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Authors
Abstract(s)
O desenvolvimento das infraestruturas assumiu-se paradoxal. Enquanto elementos
fundamentais na relação entre a cidade e o território, em que vieram dar palco às
vivências urbanas, à acessibilidade e a uma mobilidade rápida, as mesmas assumiram
também um papel fragmentador do território.
Propõe-se olhar para as infraestruturas como um elemento organizador da estrutura
urbana, capaz de estabelecer conexões, repor continuidades e promover a coesão
territorial.
Esta reflexão incide sobre o território de Cascais, na zona circunscrita ao Nó de
Carcavelos, e propõe questionar a forma como o desenho infraestrutural pode ter
influência na fragmentação espacial, na estrutura ecológica, na diversidade funcional,
e sobre como se pode redesenhar de forma a transformar o território.
O projeto pretende ser um elemento conector entre o lugar e a cidade, capaz de
aproveitar as oportunidades de reorganização do território, num conjunto de
intervenções a várias escalas.
ABSTRACT: The development of infrastructure was assumed to be paradoxical. As fundamental elements in the relationship between the city and the territory, comparing the stage to urban experiences, accessibility and rapid mobility, as they also assumed a fragmenting role for the territory. It is proposed to look at infrastructures as an organizing element of the urban structure, capable of establishing establishing, replacing continuities and promoting territorial cohesion. This reflection focuses on the territory of Cascais, in the area circumscribed to the Carcavelos Node, and proposes to question how the infrastructural design can influence spatial fragmentation, ecological structure, functional diversity, and how it can be redesigned in such a way. transform the territory. The project aims to be a connecting element between the place and the city, capable of taking advantage of the opportunities for reorganizing the territory, in a set of resources of various scales.
ABSTRACT: The development of infrastructure was assumed to be paradoxical. As fundamental elements in the relationship between the city and the territory, comparing the stage to urban experiences, accessibility and rapid mobility, as they also assumed a fragmenting role for the territory. It is proposed to look at infrastructures as an organizing element of the urban structure, capable of establishing establishing, replacing continuities and promoting territorial cohesion. This reflection focuses on the territory of Cascais, in the area circumscribed to the Carcavelos Node, and proposes to question how the infrastructural design can influence spatial fragmentation, ecological structure, functional diversity, and how it can be redesigned in such a way. transform the territory. The project aims to be a connecting element between the place and the city, capable of taking advantage of the opportunities for reorganizing the territory, in a set of resources of various scales.
Description
Dissertação de Mestrado em Arquitetura com a especialização em Urbanismo apresentada na Faculdade de Arquitetura da Universidade de Lisboa para obtenção do grau de Mestre.
Keywords
Fragmentação Infraestruturas Estrutura ecológica Espaço público Fragmentation Infraestructures Polarities Ecological structure Public space
Pedagogical Context
Citation
BATISTA, Sara Cristina Vicente - A5 : caminhos, permanências e polaridades : recomposição de continuidades em S. Domingos de Rana. - Lisboa : FA, 2021. Dissertação de Mestrado.
Publisher
Universidade de Lisboa, Faculdade de Arquitetura