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Research Project

Development of prosodic structure and intonation

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Questões de perceção em língua materna
Publication . Frota, Sónia; Name, Cristina
O presente volume é uma introdução ao estudo da aquisição e desenvolvimento linguísticos. Embora especialmente dedicado à aquisição do português como língua materna e não materna, assume uma perspetiva comparada, confrontando dados da aquisição desta língua com os disponíveis para outras línguas do mundo. Surge na sequência da necessidade de um livro de carácter introdutório de apoio à atividade pedagógica nesta área do saber, suprindo uma lacuna há muito sentida por docentes e discentes. Integra capítulos da autoria de vários especialistas portugueses e brasileiros, o que permitiu compilar uma parte substancial do trabalho de investigação sobre aquisição do português desenvolvido nas últimas décadas, em formato de texto de divulgação de fácil acesso. Começando com uma panorâmica histórica das questões centrais colocadas, no último século, sobre a aquisição das línguas naturais, o volume explora vários domínios da aquisição (particularmente, a fonologia e a sintaxe) e considera o desenvolvimento típico e atípico, bem como o problema da avaliação linguística. O bilinguismo e a aquisição de uma L2 são o tema de dois capítulos independentes. Finalmente, relaciona-se o desenvolvimento do conhecimento implícito com o do conhecimento metalinguístico e com a aprendizagem da escrita.
A focus intonational morpheme in European Portuguese: Production and perception
Publication . Frota, Sónia
Production studies of the intonational signalling of focus in European Portuguese (EP) have shown that focus is expressed by a specific pitch accent type, thus revealing a systematic contrast between nuclear accents associated with different meanings. In declarative utterances, the contrast between the neutral/broad focus reading and the narrow/contrastive focus reading is essentially realized as an alignment difference: H+L* (neutral accent) and H*+L (focus accent). A pilot perceptual study using natural stimuli has shown that subjects are able to distinguish between members of neutral/focus minimal pairs and to match them to the appropriate production context. However, the perception of the contrast found in production has not yet been investigated in detail. The present paper revisits the production contrast and investigates its categorical nature using a multiple methodology approach that resorts to semantically motivated tasks. Several experiments tested whether differences in F0 peak and valley alignment would trigger a perceptual change from one meaning to the other, and whether the alignment differences pattern alike in stimuli based on a neutral and a focus sentence. In Experiment 1, stimuli were classified in a context-matching identification task. In Experiment 2, participants rated appropriateness of stimulus to context in a semantic scaling task. Finally, in Experiment 3, pairs of stimuli were discriminated in a context-matching discrimination task. The results of the three experiments provide converging evidence for the distinction between H+L* and H*+L. Moreover, they support the claim that the neutral/focus accent distinction is primarily an alignment contrast phonologically encoded at the pitch accent level. These findings have implications for the understanding of the nature of intonational contrasts, and the discussion about the approaches and methods to define prosodic categories.
Early Prosodic Development: Emerging intonation and phrasing in European Portuguese
Publication . Frota, Sónia; Cruz, Marisa; Matos, Nuno; Vigário, Marina
Studies of emerging prosody from the word to the phrase, integrating various sources of evidence, are scarce, and our understanding of the pathways of prosodic development is still very limited. An investigation of emerging intonation and prosodic phrasing was undertaken on the basis of production data on intonation and duration patterns from the speech of two European Portuguese children between 1;00 and 2;04. The results show that both the development of intonation and phrasing were found to precede the onset of combinatorial speech, and to coincide in time with critical points in lexical development. Prosodic phrasing evolved in three steps, by the unfolding of key prosodic levels. Implications of these results are discussed in relation to early prosodic development across languages.
Aquisição prosódica entre os 4 e os 18 anos de idade
Publication . Filipe, Marisa; Vicente, Selene; Frota, Sónia
A prosódia, associada aos aspetos suprasegmentais da fala responsáveis pela produção da melodia do discurso e pela segmentação do fluxo da fala em unidades portadoras de sentido, constitui uma fonte de modulação e transmissão de significado crucial para a produção e compreensão de intenções comunicativas. No presente estudo, acompanhamos a trajetória de aquisição da prosódia em falantes monolingues do Português Europeu no período entre os 4 e os 18 anos de idade. Avaliaram-se 42 participantes com a versão Portuguesa do Profiling Elements of Prosodic Systems-Communication (PEPS-C), um instrumento de avaliação da prosódia recetiva e expressiva em torno de 4 dimensões fundamentais: segmentação, foco, interação e afeto. Traçamos um perfil desenvolvimental, identificando o período entre os 6 e os 9 anos como uma fase marcante em termos do domínio e maturação do sistema prosódico.

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Funding agency

Fundação para a Ciência e a Tecnologia

Funding programme

3599-PPCDT

Funding Award Number

PTDC/CLE-LIN/108722/2008

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