| Name: | Description: | Size: | Format: | |
|---|---|---|---|---|
| 246.46 MB | Adobe PDF |
Advisor(s)
Abstract(s)
Esta dissertação tem como tema os padrões das chitas de Alcobaça e a técnica de
estampagem.
Por interesse pessoal as chitas de Alcobaça foram a sua base primordial, por nelas
existir uma forte ligação às tradições de Portugal e uma possibilidade de criar um
padrão forte para a realização de uma colecção original composta por quatro
coordenados (dois fatos de banho e dois biquínis).
Para elaborar este trabalho houve não só que aprofundar os conhecimentos em
relação às chitas de Alcobaça, às suas tradições e história, como também às
técnicas existentes na área da estampagem.
Só posteriormente ao estudo aprofundado sobre ambos os temas, e tendo em
conta alguns factores importantes, foram então impressos os padrões em LYCRA,
para iniciar a confecção das peças.
Com a realização desta colecção pretende dar-se uma nova vida a uma tradição
muito presente na sociedade portuguesa do século XX que se estava a perder, e
reabilitar não só os padrões específicos como também a forma de os utilizar,
adaptando tradições antigas às futuras necessidades da população.
ABSTRACT - The topic of this essay is the patterns of the ‘Chitas de Alcobaça’ and their printing technique. The study was based not only on a personal interest, but also on the existence of a strong connection to the Portuguese tradition of the ‘Chitas de Alcobaça’ and the opportunity to design strong patterns to create an original collection composed by four coordinates: two swimsuits and two bikinis. To elaborate this work I had to deepen the knowledge about the ‘Chitas de Alcobaça”, its traditions and history and their different techniques. Only after a study of these parts, the patterns were then printed in LYCRA in order to initiate the construction of the pieces. This collection pretends to give a new life to what it was a very strong tradition of the Portuguese society of the twentieth century. This tradition was loosing its importance, and it seems relevant to rehabilitate, not only the specific patterns, but also the way of using them, adapting the old traditions to the our future needs.
ABSTRACT - The topic of this essay is the patterns of the ‘Chitas de Alcobaça’ and their printing technique. The study was based not only on a personal interest, but also on the existence of a strong connection to the Portuguese tradition of the ‘Chitas de Alcobaça’ and the opportunity to design strong patterns to create an original collection composed by four coordinates: two swimsuits and two bikinis. To elaborate this work I had to deepen the knowledge about the ‘Chitas de Alcobaça”, its traditions and history and their different techniques. Only after a study of these parts, the patterns were then printed in LYCRA in order to initiate the construction of the pieces. This collection pretends to give a new life to what it was a very strong tradition of the Portuguese society of the twentieth century. This tradition was loosing its importance, and it seems relevant to rehabilitate, not only the specific patterns, but also the way of using them, adapting the old traditions to the our future needs.
Description
Tese de Mestrado em Design de Moda
Keywords
Estampagem Padrões Chitas de Alcobaça Tradicional Swimwear Printing Tradit
Pedagogical Context
Citation
CORREIA, Rita de Castro de Bragança Neiva - O acordar de uma tradição como as artes tradições se podem manter nos dias de hoje. Lisboa : FA, 2012. Tese de Mestrado
Publisher
Faculdade de Arquitectura de Lisboa
