Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
15.72 MB | Adobe PDF |
Authors
Advisor(s)
Abstract(s)
Este relatório de Prática Profissional Supervisionada tem como objetivo realizar
uma proposta didática sobre a influência Clássica na Arte do Renascimento. Com isto
podemos analisar a utilização de conhecimentos que os alunos adquiriram no início do
ano para trabalhar em outros temas no futuro. Em uma primeira fase, serão analisadas as
aulas lecionadas na Escola Secundária do Pinhal Novo, no Concelho de Palmela, sobre a
arquitetura romana e o contexto histórico, de seguida será demonstrado como, a partir
destas aulas, poderiam ser abordados temas do Renascimento. Os alunos seriam
conduzidos a identificar semelhanças e também a compreender o motivo das mesmas,
tendo em conta aspetos da cultura romana. Com isto é pretendido fomentar a autonomia,
a curiosidade e a capacidade dos alunos de criar relações entre temas, a partir de uma
exposição inicial. Para tratar estes assuntos, o foco estará em temas da disciplina bianual
de História da Cultura e das Artes, sendo estes o Módulo 2 – Cultura do Senado e o
Módulo 5 – Cultura do Palácio do 10.º ano de escolaridade.
This report of Supervised Professional Practice aims to create a teaching proposal about the Classical influence in Renaissance Art. With this we can analyse the use of knowledge that students have gained at the beginning of the year to work on other topics in the future. In a first step, we will analyse the lessons taught at the Pinhal Novo Secondary School, in Palmela, about Roman architecture and its historical context, then we will demonstrate how, from these lessons, Renaissance themes could be approached. Students would be led to identify similarities and also understand the reason for them, taking into account aspects of Roman culture. The aim is to encourage autonomy, curiosity and the students’ ability to create links between themes, starting from an initial exposure. To address these issues, the focus will be on topics from the biannual subject History of Culture and the Arts, these being Module 2 – Culture of the Senate and Module 5 – Culture of the Palace from year 10.
This report of Supervised Professional Practice aims to create a teaching proposal about the Classical influence in Renaissance Art. With this we can analyse the use of knowledge that students have gained at the beginning of the year to work on other topics in the future. In a first step, we will analyse the lessons taught at the Pinhal Novo Secondary School, in Palmela, about Roman architecture and its historical context, then we will demonstrate how, from these lessons, Renaissance themes could be approached. Students would be led to identify similarities and also understand the reason for them, taking into account aspects of Roman culture. The aim is to encourage autonomy, curiosity and the students’ ability to create links between themes, starting from an initial exposure. To address these issues, the focus will be on topics from the biannual subject History of Culture and the Arts, these being Module 2 – Culture of the Senate and Module 5 – Culture of the Palace from year 10.
Description
Relatório da Prática de Ensino Supervisionada, Mestrado em Ensino de História no 3º Ciclo do Ensino Básico e no Ensino Secundário, 2022, Universidade de Lisboa, Instituto de Educação
Keywords
Classicismo (Arte) Renascimento História - Estudo e ensino Civilização clássica Relatórios da prática de ensino supervisionada - 2022