Repository logo
 
Loading...
Thumbnail Image
Publication

Apolónio de Rodes 4.1-5: uma teia de sentidos

Use this identifier to reference this record.
Name:Description:Size:Format: 
Apolónio de Rodes 4.1-5 UMA TEIA DE SENTIDOS.pdf200.62 KBAdobe PDF Download

Advisor(s)

Abstract(s)

No livro IV da Argonáutica, de Apolónio de Rodes, o poeta invoca a Musa, afirmando não saber como continuar com seu canto. Usando um sintagma homérico, ennepe, Mousa que remete o leitor para o início da Odisseia, os quatro versos do proémio apresentam palavras não homéricas, fundamentais dentro da epopeia. A ideia de afasia e de inquietação, expressa no verso três, muito embora provenha de Calímaco, deve ser lida percebendo a relevância destes termos dentro do poema. Com as palavras o poeta cria um processo de reminiscências que lembra os Leitmotiven wagnerianos.
In Argonautica’ s book IV the poet invokes the Muse, stating that he does not know how to continue with his song. Using a Homeric expression, ennepe, Mousa that sends the reader to the beginning of the Odyssey, the four verses of this proem present non-Homeric words, fundamental within the epic. The idea of aphasia and of restlessness, expressed in verse three, even though it comes from Callimachus, must be read by perceiving the relevance of these terms within the poem. With the words the poet creates a process of reminiscences similar to the Wagnerian Leitmotiven.

Description

Keywords

Musas Medeia Morte de Absirto Muses Medea Apsyrtus’ death

Pedagogical Context

Citation

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue

Publisher

Centro de Estudos Clássicos

CC License