Repository logo
 
Publication

Perceção e atitudes sobre prescrição racional durante a formação médica : resultados de grupos focais com estudantes de medicina e médicos internos

dc.contributor.authorBoaventura, Isabel
dc.contributor.authorCosta, João
dc.contributor.authorFernandes, Ricardo M.
dc.contributor.authorFerreira, Joaquim J.
dc.date.accessioned2019-12-06T12:19:20Z
dc.date.available2019-12-06T12:19:20Z
dc.date.issued2019
dc.descriptionCopyright © Ordem dos Médicos 2019pt_PT
dc.description.abstractIntroduction: Clinical pharmacology educational strategies for medicine students seek to foster skills that range from technical knowledge to the development of behaviors that ensure rational prescribing decisions. The authors present the results of a study to evaluate the perceptions, attitudes and behaviors linked with rational prescribing throughout training. Material and Methods: Four focus groups were held with first, third and fifth year medical students and residents from the first years of various specialties, with a total of 29 participants. A semi-structured questionnaire with open-ended questions was used to facilitate interaction between the participants, alongside case-studies to explore the behaviors associated with therapeutic decisions. Results: The analysis of the references showcased an evolution of concepts throughout academic training. References regarding guidelines and effectiveness emerge during the third year; safety and treatment personalization emerge during the fifth year and specialist training. Efficacy studies, systematic reviews, regulatory documents and online platforms were considered the most relevant sources of information. Discussion: The literature review showcases the need to implement strategies dedicated to the development of adequate skills for rational prescribing. The use of focus groups may be a useful methodology to engage students in self-evaluation of their skills and inform faculty of the perceptions and behaviors of students. Conclusion: This analysis illustrates the awareness of students and young physicians to the need to adapt therapeutic approaches to the characteristics of the patient. These concepts should be reinforced so that young doctors feel more prepared for rational prescription in complex clinical situations.pt_PT
dc.description.abstractIntrodução: O ensino da farmacologia clínica visa a aquisição de conhecimentos, competências e comportamentos que assegurem a decisão de prescrição de forma racional. Os autores apresentam os resultados de um estudo concebido para avaliar as perceções, atitudes e comportamentos associados ao conceito de prescrição racional ao longo da formação. Material e Métodos: Foram realizados quatro grupos focais com alunos do primeiro, terceiro e quinto ano e jovens internos da formação específica. Utilizou-se um guião semi-estruturado com perguntas abertas e estudos de caso destinados a explorar os comportamentos associados à decisão terapêutica. Resultados: A análise identifica uma evolução de conceitos ao longo da formação académica. As referências a normas de orientação e efetividade emergem a partir do terceiro ano. A segurança e a adaptação às características individuais do doente emergem nos grupos do quinto ano e dos jovens internos. As fontes de informação consideradas mais relevantes foram os estudos de eficácia e revisões sistemáticas, os documentos regulamentares e as plataformas online. Discussão: A revisão da literatura recente aponta para a necessidade de implementar estratégias dedicadas ao desenvolvimento das competências adequadas à prescrição racional. O recurso a grupos focais é uma metodologia a considerar para envolver os discentes na autoavaliação de competências e informar os docentes acerca das perceções e atitudes dos alunos. Conclusão: Esta análise ilustra a sensibilização dos estudantes e jovens médicos para a adaptação da terapêutica às características do doente e a necessidade de reforçar estes conceitos, para que se sintam preparados para a prescrição racional em situações clínicas complexas.pt_PT
dc.description.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersionpt_PT
dc.identifier.citationActa Med Port 2019 Sep;32(9):593–599pt_PT
dc.identifier.doi10.20344/amp.10945pt_PT
dc.identifier.eissn1646-0758
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10451/40384
dc.language.isoporpt_PT
dc.peerreviewedyespt_PT
dc.publisherOrdem dos Médicospt_PT
dc.relation.publisherversionhttps://actamedicaportuguesa.com/revista/index.php/amp/indexpt_PT
dc.subjectClinical competencept_PT
dc.subjectMedical educationpt_PT
dc.subjectClinical pharmacologypt_PT
dc.subjectPortugalpt_PT
dc.subjectPrescription drugspt_PT
dc.titlePerceção e atitudes sobre prescrição racional durante a formação médica : resultados de grupos focais com estudantes de medicina e médicos internospt_PT
dc.title.alternativePerception and attitudes about rational prescription during medical training : results of focus groups including medical students and residentspt_PT
dc.typejournal article
dspace.entity.typePublication
oaire.citation.endPage599pt_PT
oaire.citation.issue9pt_PT
oaire.citation.startPage593pt_PT
oaire.citation.titleActa Médica Portuguesapt_PT
oaire.citation.volume32pt_PT
person.familyNameCosta
person.familyNameFernandes
person.familyNameFerreira
person.givenNameJoão
person.givenNameRicardo
person.givenNameJoaquim J
person.identifier480560
person.identifier309018
person.identifier1624753
person.identifier.ciencia-id7D15-5CD6-6159
person.identifier.orcid0000-0002-5831-4921
person.identifier.orcid0000-0002-7253-6475
person.identifier.orcid0000-0003-3950-5113
person.identifier.ridC-7501-2015
person.identifier.scopus-author-id55499748300
person.identifier.scopus-author-id24436565500
person.identifier.scopus-author-id7403252466
rcaap.rightsopenAccesspt_PT
rcaap.typearticlept_PT
relation.isAuthorOfPublication0924f405-2d3a-4914-9097-24aa639bd97f
relation.isAuthorOfPublication862be38f-2247-424c-b26c-d3bdda4474be
relation.isAuthorOfPublication54d84fe7-2cbd-4ddc-bce2-0ff2bd7c4cc9
relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscovery862be38f-2247-424c-b26c-d3bdda4474be

Files

Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
Loading...
Thumbnail Image
Name:
Percepcao_atitudes.pdf
Size:
441.11 KB
Format:
Adobe Portable Document Format
License bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
license.txt
Size:
1.2 KB
Format:
Item-specific license agreed upon to submission
Description: