Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
1.15 MB | Adobe PDF |
Authors
Advisor(s)
Abstract(s)
Esta dissertação consiste na apresentação de uma pesquisa que pretendeu investigar a
implementação de uma plataforma adaptativa com conceitos de gameficação em uma escola
da região metropolitana de Curitiba, capital do Estado do Paraná – Brasil. A amostra
consistiu em um estudo metodológico de caráter misto, predominantemente qualitativo,
realizado no primeiro semestre do ano de 2015. Partindo de uma sucinta revisão de literatura
sobre o ensino adaptativo e considerando o elevado potencial de gameficação, é apresentada,
na sequência, a caracterização da plataforma adaptativa utilizada e uma breve descrição dos
recursos incorporados. Em seguida, é explicitada como foi aplicada a metodologia para esta
pesquisa, as variáveis consideradas e os resultados alcançados. Foram aplicados
questionários, inquéritos e observações em campo para esclarecer pontos cruciais da
problemática levantada. Ficou evidenciado neste estudo o apreço pelos elementos de jogos
como fator significativamente favorável à motivação, o ensino adaptativo como uma das
grandes tendências da educação na valorização da aprendizagem personalizada e a
possibilidade de análise de indicadores que oferecem informações relevantes sobre pontos
fortes e pontos a melhorar dos alunos. Apesar deste trabalho descrever apenas a fase inicial
da implementação da plataforma adaptativa na instituição de ensino, foi possível, por meio
deste estudo, identificar resultados substanciais para o direcionamento de ações pedagógicas
estratégicas.
This dissertation consists of the presentation of a study that intended to investigate the implementation of an adaptive platform with gamification concepts in a school in the metropolitan region of Curitiba, Paraná state capital - Brazil. The sample consisted of a methodological study of mixed character, predominantly qualitative, conducted in the first half of the year 2015. Starting from a summary literature review on the adaptive teaching and considering the high potential of gamification is presented, in sequence, the characterization adaptive platform used and a brief description of incorporated resources. It is then explained how the methodology for this survey was conducted, the variables considered and achievements. Questionnaires were applied, surveys and field observations to clarify crucial points of the raised problematic. Evidenced in this study the appreciation of the game elements as significantly favorable factor to motivation, the adaptive education as one of the major trends of education in valuing personalized learning and the possibility of analysis of indicators that provide relevant information about strengths and areas for improvement students. Although this paper describe only the initial stage of the implementation of adaptive platform educational institution, it was possible, through this study, identify substantial results for the targeting of strategic pedagogical actions.
This dissertation consists of the presentation of a study that intended to investigate the implementation of an adaptive platform with gamification concepts in a school in the metropolitan region of Curitiba, Paraná state capital - Brazil. The sample consisted of a methodological study of mixed character, predominantly qualitative, conducted in the first half of the year 2015. Starting from a summary literature review on the adaptive teaching and considering the high potential of gamification is presented, in sequence, the characterization adaptive platform used and a brief description of incorporated resources. It is then explained how the methodology for this survey was conducted, the variables considered and achievements. Questionnaires were applied, surveys and field observations to clarify crucial points of the raised problematic. Evidenced in this study the appreciation of the game elements as significantly favorable factor to motivation, the adaptive education as one of the major trends of education in valuing personalized learning and the possibility of analysis of indicators that provide relevant information about strengths and areas for improvement students. Although this paper describe only the initial stage of the implementation of adaptive platform educational institution, it was possible, through this study, identify substantial results for the targeting of strategic pedagogical actions.
Description
Dissertação de mestrado, Educação (Educação e Tecnologias Digitais), Universidade de Lisboa, Instituto de Educação, 2015
Keywords
Aprendizagem E-learning Matemática Teses de mestrado - 2015