| Name: | Description: | Size: | Format: | |
|---|---|---|---|---|
| 8.18 MB | Adobe PDF |
Authors
Abstract(s)
O presente trabalho tem como objetivo conhecer como a implementação de atividades
STEM influencia a aprendizagem dos alunos sobre o tópico energia e movimentos e a sua
contribuição para o desenvolvimento das competências preconizadas no programa da
disciplina de Física e Química A do 10.º ano de escolaridade. Neste sentido, procura-se
identificar que dificuldades revelam os alunos, que aprendizagens realizam e que
avaliações fazem relativamente ao uso deste tipo de tarefas.
Este trabalho insere-se no quadro de projeto mais amplo “Let’s GoSTEM: Abordagem
STEM e sua influência nas aprendizagens de Física, interesse e motivação”, financiado
pela FCT, referência PTDC/CED-EDG/31480/2017.
Para atingir as finalidades apresentadas optou-se por utilizar uma metodologia de
investigação qualitativa, uma vez que, se pretende conhecer e descrever as reações dos
alunos, em ambiente de sala de aula, ao serem implementadas tarefas de cariz STEM. Os
dados são recolhidos utilizando vários instrumentos, nomeadamente, a observação
participante, os questionários e os documentos escritos. Da análise de conteúdo
emergiram categorias e subcategorias do estudo que facilitaram a apresentação,
interpretação e compreensão dos dados recolhidos. Os resultados apontam para uma
maior motivação e um maior envolvimento por parte dos alunos quando envolvidos nas
tarefas STEM propostas. De facto, os dados mostram que, partindo de um contexto real
e próximo do seu quotidiano, os alunos realizam aprendizagens mais significativas sobre
o tópico energia e movimentos. De acordo com os dados recolhidos, os alunos realizaram
aprendizagens no domínio conceptual e no domínio processual.
The present work aims to know how the implementation of STEM activities influences students' learning about the topic energy and movements and its contribution to the development of competences recommended in the program of the discipline of Physics and Chemistry A of the 10th year of schooling. We seek to identify what difficulties the students reveal, what learning they carry out and what assessments they make regarding the use of this type of tasks. This work is part of the broader project framework “Let’s GoSTEM: STEM Approach and its influence on Physics learning, interest and motivation”, funded by FCT, reference PTDC/CED-EDG/31480/2017. To achieve the purposes presented, we chose to use a qualitative research methodology, since it is intended to know and describe the reactions of students, in a classroom environment, when STEM tasks are implemented. Data are collected using various instruments, namely participant observation, questionnaires, and written documents. From the content analysis, categories and subcategories of the study emerged that facilitated the presentation, interpretation and understanding of the collected data. The results point to greater motivation and greater involvement on the part of students when involved in the proposed STEM tasks. In fact, the data show that, starting from a real context and close to their daily lives, students carry out more significant learning on the topic of energy and movements. According to the data collected, students learned in the conceptual domain and in the procedural domain.
The present work aims to know how the implementation of STEM activities influences students' learning about the topic energy and movements and its contribution to the development of competences recommended in the program of the discipline of Physics and Chemistry A of the 10th year of schooling. We seek to identify what difficulties the students reveal, what learning they carry out and what assessments they make regarding the use of this type of tasks. This work is part of the broader project framework “Let’s GoSTEM: STEM Approach and its influence on Physics learning, interest and motivation”, funded by FCT, reference PTDC/CED-EDG/31480/2017. To achieve the purposes presented, we chose to use a qualitative research methodology, since it is intended to know and describe the reactions of students, in a classroom environment, when STEM tasks are implemented. Data are collected using various instruments, namely participant observation, questionnaires, and written documents. From the content analysis, categories and subcategories of the study emerged that facilitated the presentation, interpretation and understanding of the collected data. The results point to greater motivation and greater involvement on the part of students when involved in the proposed STEM tasks. In fact, the data show that, starting from a real context and close to their daily lives, students carry out more significant learning on the topic of energy and movements. According to the data collected, students learned in the conceptual domain and in the procedural domain.
Description
Relatório da Prática de Ensino Supervisionada, Mestrado em Ensino de Física e de Química no 3º Ciclo do Ensino Básico e no Ensino Secundário, 2022, Universidade de Lisboa, Instituto de Educação
Keywords
Aprendizagem Literacia científica Energia cinética Ensino da física Investigação qualitativa Ciências - Estudo e ensino Relatórios da prática de ensino supervisionada - 2022
