| Name: | Description: | Size: | Format: | |
|---|---|---|---|---|
| 446.66 KB | Adobe PDF |
Authors
Advisor(s)
Abstract(s)
Ao longo das últimas décadas, foram vários os indícios que apontaram para a
importância da promoção da autorregulação da aprendizagem, em contexto de sala de
aula, assim como da promoção da regulação da atenção. A presente dissertação teve
então, como foco principal, o papel do professor como agente co-regulador na gestão da
regulação da atenção dos alunos. Partindo da grelha de observação sistemática de
estratégias de co-regulação da atenção em sala de aula, sistema construído no âmbito do
projeto “Promoção de Estratégias de autorregulação da atenção no 1ª ciclo do Ensino
Básico” por Agostinho, Ferreira e Veiga Simão, (2020), e tendo como referente as
estratégias de autorregulação da aprendizagem, Zimmerman e Martinez Pons (1986),
este estudo teve como objetivo identificar as estratégias de promoção da regulação da
atenção dos alunos em sala de aula, assim como dar um primeiro passo na validação
deste instrumento de observação. Foi feito o levantamento dos comportamentos de três
professores do 4º ano do ensino básico, em sala de aula, em 18 momentos distintos,
sendo que foram utilizados três instrumentos – grelha de observação sistemática de
estratégias de co-regulação da atenção em sala de aula, grelha de identificação da gestão
da prática pedagógica, e a redação de notas de campo. Os dados recolhidos foram
analisados através de uma análise de conteúdo por categoria de estratégias, assim como
por utilização destas estratégias por professor. Os resultados demonstram que as
estratégias mais utilizadas pelos professores, em diferentes níveis, pertencem à categoria
de estruturação do ambiente de sala de aula, sendo que estes perfazem 37,2% do total
dos comportamentos registados. No entanto, estratégias diretamente relacionadas com o
processo cíclico de autorregulação da atenção, nomeadamente estratégias de orientação
da atenção para o estabelecimento de objetivos e planeamento estratégico, de orientação
da atenção para a monitorização da realização das tarefas e de orientação da atenção
para a revisão e avaliação do trabalho desenvolvido pelos alunos, foram utilizadas de
forma escassa, perfazendo no total 32% dos comportamentos observados. Ao nível das
estratégias de ensino explícito de estratégias de autorregulação da atenção, os
comportamentos observados perfazem o total de 1%, pelo que a incidência destes
comportamentos foi residual. Destaca-se a importância teórica e prática deste estudo
para a investigação da autorregulação da aprendizagem e regulação da atenção, uma vez
que os resultados refletem e suportam a importância de promover o ensino destas
estratégias durante o primeiro ciclo de escolaridade.
Over the last decades, there have been several indications pointing to the importance of promoting self-regulated learning in the classroom context, as well as the promotion of attention regulation. Therefore, the main focus of the present study was the role of the teacher as a co-regulating agent in the management of students' attention regulation. Based on the systematic observation grid of attention co-regulation strategies in the classroom, a system built under the project "Promoção de Estratégias de autorregulação da atenção no 1ª ciclo do Ensino Básico” by Agostinho, Ferreira, and Veiga Simão, (2020), and having as a reference the self-regulated learning strategies by Zimmerman and Martinez Pons (1986), this study aimed to identify the strategies to promote students' attention regulation in the classroom, as well as to take a first step in the validation of this observation tool. A survey of the behaviors of three 4th grade primary teachers was carried out in the classroom at 18 different moments, and three instruments were used - systematic observation grid of co-regulation attention strategies in the classroom, identification grid of the management of the pedagogical practice, and field notes. The collected data were analyzed through a content analysis technic by category of strategies, as well as by use of those strategies per teacher. The results showed that most strategies used by the teachers belong to the category of structuring the classroom environment, with these making up 37.2% of the total recorded behaviors. However, strategies directly related to the cyclical process of self-regulation of attention, such as strategies to direct attention towards goal setting and strategic planning of the task, direct attention towards monitoring task accomplishment, and to direct attention towards the review and evaluation of students' work, were hardly used, representing a total of 32% of the observed behaviors. As regarding the explicit teaching of strategies of attention regulation, the observed behaviors make up a total of 1%, so the incidence of these behaviors was residual. The theoretical and practical importance of this study for research on self-regulated learning and attention regulation should be highlighted since the results reflect and support the importance of promoting the teaching of these strategies throughout primary school.
Over the last decades, there have been several indications pointing to the importance of promoting self-regulated learning in the classroom context, as well as the promotion of attention regulation. Therefore, the main focus of the present study was the role of the teacher as a co-regulating agent in the management of students' attention regulation. Based on the systematic observation grid of attention co-regulation strategies in the classroom, a system built under the project "Promoção de Estratégias de autorregulação da atenção no 1ª ciclo do Ensino Básico” by Agostinho, Ferreira, and Veiga Simão, (2020), and having as a reference the self-regulated learning strategies by Zimmerman and Martinez Pons (1986), this study aimed to identify the strategies to promote students' attention regulation in the classroom, as well as to take a first step in the validation of this observation tool. A survey of the behaviors of three 4th grade primary teachers was carried out in the classroom at 18 different moments, and three instruments were used - systematic observation grid of co-regulation attention strategies in the classroom, identification grid of the management of the pedagogical practice, and field notes. The collected data were analyzed through a content analysis technic by category of strategies, as well as by use of those strategies per teacher. The results showed that most strategies used by the teachers belong to the category of structuring the classroom environment, with these making up 37.2% of the total recorded behaviors. However, strategies directly related to the cyclical process of self-regulation of attention, such as strategies to direct attention towards goal setting and strategic planning of the task, direct attention towards monitoring task accomplishment, and to direct attention towards the review and evaluation of students' work, were hardly used, representing a total of 32% of the observed behaviors. As regarding the explicit teaching of strategies of attention regulation, the observed behaviors make up a total of 1%, so the incidence of these behaviors was residual. The theoretical and practical importance of this study for research on self-regulated learning and attention regulation should be highlighted since the results reflect and support the importance of promoting the teaching of these strategies throughout primary school.
Description
Dissertação de mestrado, Psicologia (Área de Especialização em Psicologia da Educação e Orientação), Universidade de Lisboa, Faculdade de Psicologia, 2021
Keywords
Autorregulação Estratégias motivacionais Aprendizagem Professores do ensino básico (1º Ciclo) Teses de mestrado - 2021
