Repository logo
 
Loading...
Thumbnail Image
Publication

A distance in-service teacher education setting focused on mathematics investigations: The role of reflection and collaboration

Use this identifier to reference this record.
Name:Description:Size:Format: 
05 Ponte-Santos IEM.pdf173.21 KBAdobe PDF Download

Advisor(s)

Abstract(s)

This paper discusses how several teachers were involved in a distance in-service course inspired by the notion of teachers’ inquiry. The participants are middle and secondary school teachers who register and work with a partner. We provide case studies of three groups of teachers, tracing their professional development concerning mathematical investigations, reflection and collaboration practices. The three cases show strikingly different experiences. Some teachers adjusted well to the format and activities proposed but others had trouble in assuming an active role. We conclude that reading, discussing, doing open-ended tasks, reflecting and collaborating are powerful activities but require a specific readiness.
Este artigo discute como diversos professores participaram num curso de formação a distância inspirado na noção de investigação pelos professores. Os participantes são professores dos 2.º e 3.º ciclos do ensino básico e do ensino secundário que se inscreveram e trabalharam com um parceiro. Apresentamos estudos de caso de três grupos de professores, anotando o seu desenvolvimento profissional no que respeita a investigações matemáticas, reflexão and práticas de colaboração. Os três casos mostram experiências notavelmente diferentes. Alguns professores ajustaram-se bem ao formato e actividades propostas mas outras tiveram dificuldade em assumir um papel activo. Concluímos que ler, discutir, realizar tarefas de natureza aberta, reflectir e colaborar são actividades poderosas mas requerem a uma certa preparação prévia.

Description

Keywords

Formação contínua Formação a distância Colaboração Collaboration Distance education Inservice teacher education Matemática Mathematics

Pedagogical Context

Citation

Ponte, J. P., & Santos, L. (2005). A distance in-service teacher education setting focused on mathematics investigations: The role of reflection and collaboration. Interactive Educational Multimedia, 11, 104-126.

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue