| Name: | Description: | Size: | Format: | |
|---|---|---|---|---|
| 13.91 MB | Adobe PDF | 
Authors
Advisor(s)
Abstract(s)
O presente relatório apresenta o Estágio realizado no âmbito do Mestrado em Reabilitação Psicomotora da Faculdade de Motricidade Humana, Universidade de Lisboa, na Associação para Apoio à Criança com Necessidades Educativas Especiais, mais especificamente na valência do Centro de Atividades Ocupacionais, no Concelho de Velas, Açores, cuja população-alvo apresenta essencialmente Dificuldades Intelectuais e Desenvolvimentais. O estágio curricular inclui a caracterização do contexto de atuação, e a reflexão crítica do processo de formação que compreendeu três áreas de atuação: avaliação, planeamento e intervenção. A avaliação dos clientes, efetuada através de escalas e instrumentos validados, que permitiram a elaboração de planos de intervenção individuais, e a sua concretização sob a forma da intervenção psicomotora individual e grupal, em diversos contextos como ginásio, snoezelen e meio aquático, foram etapas vivenciadas ao longo deste ano letivo, e descritas no atual documento. Foi, ainda, elaborado um Projeto de Intervenção no campo da Dançoterapia em concomitância com a Intervenção Familiar. Finalmente, são também apresentadas as principais conclusões e reflexões resultantes de toda a experiência de estágio.
This report presents the Internship accomplished, within Master's Degree in Reabilitação Psicomotora of Faculdade de Motricidade Humana, Universidade de Lisboa, in the Associação para Apoio à Criança com Necessidades Educativas Especiais, more specifically in the Centro de Atividades Ocupacionais setting, in Velas, Azores, with adults with Intellectual and Developmental Disabilities. The internship represents a crucial tool to help the trainee in the transition for the professional reality, being the key for the acquisition of personal and professional competences. The institution’ characterization, introduces the critical reflection of the training process that includes three different areas: evaluation, planning and intervention. The clients’ evaluation, through validated instruments, the planning and operationalization of psychomotor intervention plans (in several settings such as gym, snoezelen and pool) were some steps experienced. It was also developed an intervention project focused on dance therapy and family intervention. Finally, were drawn some conclusions and reflections about the internship experience.
This report presents the Internship accomplished, within Master's Degree in Reabilitação Psicomotora of Faculdade de Motricidade Humana, Universidade de Lisboa, in the Associação para Apoio à Criança com Necessidades Educativas Especiais, more specifically in the Centro de Atividades Ocupacionais setting, in Velas, Azores, with adults with Intellectual and Developmental Disabilities. The internship represents a crucial tool to help the trainee in the transition for the professional reality, being the key for the acquisition of personal and professional competences. The institution’ characterization, introduces the critical reflection of the training process that includes three different areas: evaluation, planning and intervention. The clients’ evaluation, through validated instruments, the planning and operationalization of psychomotor intervention plans (in several settings such as gym, snoezelen and pool) were some steps experienced. It was also developed an intervention project focused on dance therapy and family intervention. Finally, were drawn some conclusions and reflections about the internship experience.
Description
Keywords
 Psicomotricidade   Dificuldades intelectuais e desenvolvimentais   Avaliação   Planeamento   Intervenção psicomotora   Dançoterapia   Snoezelen   Terapia psicomotora em meio aquático   Funcionalidade   Qualidade de vida   Psycomotricity   Intellectual and developmental disabilities   Evaluation   Planning   Psychomotor intervention   Dancetherapy   Aquatic therapy   Functionality   Quality of life 
