| Name: | Description: | Size: | Format: | |
|---|---|---|---|---|
| 6.86 MB | Adobe PDF |
Authors
Advisor(s)
Abstract(s)
Pretende-se defender que António Pinheiro é, no Teatro Português do século
XX, um nome incontornável. É António Pinheiro quem, apoiado nas ideias positivistas
que Teófilo Braga introduz em Portugal, inicia o sindicalismo na classe teatral. Como
fundador de três associações de defesa dos artistas, entre 1902 e 1918, enfrenta os
poderes instituídos no mundo do Teatro, nomeadamente os empresários.
É também António Pinheiro que reformula o ensino de Teatro no país. Ao
organizar um curso no âmbito dos estatutos da Associação de Classe dos Artistas
Dramáticos, acaba por dar ao ensino a sua primeira experiência consistente, na qual o
decretado curso da Escola da Arte de Representar se fundamenta. Nomeado Professor
de Estética e Plástica Teatral, desenvolve estudos e observações em torno da anatomia e
da fisionomia, contribuindo com estes para a formação artística em mímica e
pantomima, que defende como pilares da arte de representar.
António Pinheiro lidera duas tentativas para reformar o Teatro nacional D. Maria
II [Garrett], na alvorada e no ocaso da 1ª República, que o Tesouro não permitiu
implementar. Todavia, neste palco, como actor e como encenador, procura a elevação
moral e artística do Teatro Português, carregando consigo a distinção de brilhantes
trabalhos em organizações tão importantes como a Companhia Rosas & Brasão e o
Teatro Livre. A iniciação artística da Companhia Rey Colaço Robles Monteiro completa
a incontestabilidade do significado da obra de António Pinheiro.
ABSTRACT The aim is to sustain That António Pinheiro is, in the portuguese theater of the twentieth century, Teatro Português do século XX, an unavoidable name. It is António Pinheiro who, based on the positivist ideas brought to Portugal by Teófilo Braga, starts unionism in theater. As the founder of three associations on behalf of artistas aid, between 1902 and 1918, he fights against the main powers in the world of theater, namely the theaters’ employeurs. It is also António Pinheiro who reforms the theater teaching in the country. By establishing a course inside Associação de Classe dos Artistas Dramáticos, he gives teaching the first consistent experience, in which the decreed course of Escola da Arte de Representar sustains its arguments. Comissioned as professor aesthetics, he develops observations and studies around anatomy and physiognomy. With those, he helps students in mimicry and pantomime, disciplines he claims as the pillars of performing. António Pinheiro leads two attempts to reform the Teatro Nacional D. Maria II [Garrett], in the beginning and in the end of the republican regime, That Treasury did not allow implementing. Nevertheless, on this stage, as actor and director, he seeks to take portuguese theater to moral and artistic high-profile, carrying with him distinguished and brilliant works in important companies such as Companhia Rosas & Brasão and Teatro Livre. The artistic leadership on the start of Companhia Rey Colaço Robles Monteiro complete the indisputability of meaning of the dids of António Pinheiro.
ABSTRACT The aim is to sustain That António Pinheiro is, in the portuguese theater of the twentieth century, Teatro Português do século XX, an unavoidable name. It is António Pinheiro who, based on the positivist ideas brought to Portugal by Teófilo Braga, starts unionism in theater. As the founder of three associations on behalf of artistas aid, between 1902 and 1918, he fights against the main powers in the world of theater, namely the theaters’ employeurs. It is also António Pinheiro who reforms the theater teaching in the country. By establishing a course inside Associação de Classe dos Artistas Dramáticos, he gives teaching the first consistent experience, in which the decreed course of Escola da Arte de Representar sustains its arguments. Comissioned as professor aesthetics, he develops observations and studies around anatomy and physiognomy. With those, he helps students in mimicry and pantomime, disciplines he claims as the pillars of performing. António Pinheiro leads two attempts to reform the Teatro Nacional D. Maria II [Garrett], in the beginning and in the end of the republican regime, That Treasury did not allow implementing. Nevertheless, on this stage, as actor and director, he seeks to take portuguese theater to moral and artistic high-profile, carrying with him distinguished and brilliant works in important companies such as Companhia Rosas & Brasão and Teatro Livre. The artistic leadership on the start of Companhia Rey Colaço Robles Monteiro complete the indisputability of meaning of the dids of António Pinheiro.
Description
Tese de mestrado, Estudos de Teatro, Universidade de Lisboa, Faculdade de Letras, 2012
Keywords
Pinheiro, António, 1867-1943 Teatro - Portugal - séc.19-20 Teses de mestrado - 2012
