| Name: | Description: | Size: | Format: | |
|---|---|---|---|---|
| 544.45 KB | Adobe PDF |
Advisor(s)
Abstract(s)
O presente estudo insere‐se na área de investigação dos percursos de formação de
adultos, concretamente dos atores cuja prática profissional se inscreve no universo
do reconhecimento de adquiridos experienciais.
O pressuposto principal no qual se inscreve este estudo assenta na ideia de que a
formação é um processo de construção individual e, como tal, as experiências e
vivências que marcam cada percurso estão intimamente relacionadas com os
contextos onde cada vida em particular se vai construindo. Neste sentido, atribuise
aos sujeitos um lugar central no seu processo formativo, uma das linhas de força
nas atuais correntes da formação e intervenção no campo da educação de adultos.
Assim se fundamenta a opção metodológica de analisar duas narrativas
autobiográficas de educadores de adultos ligados ao contexto do Reconhecimento
de Adquiridos Experienciais, procurando‐se evidenciar a estrutura dos seus
percursos de formação, assim como as dimensões que concorreram para os seus
processos individuais de formação.
This study is part of a research area of adult training pathways, specifically those adults whose professional practice falls within the universe of recognition of acquired experiences. The main assumption on which this study is inscribed is based on the idea that training is an individual process. Experiences that mark each particular life are closely related with the different life contexts. In this sense, adults have a central place in his own formative process. This is one of the main lines of today’s adult education. So, we chose two RVC professional autobiographical narratives as the methodological option, seeking to show the life dimensions that were important to their own formative processes.
This study is part of a research area of adult training pathways, specifically those adults whose professional practice falls within the universe of recognition of acquired experiences. The main assumption on which this study is inscribed is based on the idea that training is an individual process. Experiences that mark each particular life are closely related with the different life contexts. In this sense, adults have a central place in his own formative process. This is one of the main lines of today’s adult education. So, we chose two RVC professional autobiographical narratives as the methodological option, seeking to show the life dimensions that were important to their own formative processes.
Description
Tese de mestrado, Ciências da Educação (Formação de Adultos), Universidade de Lisboa, Instituto de Educação, 2012
Keywords
Formação de adultos - Portugal Validação de competências Teses de mestrado - 2012
