Browsing by Issue Date, starting with "2024-09-04"
Now showing 1 - 3 of 3
Results Per Page
Sort Options
- The impact of AI on the post‐pandemic generation of early career researchers: what we know or can predict from the published literaturePublication . Herman, Eti; Nicholas, David; Abrizah, Abdullah; Revez, Jorge, 1980-; Rodríguez‐Bravo, Blanca; Swigon, Marzena; Clark, David; Xu, Jie; Watkinson, AnthonyThis extensive literature review is not a stand-alone paper, as it was conducted to help set the scene for the third and current stage of the Harbinger of Change project (H-3), which is focusing on the impact of artificial intelligence (AI) on early career researchers (ECRs). Its purpose is to inform the design, scope and question forming of the ongoing interview project (2024–). The overarching aim of the review is to establish what we know of the already extant and/or predicted opportunities and challenges that AI-driven technologies present to researchers, in general, and the cohort of junior researchers among them, in particular. It was found that very little empirical evidence exists of what is happening to ECRs on the ground, and that tends to be drowned in a sea of forecasts and prognostications. However, down the road there are clear benefits accruing to ECRs and, arguably, the most appealing for novice researchers must be the benefits of enhancing their productivity, the key to all scholarly rewards, inclusive of career advancement.
- A intervenção do professor e a competência comunicativa dos alunos de português como língua estrangeira/segunda : um estudo de caso na perspetiva do ensino dialógicoPublication . Jia, Chenxu; Gaspar, Catarina Isabel SousaNas últimas décadas, o conceito de competência comunicativa tem recebido destaque no ensino-aprendizagem de línguas estrangeiras, onde o domínio das habilidades de comunicação é considerado essencial nas interações. A intervenção do professor, como parte importante da interação professor-aluno, desempenha um papel insubstituível: não apenas melhora o input linguístico efetivo dos alunos, mas também induz o output, construindo uma ponte de comunicação entre o ensino e a aprendizagem. No entanto, a investigação atual sobre a intervenção do professor centra-se sobretudo nas disciplinas de Matemática e Ciências, raramente estando relacionada com a aprendizagem de línguas estrangeiras. Recentemente, é cada vez mais crucial considerar o aluno como o construtor do seu próprio conhecimento, com o professor assumindo um papel de facilitador, tal como na abordagem comunicativa no ensino de línguas estrangeiras. O ensino dialógico implica uma conversa contínua entre o professor e os alunos, utilizando a comunicação eficaz para promover o ensino e a aprendizagem. Os professores assumem a responsabilidade de criar diálogos que incentivem os alunos a raciocinar, discutir e argumentar, em vez de apenas responderem passivamente. Desta forma, o ensino dialógico pode oferecer uma base teórica para orientar a prática dos professores em sala de aula e promover um ambiente de aprendizagem mais interativo e reflexivo. Tendo como objetivo entender o impacto de intervenção do professor em aulas de português como língua estrangeira (PLE) na perspetiva do ensino dialógico, a autora vai observar aulas de PLE em quatro níveis de proficiência (A2, B1, B2, C1). Através das evidências concretas, como a natureza das perguntas feitas pelo professor ou a forma como os professores respondem às contribuições dos alunos, pretende-se identificar se as intervenções do professor promovem a participação ativa dos alunos e incentivam a troca de ideias. Através de grelhas de observação e anotações de observação da autora, as formas mais comuns de intervenção são a explicação, a extensão e a sugestão. Os professores raramente usam a repetição, a complementação e o comentário para intervir e acompanham os elogios com outras formas de intervenção. Não se observou o uso de críticas nas aulas observadas. A análise dos dados recolhidos revela que as formas de intervenção podem ser classificadas de acordo com o seu foco, seja no conteúdo ou no processo. A explicação e a extensão servem como um material de aprendizagem para oferecer aos alunos oportunidade de consolidar e aperfeiçoar os conhecimentos já adquiridos. As intervenções breves como a correção, o complemento e a sugestão envolvem menos conhecimento específico de língua e focam mais em avançar os diálogos entre professor e alunos. A repetição, o comentário e o elogio geralmente não abordam conhecimentos, mas são cruciais para responder às contribuições dos alunos e manter o andamento da aula. As diversas formas de intervenção do professor podem cultivar o pensamento crítico, a capacidade de reflexão e a autonomia dos alunos.
- Obtaining microalgae extracts enhanced with bioactive compounds using pulsed electric fields (PEF)Publication . Oliveira, Margarida Januário de; Raymundo, Anabela Moreira; Ferreira, Joana Patrícia AraújoMicroalgae are emerging as a food trend, as they represent a sustainable and nutritious alternative for incorporation into food, benefiting both human health and the environment. Making the most of these benefits depends on effective cell disruption since the bioactive compounds are encapsulated within the cells, making them difficult to extract. Pulsed electric fields (PEF) have emerged as an innovative and environmentally friendly technology. Unlike conventional methods, PEF uses electrical discharges to permeabilize cell membranes, facilitating the extraction of compounds of interest and increasing their bioavailability. This approach offers an efficient way of enhancing the beneficial characteristics of microalgae, maximizing their nutritional and sustainable potential. Thus, this study aimed to use pulsed electric fields to obtain extracts of Dunaliella salina and Nannochloropsis oceanica enriched with bioactive compounds and to investigate the effect of this cell disruption technique on the structural properties, nutritional composition, and bioactivity of the microalgae. The operating parameters of the equipment were adjusted according to the extraction efficiency of bioactive properties, assessed through the quantification of total phenolic compounds and antioxidant activity. The chemical composition was also analyzed, including pigments (chlorophyll-a, chlorophyll-b and carotenoids), the phenolic and lipophilic profile and volatile organic compounds. The effects on physical properties were confirmed by color and rheological properties. Morphological characteristics were analyzed by SEM. The nutritional properties of the microalgal biomass (proteins, lipids, carbohydrates, ash, moisture and minerals) were assessed using AOAC methods. The results showed that PEF is a promising technique for improving the bioactive profile of the tested microalgae, making them an even more attractive ingredient for incorporation into foods. Although the method was not highly effective in improving the nutritional profile and pigments extraction of D. salina and N. oceanica, it proved to be an excellent extraction pretreatment, especially regarding these microalgae's phenolic and aromatic profile.