Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
14.25 MB | Adobe PDF |
Authors
Advisor(s)
Abstract(s)
O presente projeto considera o argumento de as formas tipográficas poderem influenciar positiva ou negativamente a capacidade de leitura em crianças com Perturbação da Aprendizagem Específica da Leitura, abrangendo também as Dificuldades Visuoespaciais. Propomos uma abordagem teórico-prática, com uma metodologia mista, tanto intervencionista (aquando do desenvolvimento do projeto) como não intervencionista, de base qualitativa. Por sua vez é composta por diversos métodos, como estudos de caso, grupo de foco de especialistas e crítica da literatura, através da qual caraterizamos o funcionamento neurológico do processo da leitura, tanto de leitores fluentes como de leitores com Dislexia. Analisamos as recomendações do Decreto-Lei n.º 54/2018, que regulamenta o Ensino Inclusivo, e qual o papel e possível intervenção da tipografia no caso das perturbações de aprendizagem que interferem no processo da leitura. Pretendemos explorar os elementos estruturais e anatómicos da letra, e com auxílio de princípios tipográficos, desenvolver uma experiência tipográfica que permita aumentar a legibilidade e “leiturabilidade”, diminuindo o tempo gasto no processo da leitura e aumentando a compreensão do que é lido.
This project considers the argument that typographical forms can influence positively or negatively the reading abilities of children with Specific Literacy Learning Disorder, encompassing Visuospatial Difficulties. We propose a theoretical-practical approach, with mixed methodologies, both interventionist (at the development of the project) and non-interventionist, qualitatively based. We’ll use several methods, such as case studies, focus groups and literature review, for fluent readers as well as for dyslexic readers. We’ll analyze the recommendations of the Law #54/2018, that regulates Inclusive Education, and what would be the possible role of typography to help with the learning disabilities that interfere in the reading processes. We desire to explore the structural and anatomical elements of lettering, and with the help of typographical principles, to develop a typographical experiment to increment legibility and readability, decreasing the time spent on the reading process and increasing the comprehension of the texts.
This project considers the argument that typographical forms can influence positively or negatively the reading abilities of children with Specific Literacy Learning Disorder, encompassing Visuospatial Difficulties. We propose a theoretical-practical approach, with mixed methodologies, both interventionist (at the development of the project) and non-interventionist, qualitatively based. We’ll use several methods, such as case studies, focus groups and literature review, for fluent readers as well as for dyslexic readers. We’ll analyze the recommendations of the Law #54/2018, that regulates Inclusive Education, and what would be the possible role of typography to help with the learning disabilities that interfere in the reading processes. We desire to explore the structural and anatomical elements of lettering, and with the help of typographical principles, to develop a typographical experiment to increment legibility and readability, decreasing the time spent on the reading process and increasing the comprehension of the texts.
Description
Keywords
Design de Comunicação Perturbações de Leitura Ensino Inclusivo Tipografia Legibilidade
Pedagogical Context
Citation
Publisher
Faculdade Arquitetura, Universidade Lisboa