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Authors
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Abstract(s)
A proliferação das tecnologias de informação, a rápida evolução no domínio das
telecomunicações e a crescente concorrência e competitividade entre as empresas, levam
à procura incessante de vantagens competitivas, acompanhando as tendências de
descentralização decisional, relocalização da produção, reengenharia de processos e
redução de custos. A adopção do teletrabalho poderá ser uma medida importante para
facilitar o alcance destes objectivos por parte das empresas. O teletrabalho é uma das
múltiplas formas de organização do trabalho, que combina o uso de tecnologias de
informação e comunicação com os conceitos de trabalho flexível e de distância.
O Teletrabalho em Portugal e as suas implicações na gestão das empresas de serviços é
o tema central desta tese de mestrado. A dissertação está estruturada em cinco capítulos.
Nos dois primeiros faz-se o enquadramento teórico do tema, abordando,
respectivamente, a inovação tecnológica nos serviços e a emergência do paradigma
técnico-económico das tecnologias de informação (Capítulo I) e os factores
propulsionadores da difusão do teletrabalho (Capítulo II). O Capítulo III foi reservado
ao tratamento teórico do fenómeno, em termos de delimitação conceptual do tema,
diagnóstico do estado actual e perspectivas de desenvolvimento em Portugal e no
estrangeiro, dando a conhecer algumas experiências. No Capítulo IV, faz-se a análise da
viabilidade de aplicação do teletrabalho nas empresas, com destaque para as principais
vantagens e desvantagens para entidades empregadoras, para os trabalhadores e para a
sociedade, formando-se ainda algumas ideias sobre as principais estratégias em sede de
gestão do teletrabalho, no que respeita aos factores críticos de sucesso para implementar
e gerir um programa de teletrabalho (Capítulo IV). Por fim, são apresentadas as
principais conclusões de um estudo empírico sobre o teletrabalho nas empresas de
serviços portuguesas (Capítulo V).
The proliferation of information technologies, the rapid evolution in the telecommunication world and the growth of companies concurrence and competitiveness, lead to the incessant demand of competitive advantage, following the trend towards a decentralised decision process, dislocation of production and the reengineering of processes and cost reduction. Adopting teleworking could be an important tool in improving the depth scope of these objectives by the companies. Teleworking is one of the multiple ways of work organisation, which combines the use of information and communication technologies with concepts as flexible work and distance. Teleworking in Portugal and the implications it has for the companies' management is the core subject of this dissertation, which is composed of five chapters. The first two chapters cover the theoretical framework of the subject, boarding, respectively, the technological innovation on services and the emergency of techno-economic paradigm of information technologies (Chapter I) and the propulsive factors of teleworking diffusion (Chapter II). Chapter III was reserved to the theoretical board of the phenomenon, in terms of conceptual delimitation, diagnostic of actual situation and perspectives of development in Portugal and abroad, making known some experiences. The analysis of the viability of the teleworking application to the companies is the topic of Chapter IV, pointing out the main advantages and disadvantages to employers, employees and society, and forming some ideas about the main strategies of teleworking management, regarding the criticai factors of successful implementation and managing the teleworking program. Chapter V presents the principal conclusions of an empirical study about teleworking in portuguese service companies.
The proliferation of information technologies, the rapid evolution in the telecommunication world and the growth of companies concurrence and competitiveness, lead to the incessant demand of competitive advantage, following the trend towards a decentralised decision process, dislocation of production and the reengineering of processes and cost reduction. Adopting teleworking could be an important tool in improving the depth scope of these objectives by the companies. Teleworking is one of the multiple ways of work organisation, which combines the use of information and communication technologies with concepts as flexible work and distance. Teleworking in Portugal and the implications it has for the companies' management is the core subject of this dissertation, which is composed of five chapters. The first two chapters cover the theoretical framework of the subject, boarding, respectively, the technological innovation on services and the emergency of techno-economic paradigm of information technologies (Chapter I) and the propulsive factors of teleworking diffusion (Chapter II). Chapter III was reserved to the theoretical board of the phenomenon, in terms of conceptual delimitation, diagnostic of actual situation and perspectives of development in Portugal and abroad, making known some experiences. The analysis of the viability of the teleworking application to the companies is the topic of Chapter IV, pointing out the main advantages and disadvantages to employers, employees and society, and forming some ideas about the main strategies of teleworking management, regarding the criticai factors of successful implementation and managing the teleworking program. Chapter V presents the principal conclusions of an empirical study about teleworking in portuguese service companies.
Description
Mestrado em Gestão e Estratégia Industrial.
Keywords
teletrabalho flexibilidade mudança tecnológica gestão de recursos humanos produtividade controlo de custos telecommuting flexibility technological change productivity cost control
Pedagogical Context
Citation
Simões, João Fernando Covas (1998). " O teletrabalho em Portugal: a situação actual e as perspectivas de desenvolvimento - as implicações na gestão de empresas de serviços". Dissertação de Mestrado. Universidade Técnica de Lisboa. Instituto Superior de Economia e Gestão.
