Repository logo
 
Publication

As mulheres troianas da Síria. Leituras contemporâneas da tragédia de Eurípides

datacite.subject.fosHumanidades::Línguas e Literaturaspt_PT
dc.contributor.advisorSerra, José Pedro da Silva Santos
dc.contributor.authorVinagre, Sandra Pereira
dc.date.accessioned2023-02-07T12:57:13Z
dc.date.available2023-02-07T12:57:13Z
dc.date.issued2022-12-13
dc.date.submitted2023-01-24
dc.description.abstractA tragédia das mulheres troianas tem sido apreciada praticamente desde sempre e a partir do século XX deixa de ser novidade a representação da tragédia de Eurípides em contexto de guerra. No entanto, quando um grupo de mulheres sírias, refugiadas na Jordânia, sem qualquer experiência de actuação, apresenta ao público a sua própria leitura do drama clássico, intitulada Syrian Trojan Women e com encenação de Omar Abusaada, abre-se um novo capítulo na história da recepção do drama clássico e que assume contornos claramente políticos quando a peça é readaptada e transformada para a sua representação num palco ocidental, agora intitulada de Queens of Syria e com encenação de Zoe Lafferty. Partindo da análise destas duas peças de teatro, esta tese apresenta, por um lado, uma reflexão sobre o motivo da escolha de uma peça incluída no cânone ocidental para representação por um grupo de sírias, o modo como a abordagem terapêutica, que esteve na base do projecto inicial, se reflectiu nas modificações à peça clássica, substituindo-se o conceito de fidelidade pelo conceito de testemunho, e de como a sua transferência para um palco ocidental levou a um processo transformativo que é revelador da importância e influência de um específico contexto social e político e de uma mensagem única que se pretende transmitir e influenciar, afectando a análise de categorias trágicas como a culpa e a responsabilidade e inclusive conduzindo a uma inversão do processo da catarse. Por outro lado, esta tese analisa o modo como estas novas leituras da tragédia de Eurípides, apesar de representadas para um público do século XXI, se interligam com o momento da representação das tragédias na polis, através da procura da recuperação do elo entre o teatro e valores intrínsecos a um sistema democrático, responsabilizando-se directamente o público sobre o resultado das suas escolhas políticas num mundo cada vez mais globalizado. Persiste a procura da resposta à pergunta da esfinge, agora formulada de outra forma, consequência das dificuldades enfrentadas pelas mulheres sírias nos países de acolhimento: “What does it mean to be a human?”.pt_PT
dc.description.abstractThe tragedy of the Trojan women has been appreciated since time immemorial. From the 20th century onward, the representation of Euripides’ tragedy in the context of war is no longer a novelty. But when a group of Syrian refugee women in Jordan, without any acting experience, presents to the public their own reading of the classic drama, they open a new chapter in the history of the reception of the Greek tragedy. This play was titled Syrian Trojan Women and it was directed by Omar Abusaada. It was then readapted and transformed for its performance on a western stage. Titled Queens of Syria and directed by Zoe Lafferty, this play sends a strong political message. Starting from the analysis of these two plays, this thesis presents on the one hand a reflection on the reason for choosing a play that belongs to the western canon to be performed by Syrians. It also analyses the way in which the therapeutic approach, which was the basis of the initial project, was reflected in the modifications made to the classical play and how the concept of fidelity was replaced with the concept of testimony. It is also argued that the intent to show this play on a western stage led to a transformative process that revealed the importance and the influence of a specific social and political context. This new reading also revealed a clear intention to convey a single message and influence the audience, a choice that affected the concept of tragic categories such as guilt and responsibility and led to a reversal of the process of catharsis. On the other hand, this thesis analyses how these new readings of Euripides' tragedy, despite being performed for a 21st century audience, are interconnected with the moment of representation of tragedies in the polis. They represent an attempt to recover the connection between theatre and values intrinsic to a democratic system, by making the audience directly responsible for the outcome of their political choices in an increasingly globalized world. The search for the answer to the sphinx’s question continues, now formulated in a different manner, in consequence of the difficulties faced by the Syrian women in the host countries: “What does it mean to be a human?”.pt_PT
dc.identifier.tid101544367pt_PT
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10451/56202
dc.language.isoporpt_PT
dc.titleAs mulheres troianas da Síria. Leituras contemporâneas da tragédia de Eurípidespt_PT
dc.typedoctoral thesis
dspace.entity.typePublication
person.familyNamePereira Vinagre
person.givenNameSandra
person.identifier.ciencia-idC71E-DDFE-D374
person.identifier.orcid0000-0002-6840-3928
rcaap.rightsclosedAccesspt_PT
rcaap.typedoctoralThesispt_PT
relation.isAuthorOfPublicationca7202ae-5986-4b42-9b82-dc00f2b51a55
relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscoveryca7202ae-5986-4b42-9b82-dc00f2b51a55
thesis.degree.nameDoutoramento em Estudos Clássicospt_PT

Files

Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
ulflspvinagre_td.pdf
Size:
4.44 MB
Format:
Adobe Portable Document Format
License bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
license.txt
Size:
1.2 KB
Format:
Item-specific license agreed upon to submission
Description: