Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
24.46 MB | Adobe PDF |
Authors
Advisor(s)
Abstract(s)
O presente trabalho tem como objectivo principal esclarecer a influência dos
maus tratos e da negligência nas representações da vinculação em crianças de idade préescolar.
Utilizámos a Tarefa de Completamento de Histórias concebida por Bretherton,
Ridgeway e Cassidy (1990) e a metodologia Q-Sort segundo a proposta de
Miljkovitch, Pierrehumbert, Karmaniola e Halfon (2003), para discriminar entre
estratégias de vinculação observadas em crianças maltratadas, crianças negligenciadas
e crianças sem suspeita de maus tratos ou negligência.
O presente trabalho tem como objectivo principal esclarecer a influência dos
maus tratos e da negligência nas representações da vinculação em crianças de idade préescolar.
Utilizámos a Tarefa de Completamento de Histórias concebida por Bretherton,
Ridgeway e Cassidy (1990) e a metodologia Q-Sort segundo a proposta de
Miljkovitch, Pierrehumbert, Karmaniola e Halfon (2003), para discriminar entre
estratégias de vinculação observadas em crianças maltratadas, crianças negligenciadas
e crianças sem suspeita de maus tratos ou negligência.
A Teoria da Vinculação, cuja génese conceptual se encontra nos trabalhos de
Bowlby iniciados em 1940, pressupõe que as crianças desenvolvem modelos de
representação interna do objecto primário com que se relacionam, de si próprias e de si
próprias em relação com os outros, com base na história de relacionamento com o
prestador primário de cuidados. Quando os prestadores de cuidados (pais ou seus
substitutos) adoptam comportamentos desadequados, como ocorre nas situações de
maus tratos ou de negligência, o comportamento de vinculação da criança é afectado
Crittenden (1988a). A investigação tem vindo a demonstrar que as crianças sujeitas a
experiências de maus tratos ou de negligência desenvolvem padrões muito inseguros de
vinculação (Crittenden, 1988b; Carlson, Cicchetti, Bamett, & Braunwald, 1989; van
Uzendoom, Schuengel & Bakersman-Kranenburg, 1999b) e constroem modelos
distorcidos do self Por consequência, os outros são percepcionados como
indisponíveis e rejeitantes.
Os resultados obtidos neste estudo indicaram que as crianças maltratadas ou
negligenciadas em idade pré-escolar (dos 3 aos 6 anos) tendem a adoptar estratégias
inseguras de vinculação (desactivadas, hiperactivadas e desorganizadas), recorrendo
menos à estratégia segura, quando comparadas com crianças que não foram vítimas de
maus tratos ou de negligência. Não se encontraram diferenças, entre o grupo de crianças
maltratadas e o grupo de crianças negligenciadas. Não se verificaram diferenças
significativas em função do sexo das crianças nem em função da existência de relações
com outros adultos significativos não maltratantes ou não negligentes, no
desenvolvimento de estratégias de vinculação inseguras. Os resultados são discutidos
com base na Teoria da Vinculação, sendo também feitas algumas propostas, de
investigação futura.
This study focuses on the influence of maltreatment and neglect on attachment representations in a preschool children sample. The Attachment Story Completion Task developed by Bretherton, Ridgeway e Cassidy (1990) and a Q-Sort technique according to the proposal of Miljkovitch, Pierrehumbert, Karmaniola e Halfon (2003) were used to determine the attachment strategies of maltreated, neglected and non maltreated or neglected children. According to Attachment theory, developed by Bowlby in the 40's, children develop representational internal models of attachment figures, of the self and of the self in relation with others based on their relationship with the primary caregiver. When primary caregivers (parents or substitutes) exhibit inadequate behaviors such as maltreating and neglectful behaviors, the child attachment behavior is affected (Crittenden 1988a). Several investigations have concluded that children who were victims of maltreatment or neglect develop very insecure patterns of attachment (Crittenden, 1988b; Carlson, Cicchetti, Bamett & Braunwald, 1989; van IJzendoom, Schuengel & Bakersman-Kranenburg, 1999b) and distorted representational models of the self Consequently, others are perceived as rejecting and unavailable. Results indicated that maltreated and neglected preschool children (3 to 6 years old) tend to use insecure attachment strategies (deactivated, hyperactivated and disorganized), and less of secure strategies when compared to controls. There were no differences between the maltreated and neglected group in terms of attachment representations. There were no significant differences as a function of sex or as a function of the existence of relationship with a non maltreating or non neglectful adult, on the development of insecure attachment strategies. These results are discussed in terms of Attachment Theory and proposals for future investigation are made.
This study focuses on the influence of maltreatment and neglect on attachment representations in a preschool children sample. The Attachment Story Completion Task developed by Bretherton, Ridgeway e Cassidy (1990) and a Q-Sort technique according to the proposal of Miljkovitch, Pierrehumbert, Karmaniola e Halfon (2003) were used to determine the attachment strategies of maltreated, neglected and non maltreated or neglected children. According to Attachment theory, developed by Bowlby in the 40's, children develop representational internal models of attachment figures, of the self and of the self in relation with others based on their relationship with the primary caregiver. When primary caregivers (parents or substitutes) exhibit inadequate behaviors such as maltreating and neglectful behaviors, the child attachment behavior is affected (Crittenden 1988a). Several investigations have concluded that children who were victims of maltreatment or neglect develop very insecure patterns of attachment (Crittenden, 1988b; Carlson, Cicchetti, Bamett & Braunwald, 1989; van IJzendoom, Schuengel & Bakersman-Kranenburg, 1999b) and distorted representational models of the self Consequently, others are perceived as rejecting and unavailable. Results indicated that maltreated and neglected preschool children (3 to 6 years old) tend to use insecure attachment strategies (deactivated, hyperactivated and disorganized), and less of secure strategies when compared to controls. There were no differences between the maltreated and neglected group in terms of attachment representations. There were no significant differences as a function of sex or as a function of the existence of relationship with a non maltreating or non neglectful adult, on the development of insecure attachment strategies. These results are discussed in terms of Attachment Theory and proposals for future investigation are made.
Description
Tese de mestrado em Psicologia (Área de especialização em Psicologia Clínica), apresentada à Universidade de Lisboa através da Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, 2005
Keywords
Teses de mestrado - 2005 Vinculação Maus tratos infantis - Portugal Psicologia clínica - Estudos de caso Negligência infantil