Repository logo
 
No Thumbnail Available
Publication

Learning to cycle : the influence of individual constraints and of the training bicycle

Use this identifier to reference this record.

Abstract(s)

The present thesis aimed to investigate an important motor milestone in children’s life, the process of learning to cycle, more specifically to: 1) systematically review the intervention programs for learning to cycle; 2) investigate different constraints that influence this learning process; 3) create and implement a learning to cycle intervention, and compare the learning process between the balance bike (BB) and the bicycle with lateral training wheels (BTW); 4) analyse the BB’s cycling patterns and investigate if velocity is a control parameter; 5) compare the motor variability during the learning process with BB and BTW. The methodology included a systematic review, one web-survey, a longitudinal intervention, and two cross-sectional studies. The systematic review pointed that it should be adopted a progressive cycle learning strategy, primarily using training bicycles and simpler exercises. The survey identified differences in the age of learning to cycle (ALC) according to the: training bicycle used, with the BB's approach revealing the lowest ALC; birth decade, which has decreased since 1970-79; physical activity, with people more active learning to cycle earlier; and birth order, with the younger children learning earlier than only children. The “L2Cycle” program was applied to 25 children (6.08±1.19 years), having a success rate of 88% (100%-BB, 75%-BTW). BB’s children needed fewer days to cycle independently (self-launch, ride and brake). Seven BB’s cycle patterns were categorized. After six sessions, children explored more cycling patterns and increased their global velocities. The results support that velocity is a probable control parameter. During the learning process, the BB allowed a greater motor variability than the BTW, leading to a faster adaptation to the traditional bicycle, which is a potential reason for its greater learning efficiency.
Esta tese teve como objetivo investigar um importante marco motor na vida da criança, o processo de aprender a andar de bicicleta, visando especificamente: 1) rever sistematicamente os programas de intervenção para fomentar esta aprendizagem; 2) investigar os diferentes constrangimentos que influenciam esta aprendizagem; 3) criar e implementar um programa de aprendizagem, comparando o processo de aprendizagem entre a bicicleta de equilíbrio (BE) e bicicleta com rodas laterais (BRL); 4) analisar os padrões de motores que existem na BE e investigar se a velocidade é um parâmetro de controlo; 5) comparar a variabilidade motora durante a aprendizagem com a BE e BRL. A metodologia incluiu uma revisão sistemática, um inquérito online, uma intervenção longitudinal e dois estudos transversais. A revisão sistemática apontou que deve ser adotada uma estratégia de aprendizagem progressiva, utilizando primeiramente bicicletas de treino e exercícios mais simples. O inquérito verificou diferenças na idade de aprendizagem (IA) de acordo com: a bicicleta de treino, com a abordagem da BE a revelar menor IA; década de nascimento, a qual decresceu desde 1970-79; atividade física, com pessoas mais ativas a aprendem mais cedo e; ordem de nascimento, com o irmão mais novo a aprender mais cedo que o filho único. O programa de aprendizagem “L2Cycle” foi aplicado a 25 crianças (6,08±1,19anos), revelando um sucesso de 88% (100%-BE, 75%-BRL). As crianças da BE necessitaram de menos dias para andar de bicicleta autonomamente (iniciar, pedalar em equilíbrio e travar). Foram categorizados sete padrões motores na BE. Após seis sessões as crianças exploraram mais padrões e aumentaram as suas velocidades globais. Os resultados suportam que a velocidade é um provável parâmetro de controlo. Durante a aprendizagem, a BE induziu uma maior variabilidade motora que a BRL, levando a adaptação mais rápida à bicicleta tradicional, o que é uma potencial razão para a sua maior eficiência de aprendizagem.

Description

Keywords

Affordances Bicycle Learning Task constraints Variability Affordances Aprendizagem Bicicleta Constrangimentos da tarefa Variabilidade

Pedagogical Context

Citation

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue

Publisher

CC License