caracterização genológica dos contos, de forma a ponderar o modo como Oscar Wilde usa as convenƧƵes do conto de fadas na construção dos seus contos, tendo sempre em conta o duplo enquadramento do autor – o vitorianismo inglĆŖs e o contexto irlandĆŖs. Esta dissertação consiste em trĆŖs capĆ­tulos, para alĆ©m da introdução e da conclusĆ£o. O primeiro capĆ­tulo incide sobre a contextualização de questƵes teóricas acerca da definição de fairy tale, enquanto gĆ©nero e forma de arte literĆ”ria. O segundo capĆ­tulo apresenta uma contextualização dos contos de Wilde na Ć©poca vitoriana. O terceiro capĆ­tulo analisa criticamente a representação de amor sacrificial em ā€œThe Happy Princeā€, ā€œThe Nightingale and the Roseā€, ā€œThe Fisherman and His Soulā€ e ā€œThe Star-Childā€ e considera o modo como estes contos utilizam as convenƧƵes dos contos das fadas. Neste estudo sobre um corpus e um tema ainda pouco estudado pela crĆ­tica literĆ”ria, apoiar-me-ei no trabalho de autores como Jarlath Killeen (2007), Jack Zipes (1983, 2000, 2012), Donald Haase (2008), Peter Raby (1997), Marina Warner (2014), Elisabeth Harris (2003), Anne Markey (2015), entre outros. Espero assim, trazer uma nova abordagem aos contos de Oscar Wilde em termos temĆ”ticos e genológicos.
The present dissertation, presented within the Masters in English and American Studies, aims to address the representation of sacrificial love in Oscar Wilde's collections of fairy tales, The Happy Prince and Other Tales (1888) and A House of Pomegranates (1892); concurrently, it considers these narratives’ genre in order to assess how Oscar Wilde uses the fairy tale conventions in the construction of his tales, taking always in consideration the author’s dual framework - the English Victorianism and the Irish context. This dissertation consists of three chapters, besides the introduction and the conclusion. The first chapter focus on the contextualization of theoretical questions about the definition of fairy tale as a genre and a form of literary art. The second chapter presents a contextualization of Wilde’s tales in the Victorian era. The third chapter critically analyses the representation of sacrificial love in ā€œThe Happy Princeā€, ā€œThe Nightingale and the Roseā€, ā€œThe Fisherman and His Soulā€ and ā€œThe Star-Childā€; and considers the form how they make use of the fairy tale conventions. In this study of a corpus and topic which still has been little studied by literary criticism, I rely on the work of authors such as Jarlath Killeen (2007), Jack Zipes (1983, 2000, 2012), Donald Haase (2008), Peter Raby (1997), Marina Warner (2014), Elisabeth Harris (2003), Anne Markey (2015), among others. I hope to bring a new thematical and genealogical insight into Oscar Wilde tales.

Description

Keywords

Wilde, Oscar, 1854-1900 - Crítica e interpretação Wilde, Oscar, 1854-1900. The Happy Prince and other Tales Wilde, Oscar, 1854-1900. A House of Pomegranates Contos irlandeses - séc.19 - História e crítica Contos de fadas - História e crítica Teses de mestrado - 2016

Pedagogical Context

Citation

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue

Publisher

CC License