Repository logo
 
Publication

Learning to cycle : the influence of individual constraints and of the training bicycle

datacite.subject.fosCiências Sociaispt_PT
dc.contributor.advisorMatos, Rita Cordovil de
dc.contributor.advisorBranco, Marco António Colaço
dc.contributor.authorMercê, Cristiana Isabel André
dc.date.accessioned2022-12-05T16:16:20Z
dc.date.available2022-12-05T16:16:20Z
dc.date.issued2022-09-12
dc.description.abstractThe present thesis aimed to investigate an important motor milestone in children’s life, the process of learning to cycle, more specifically to: 1) systematically review the intervention programs for learning to cycle; 2) investigate different constraints that influence this learning process; 3) create and implement a learning to cycle intervention, and compare the learning process between the balance bike (BB) and the bicycle with lateral training wheels (BTW); 4) analyse the BB’s cycling patterns and investigate if velocity is a control parameter; 5) compare the motor variability during the learning process with BB and BTW. The methodology included a systematic review, one web-survey, a longitudinal intervention, and two cross-sectional studies. The systematic review pointed that it should be adopted a progressive cycle learning strategy, primarily using training bicycles and simpler exercises. The survey identified differences in the age of learning to cycle (ALC) according to the: training bicycle used, with the BB's approach revealing the lowest ALC; birth decade, which has decreased since 1970-79; physical activity, with people more active learning to cycle earlier; and birth order, with the younger children learning earlier than only children. The “L2Cycle” program was applied to 25 children (6.08±1.19 years), having a success rate of 88% (100%-BB, 75%-BTW). BB’s children needed fewer days to cycle independently (self-launch, ride and brake). Seven BB’s cycle patterns were categorized. After six sessions, children explored more cycling patterns and increased their global velocities. The results support that velocity is a probable control parameter. During the learning process, the BB allowed a greater motor variability than the BTW, leading to a faster adaptation to the traditional bicycle, which is a potential reason for its greater learning efficiency.pt_PT
dc.description.abstractEsta tese teve como objetivo investigar um importante marco motor na vida da criança, o processo de aprender a andar de bicicleta, visando especificamente: 1) rever sistematicamente os programas de intervenção para fomentar esta aprendizagem; 2) investigar os diferentes constrangimentos que influenciam esta aprendizagem; 3) criar e implementar um programa de aprendizagem, comparando o processo de aprendizagem entre a bicicleta de equilíbrio (BE) e bicicleta com rodas laterais (BRL); 4) analisar os padrões de motores que existem na BE e investigar se a velocidade é um parâmetro de controlo; 5) comparar a variabilidade motora durante a aprendizagem com a BE e BRL. A metodologia incluiu uma revisão sistemática, um inquérito online, uma intervenção longitudinal e dois estudos transversais. A revisão sistemática apontou que deve ser adotada uma estratégia de aprendizagem progressiva, utilizando primeiramente bicicletas de treino e exercícios mais simples. O inquérito verificou diferenças na idade de aprendizagem (IA) de acordo com: a bicicleta de treino, com a abordagem da BE a revelar menor IA; década de nascimento, a qual decresceu desde 1970-79; atividade física, com pessoas mais ativas a aprendem mais cedo e; ordem de nascimento, com o irmão mais novo a aprender mais cedo que o filho único. O programa de aprendizagem “L2Cycle” foi aplicado a 25 crianças (6,08±1,19anos), revelando um sucesso de 88% (100%-BE, 75%-BRL). As crianças da BE necessitaram de menos dias para andar de bicicleta autonomamente (iniciar, pedalar em equilíbrio e travar). Foram categorizados sete padrões motores na BE. Após seis sessões as crianças exploraram mais padrões e aumentaram as suas velocidades globais. Os resultados suportam que a velocidade é um provável parâmetro de controlo. Durante a aprendizagem, a BE induziu uma maior variabilidade motora que a BRL, levando a adaptação mais rápida à bicicleta tradicional, o que é uma potencial razão para a sua maior eficiência de aprendizagem.pt_PT
dc.identifier.tid101717300pt_PT
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.5/26356
dc.language.isoengpt_PT
dc.subjectAffordancespt_PT
dc.subjectBicyclept_PT
dc.subjectLearningpt_PT
dc.subjectTask constraintspt_PT
dc.subjectVariabilitypt_PT
dc.subjectAffordancespt_PT
dc.subjectAprendizagempt_PT
dc.subjectBicicletapt_PT
dc.subjectConstrangimentos da tarefapt_PT
dc.subjectVariabilidadept_PT
dc.titleLearning to cycle : the influence of individual constraints and of the training bicyclept_PT
dc.typedoctoral thesis
dspace.entity.typePublication
rcaap.rightsopenAccesspt_PT
rcaap.typedoctoralThesispt_PT
thesis.degree.nameDoutoramento em Motricidade Humana na especialidade de Comportamento Motorpt_PT

Files

Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
2022_ Doutoramento em Motricidade Humana, na especialidade Comportamento Motor.pdf
Size:
2.17 MB
Format:
Adobe Portable Document Format
License bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
license.txt
Size:
1.71 KB
Format:
Item-specific license agreed upon to submission
Description: