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Authors
Advisor(s)
Abstract(s)
O presente documento para obtenção do grau de mestre em Design
de Produto aborda a temática da utilização das novas tecnologias digitais
e em que medida a sua utilização pode beneficiar a metodologia projetual
das empresas.
Deste modo, através da realização de um estágio académico de índole
profissional realizado na empresa Carpintaria Sucupira (CS), foram
recolhidos dados relativos à metodologia projetual da empresa, sendo que
a principal intenção da investigação será apresentar uma proposta
inovadora, com o intuito de otimizar as estratégias utlizadas pela
empresa, aquando da apresentação do projeto ao cliente, com recurso às
novas tecnologias digitais.
Assim, será realizado um estudo de caso em que se visa compreender
de que forma é que as novas tecnologias podem melhorar a apresentação
dos projetos aos clientes. Para isto, foram definidos três objetivos gerais:
(i) Definir estratégias que contribuam para a otimização do processo de
projeção da empresa; (ii) Compreender de que forma é que as novas
tecnologias são vantajosas para a indústria do mobiliário; e (iii)
Reconhecer de que forma as competências adquiridas no ciclo de estudos
promovem o desenvolvimento profissional do estudante aquando do
desenvolvimento de projetos. Perante esta situação foram também
selecionados alguns instrumentos de recolha de dados, quer
intervencionistas, quer não intervencionistas, sendo eles: aplicação de
entrevistas e pesquisa e análise documental.
ABSTRACT: This document for obtaining a master's degree in Product Design addresses the theme of the use of new digital technologies and the extent to which their use can benefit the design methodology of companies. Thus, through an academic internship of a professional nature carried out at the company Carpintaria Sucupira (CS), data were collected regarding the company's design methodology, and the main intention of the investigation will be to present an innovative proposal, in order to optimize the strategies used by the company, when presenting the project to the client, using new digital technologies. Thus, a case study will be carried out in order to understand how new technologies can improve the presentation of projects to customers. For this, three general objectives were defined: (i) Define strategies that contribute to the optimization of the company's projection process; (ii) Understand how new technologies are beneficial for the furniture industry; and (iii) Recognize how the skills acquired in the study cycle promote the student's professional development when developing projects. In view of this situation, some data collection instruments were also selected, both interventionist and non-interventionist, namely: application of interviews and research and documentary analysis.
ABSTRACT: This document for obtaining a master's degree in Product Design addresses the theme of the use of new digital technologies and the extent to which their use can benefit the design methodology of companies. Thus, through an academic internship of a professional nature carried out at the company Carpintaria Sucupira (CS), data were collected regarding the company's design methodology, and the main intention of the investigation will be to present an innovative proposal, in order to optimize the strategies used by the company, when presenting the project to the client, using new digital technologies. Thus, a case study will be carried out in order to understand how new technologies can improve the presentation of projects to customers. For this, three general objectives were defined: (i) Define strategies that contribute to the optimization of the company's projection process; (ii) Understand how new technologies are beneficial for the furniture industry; and (iii) Recognize how the skills acquired in the study cycle promote the student's professional development when developing projects. In view of this situation, some data collection instruments were also selected, both interventionist and non-interventionist, namely: application of interviews and research and documentary analysis.
Description
Dissertação de Mestrado em Design com a especialização em Design de Produto apresentada na Faculdade de Arquitetura da Universidade de Lisboa para obtenção do grau de Mestre.
Keywords
Design de produto Indústria do mobiliário Metodologia projetual Novas tecnologias Realidade virtual Product design Furniture industry Project methodology New technologies Virtual reality
Pedagogical Context
Citation
BENTO, Carlos Jorge Almeida - As novas tecnologias : uma visão sobre a sua influência na metodologia projetual da empresa CS. - Lisboa : FA, 2021. Dissertação de Mestrado.
Publisher
Universidade de Lisboa, Faculdade de Arquitetura