Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
7.77 MB | Adobe PDF |
Advisor(s)
Abstract(s)
Este estudo decorreu numa escola de 1° CEB Multicultural; na qual a população
de origem e nascimento não luso é em número superior à de origem e nascimento luso.
Como população estudada, seleccionámos duas turmas de 1° ano e duas de 4°ano, num
total de 76 alunos e também as respectivas quatro professoras. Vídeo gravámos dezasseis
aulas de língua portuguesa quatro em cada turma, transcrevemos as interacções verbais
registadas em onze aulas que posteriormente analisámos com recurso a uma Grelha de
Análise de Comportamentos Verbais. Este material foi também por nós quantificado.
Construímos e aplicámos uma entrevista semi-estruturada, às quatro professoras,
posteriormente transcrevemos e interpretámos o resultado decorrente da análise de
conteúdo. Numa fase final, cruzámos os resultados obtidos com cada uma das fontes de
recolha de informação e concluímos que estamos perante situações de não discriminação,
em que os professores se preocupam igualmente com alunos de origem e nascimento luso
e de origem e nascimento não luso. Concluímos, ainda, que seja ao nível das interacções
verbais emitidas, seja das dirigidas aos alunos, elas são maioritariamente relacionadas com
alunos de nascimento e origem não lusa; este facto, pensamos, prende-se
fundamentalmente com questões culturais e de formação de professores.
This study was conduced in a multicultural elementary school; in witch the population of non"Portuguese birth or origin is superior to the population of Portuguese birth or origin. As subject of study two classes of and grades were selected, in a total of 76 students and the respective four teachers. Sixteen Portuguese classes were video recorded, four in each class, we then transcribed the verbal interactions in eleven of this classes and analyzed it in a 'Grid of Verbal Behavior Analysis'. This material was also quantified by us. We elaborated and applied a semi-structured interview to the four teachers, after we transcribed and interpreted the result of the 'analysis of content'. In a final stage, we cross examined the results in the interview with the ones from the classes and concluded that we are in presence of non discriminatory situations, in witch the teachers are concerned equally with the non-portuguese birth or origin students and with the Portuguese birth or origin. We also concluded that concerning verbal interactions, emitted by the students or to them, the non-portuguese students were favored; we think this is related with the teacher's background and cultural reasons.
This study was conduced in a multicultural elementary school; in witch the population of non"Portuguese birth or origin is superior to the population of Portuguese birth or origin. As subject of study two classes of and grades were selected, in a total of 76 students and the respective four teachers. Sixteen Portuguese classes were video recorded, four in each class, we then transcribed the verbal interactions in eleven of this classes and analyzed it in a 'Grid of Verbal Behavior Analysis'. This material was also quantified by us. We elaborated and applied a semi-structured interview to the four teachers, after we transcribed and interpreted the result of the 'analysis of content'. In a final stage, we cross examined the results in the interview with the ones from the classes and concluded that we are in presence of non discriminatory situations, in witch the teachers are concerned equally with the non-portuguese birth or origin students and with the Portuguese birth or origin. We also concluded that concerning verbal interactions, emitted by the students or to them, the non-portuguese students were favored; we think this is related with the teacher's background and cultural reasons.
Description
Tese de mestrado em Ciências da Educação (Área de especialização em Educação Intercultural), apresentada à Universidade de Lisboa através da Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, 2004
Keywords
Teses de mestrado - 2004 Interacção verbal Multiculturalismo Salas de aula Interacção professor-aluno