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Authors
Advisor(s)
Abstract(s)
A problemática da concepção e controlo de estratégias de desenvolvimento turístico
assume uma importância crescente no domínio das políticas de desenvolvimento socioeconómico
das regiões, não só a um nível macro mas, também a um nível micro, onde
são examinados, em grande profundidade, aspectos específicos das estratégias de
desenvolvimento turístico. É pois, nesta segunda dimensão que se enquadra o Problema
do Desenho Optimizado de Itinerários Turísticos (PDIT), que é o objecto de estudo
desta dissertação.
Este problema destina-se a apoiar, não a construção de circuitos turísticos com um
objectivo comercial dirigido a grupos de turistas mas, na perspectiva de um turista
isolado que pretende um itinerário turístico com a duração de vários dias e de acordo
com os seus interesses, numa determinada região. Esse itmerário poderá ser fornecido
num Posto de Turismo de uma região ou em quiosques multimédia da Direcção Geral
de Turismo, das Câmaras Municipais ou outras entidades.
O PDIT pode ser enquadrado, no âmbito dos quadros teóricos de referência na área de
Investigação Operacional, como um Problema de Rotas de Veículos com Janelas
Temporais. É realizada, uma análise do problema e consequente apresentação de
formalizações para o mesmo, no contexto da optimização em redes e de programação
binária mista.
O método que se propõe para resolver o PDIT baseia-se na decomposição em dois
níveis; um primeiro nível que corresponde à determinação de itinerários com duração de
um dia (subitinerários) e um segundo nível que constrói, a partir dos itinerários diários,
um itinerário global com a duração pretendida pelo turista. Foram desenvolvidas para o
primeiro nível duas heurísticas construtivas, uma heurística do vizinho mais próximo e
uma de inserção e para segundo nível uma heurística construtiva e uma melhorativa
com estratégias de diversificação e intensificação. Os correspondentes algoritmos foram
implementados e testados computacionalmente, na construção de um itinerário turístico
para a Região de Santarém.
The issue of conceiving and controlling tourist development strategies is becoming increasingly important in socio-economic regional development policies, both from a macro as well as from a micro standpomt. As the latter approach deals more deeply with specific aspects of tourist development, the author consider that the Problem of Optimized Development of Tourist Routes (PDIT) is more closely related to the micro perspective. This issue, and our research, is not designed to build tourist circuits, for commercial purposes, to benefit tourist groups, but rather for the isolated tourist who wishes to enjoy a route lasting several days, in accordance with his particular interests, in a given region. This circuit could be available at a region's tourist offíce or any multimédia Portuguese Tourist Board reception offíce, local council tourist facilities, and other relevant information centres. It is also felt from na Operations Research standpoint that our research topic has to do with vehicle routing problem with time windows. Once the issue has been analysed, a mathematical formulation is drawn up. The methodology proposed is based on a breakdown of the problem into two leveis: the fírst involves determining single day routes (sub-routes) whereas the second one, builí from the daily routes, concems a global route whose duration is decided by the tourist. For the fírst levei, two constructive heuristics were developed, one a nearest neighbour heuristic and another an insertion heuristic. For the second levei, a constructive heuristic was created along with an improvement heuristic with a diversification-intensifícation strategies, to obtain better results. The respective algorithms were computationally implemented and tested in building a tourist route for the Santarém region.
The issue of conceiving and controlling tourist development strategies is becoming increasingly important in socio-economic regional development policies, both from a macro as well as from a micro standpomt. As the latter approach deals more deeply with specific aspects of tourist development, the author consider that the Problem of Optimized Development of Tourist Routes (PDIT) is more closely related to the micro perspective. This issue, and our research, is not designed to build tourist circuits, for commercial purposes, to benefit tourist groups, but rather for the isolated tourist who wishes to enjoy a route lasting several days, in accordance with his particular interests, in a given region. This circuit could be available at a region's tourist offíce or any multimédia Portuguese Tourist Board reception offíce, local council tourist facilities, and other relevant information centres. It is also felt from na Operations Research standpoint that our research topic has to do with vehicle routing problem with time windows. Once the issue has been analysed, a mathematical formulation is drawn up. The methodology proposed is based on a breakdown of the problem into two leveis: the fírst involves determining single day routes (sub-routes) whereas the second one, builí from the daily routes, concems a global route whose duration is decided by the tourist. For the fírst levei, two constructive heuristics were developed, one a nearest neighbour heuristic and another an insertion heuristic. For the second levei, a constructive heuristic was created along with an improvement heuristic with a diversification-intensifícation strategies, to obtain better results. The respective algorithms were computationally implemented and tested in building a tourist route for the Santarém region.
Description
Mestrado em Matemática Aplicada à Economia e Gestão
Keywords
Itinerários turísticos Optimização de rotas com janelas temporais Heuristicas construtivas Estratégias de diversificação e intensificação Touristic itineraries Vehicle routing optimization with time windows Constructive heuristics Diversification and intensification strategies
Pedagogical Context
Citation
Colaço, Susana Isabel Gueifão, (1999). " Desenho optimizado de itinerários turísticos. Alguns métodos heurísticos". Dissertação de Mestrado. Universidade de Lisboa, Instituto Superior de Economia e Gestão.
Publisher
Instituto Superior de Economia e Gestão