Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
1.5 MB | Adobe PDF |
Authors
Advisor(s)
Abstract(s)
Este trabalho analisa a evolução da formação acadêmica dos Oficiais da Marinha Portuguesa, desde a criação da Academia Real dos Guardas Marinhas, fundada em Lisboa em 14 de dezembro de 1782. Durante esse período, foi reconhecida a importância da formação de profissionais capacitados para conduzir embarcações pelos mares, enfatizando o caráter crucial para o aprimoramento científico e técnico necessário para as singraduras marítimas. O estudo também abrange a transferência da Família Real para o Brasil antes da Invasão Napoleônica, culminando na organização da Companhia Real de Guardas Marinhas no Brasil, sob a direção de Dantas Pereira.
Dentro desse contexto, com o retorno de Dom João VI a Portugal, após a Independência do Brasil, em 1822, o projeto do trabalho propõe a elaboração de uma dissertação dividida em três capítulos e anexos. O primeiro capítulo tem como foco a história da formação da Academia Real dos Guardas-Marinhas e suas influências, enquanto o segundo e o terceiro capítulos exploraram os movimentos que levaram à fundação da Escola Naval tanto no Brasil quanto em Portugal, em 1845. Essa abordagem viabiliza a análise dos estudos e relatos pertinentes à manutenção da formação dos Oficiais da Armada Real, no período entre 1807 e 1845 em Portugal, com ênfase na atuação da Academia Real, Escola Politécnica e dos Voluntários da Armada Real.
This work analyzes the evolution of the academic training of Portuguese naval officers since the creation of the Academia Real dos Guardas Marinhas, founded in Lisbon on December 14, 1782. During this period, the importance of training professionals capable of guiding vessels across the seas was recognized, emphasizing the crucial nature of the scientific and technical training required for maritime adventures. The study also covers the transfer of the Royal Family to Brazil before the Napoleonic Invasion, culminating in the organization of the Companhia Real de Guardas Marinhas in Brazil, under the direction of Dantas Pereira. Within this context, with the return of Dom João VI to Portugal, following Brazil's independence in 1822, the work project proposes the preparation of a dissertation divided into three chapters and annexes. The first chapter focuses on the history of the formation of the Royal Marine Guards Academy and its influences, while the second and third chapters explore the movements that led to the foundation of the Naval School in both Brazil and Portugal in 1845. This approach makes it possible to analyze the studies and reports pertinent to the maintenance of the training of Royal Navy Officers in the period between 1807 and 1845 in Portugal, with an emphasis on the work of the Academia Real, Escola Politécnica and the Royal Navy Volunteers.
This work analyzes the evolution of the academic training of Portuguese naval officers since the creation of the Academia Real dos Guardas Marinhas, founded in Lisbon on December 14, 1782. During this period, the importance of training professionals capable of guiding vessels across the seas was recognized, emphasizing the crucial nature of the scientific and technical training required for maritime adventures. The study also covers the transfer of the Royal Family to Brazil before the Napoleonic Invasion, culminating in the organization of the Companhia Real de Guardas Marinhas in Brazil, under the direction of Dantas Pereira. Within this context, with the return of Dom João VI to Portugal, following Brazil's independence in 1822, the work project proposes the preparation of a dissertation divided into three chapters and annexes. The first chapter focuses on the history of the formation of the Royal Marine Guards Academy and its influences, while the second and third chapters explore the movements that led to the foundation of the Naval School in both Brazil and Portugal in 1845. This approach makes it possible to analyze the studies and reports pertinent to the maintenance of the training of Royal Navy Officers in the period between 1807 and 1845 in Portugal, with an emphasis on the work of the Academia Real, Escola Politécnica and the Royal Navy Volunteers.